ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

در عرصه "بازاریابی دیجیتال" در کجا قرار داریم؟

یک مدرس دانشگاه گفت: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر ۱۰ ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب‌وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد.

همچنین بخوانید

ادریس محمودی در گفت ‌و گو با ایسنا اظهار کرد: هدف بازاریابی دیجیتالی، برقراری ارتباط شرکت‌ها با مشتریان خود جهت آگاهی بخشی به مشتری، ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از کالاها و خدمات مفید و همچنین ترغیب و تشویق مشتریان از عدم استفاده از کالاها و خدمات مضر است.

وی با اشاره به رسالت بازاریابی دیجیتال افزود: بازاریابی دیجیتال در راستای حفظ مشتری و جلوگیری از ریزش مشتری‌ها، ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به برندها و جایگاه‌سازی برندها در بازاریابی شرکت‌ها موثر است و به شرکت‌ها جهت دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کند.

محمودی بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در راستای توسعه ارتباطات بازاریابی است که به شکل عملگرایانه‌تر با استفاده از رسانه‌های دیجیتال، امکان ارتباط با مخاطب را بیشتر می‌کند و حتی خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی را امکان‌پذیر می‌کند و معتقدم بازاریابی دیجیتال به نوعی توسعه‌دهنده بازاریابی سنتی بخصوص حوزه (communication)  ارتباطات بازاریابی است.

وی اظهار کرد: توسعه‌یافتگی کشورها، بر میزان توسعه‌ یافتگی بازاریابی دیجیتال تاثیر دارد و بخش عمده‌ای از قابلیت‌های این روش بازاریابی، به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی از جمله تراکنش‌ها، پرداخت‌ها یا سیستم‌های پیگیری بانکی برمی‌گردد که در ایران به دلیل وجود محدودیت‌ها در زیرساخت‌های اینترنتی و تحریم‌های اقتصادی حاکم بر حوزه مالی و مسائل بانکی، در پیشرفت بازاریابی دیجیتال محدودیت وجود دارد.

استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز در تشریح وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در ایران بعد از کرونا اهمیت زیادی پیدا کرد و میزان ورود به شبکه‌های اجتماعی و جستجوی برندهای مختلف، بررسی نظرات مشتری‌ها و در نهایت خرید و پرداخت کردن از طریق فضای دیجیتال بیشتر شد.

محمودی با بیان اینکه تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی معمولا در کسب‌وکارهای کوچک و تازه‌کار بیشتر است، افزود: تبلیغات کسب‌وکارهای کوچک در فضای مجازی نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است و این مساله می‌تواند در رونق بازاریابی دیجیتال موثر باشد. در این زمینه در استان خوزستان کسب‌وکارهای زیادی به این نوع بازاریابی پیوستند اما بسیاری از این کسب‌وکارها نگاه حرفه‌ای به بازاریابی دیجیتال ندارند و بیشتر از طریق کپی کردن و تقلید از روش‌های موفق، کار می‌کنند در حالی که هر کسب‌وکاری باید ایده مخصوص به خود در ورود به بازاریابی دیجیتال را داشته باشد.

وی بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در سطح استان رو به رشد است و در حوزه بازاریابی دیجیتال آینده خوبی برای کسب‌وکارهایی از جمله فست‌فودها، انواع کسب‌وکارهای مرتبط با سالن‌های آرایشی و بهداشتی، گردشگری، ورزش و فروش لوازم ورزشی و حتی آموزشی و تولید محتواهای آموزشی به صورت مجازی وجود دارد و این نوع بازاریابی در این کسب وکارها نسبت به سال‌های گذشته مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

محمودی با اشاره به استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا اظهار کرد: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر ۱۰ ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب‌وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد و آن دسته از کسب و کارهایی که در این زمینه پیشگام شدند، توانستند موفق شوند و آن‌هایی که حرکتی نکردند به حاشیه رانده شدند و بخشی از بازار خود را از دست دادند و به صورت کلی وضعیت بازاریابی دیجیتال در حوزه‌های مختلف در کشور رو به رشد است.

وی افزود: اصلاح نظام اقتصادی موجود، مخاطب را به سمت استفاده بهتر از زمان و منابعی که در اختیار دارد، می‌کشاند و بازاریابی دیجیتال این بستر را فراهم می‌کند که ما بتوانیم از شرایطی که در آن قرار داریم به شکل بهینه‌تر و اقتصادی‌تر استفاده کنیم و از بودجه، پول و سرمایه‌ای که در اختیار داریم استفاده عاقلانه‌تری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه در خصوص حضور کمرنگ برخی شرکت‌های بزرگ در بازاریابی دیجیتال گفت: کسب‌وکارهای بزرگ مانند شرکت‌های بزرگ مقیاس از جمله فولاد خوزستان و صنایع پتروشیمی‌ حضور کمرنگ‌تری در بازاریابی دیجیتال و فضای مجازی دارند و اگر هم حضور دارند بیشتر در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی است اما کسب‌وکارهای کوچک از جمله انواع باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های آرایشی، رستوران‌ها، فست‌فودها، سرویس‌های حمل و نقل، خدمات آموزشی و شرکت‌های تعمیر و نگهداری لوازم خانگی حضور پررنگ‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ دارند.

محمودی بیان کرد: قاعدتا شرکت‌های بزرگ، بازار و مشتریان متفاوتی دارند اما به این معنا نیست که همه شرکت‌های بزرگ به دلیل وابسته بودن بازار به این شرکت‌ها، بی خیال فضای مجازی شوند. فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال امکان ارتباط کسب‌وکارهای کوچک با بازار را بیشتر کرده‌ است و در این زمینه بازار شرکت‌های بزرگ تحت تاثیر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک قرار می‌گیرد و شرکت‌های بزرگ به ناچار برای حفظ بازار خود سعی می‌کنند در این عرصه حضور بیشتری داشته باشند و در این زمینه از طریق روش‌های جایزه دادن، تبلیغ از طریق سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها، استفاده از بلاگرهای موفق و ساخت وبلاگ‌های موفق تلاش می‌کنند.

وی در خصوص بازار شرکت‌های بزرگ افزود: در حال حاضر فضای بازاریابی شرکت‌های بزرگ چندان نگران کننده نیست چون بازار وابستگی زیادی به برندهای شناخته‌شده دارد. به غیر از بحث وابستگی بازار به برندهای معروف، یکی از دلایل حضور کمرنگ‌ شرکت‌های بزرگ بحث اعتقاد به بازاریابی دیجیتال است و آن‌ها هنوز نگاه کاملا سنتی نسبت به بازاریابی دارند. داشتن علم بازاریابی دیجیتال و توجه به اهمیت شناخت مشتریان و گرفتن بازخورد از مشتریان در دنیای امروز سرمایه بزرگی است و شرکت‌های موفق، موفقیت خود را مدیون ارتباط با مشتریان می‌دانند و اگر شرکت‌های ما بخواهند موفق شوند باید در زمینه ارتباط با مشتری حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: اقتصاد ما سنتی است و تولید محور نیست و مبتنی بر بازرگانی و دلالی است اما در طی دهه اخیر شرکت‌های دانش بنیان در کشور بیشتر شده‌اند و سعی می‌کنند برطرف‌کننده نیاز به واردات باشند و این موضوع نویدبخش این است که ما در آینده شاهد رشد بیشتر کسب‌وکارهای کوچک در قالب اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.

محمودی با اشاره به مشکلات موجود در بازاریابی دیجیتال بیان کرد: بازاریابی دیجیتال یکسری مشکلات بر سر راه خود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تازه بودن، ناشناخته بودن، ریسک پذیر نبودن و امکان تقلب و سوء استفاده‌هایی که از فضای مجازی می‌شود، اشاره کرد که این مسایل تا حدود زیادی بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده است. در این راستا جهت حل این مشکلات باید قوانینی در این حوزه تدوین شود که کسب‌وکارها بتوانند بازاریابی خود را با امنیت و آرامش انجام دهند. در این زمینه دولت‌ها باید در سطح قانونگذاری و زیرساخت‌های اینترنتی حمایت‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: در بازاریابی دیجیتال، محصولاتی که در معرض دید مخاطب قرار داده می‌شود، اساسا یک ارتباط و تبلیغ است و هر چقدر آگاهی‌بخشی در معرفی محصولات بیشتر شود استقبال از بازاریابی دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. این مساله می‌تواند بیانگر این باشد که هم تبلیغات موثر هستند و هم روند معرفی محصولات که غیرقابل اجتناب است.

محمودی در خصوص اینکه آیا بازاریابی دیجیتال صرفا شامل شبکه‌های اجتماعی است؟ گفت: بازاریابی دیجیتال صرفا شامل فضای مجازی نیست و بسیار متنوع است و شبکه‌های اجتماعی از عوامل موثر در این حوزه هستند. بازاریابی دیجیتال را در چند حوزه می‌توان نام برد که شناخته‌ترین شاخه آن بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو(SEO)  است که این شاخه به دو دسته تقسیم می‌شود از جمله آن بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)  است که در این روش رتبه‌بندی شرکت‌ها بهتر می‌شود و روش پرداخت به ازای کلیک (PPC)  روش دیگری است که این‌ها از روش‌های موثر در بازاریابی دیجیتال هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص پیشنهادات به کسب‌وکارهای کوچک در راستای موفقیت در بازاریابی دیجیتال گفت: به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کنم که از روش‌های موفق استفاده کنند اما باید ایده خاص خود را داشته باشند و باید بدانند که روش‌های بازاریابی فروش پوشاک با سالن‌های آرایشی متفاوت است و بنابراین فضا و تاثیری که ایجاد می‌کنند نباید خیلی مشابه با رقبا باشد و باید منحصر به فرد بودن، سرعت ‌و راحتی ارتباط مخاطب با محتوایی که تولید می‌شود را مد نظر داشته باشند و سعی کنند در دوره‌های آموزشی جهت افزایش اطلاعات و آگاهی خود شرکت کنند تا به شکل بهتری از روش‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنند و با موفقیت پیش بروند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا