بورسبورس اوراق

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور تاسیس شد

پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق با موضوع مذکور در هفته جاری نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، داوود حمزه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: صندوق املاک و مستغلات (REIT) عملاً نوعی سرمایه‌گذاری خرد در در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم می‌باشد به این صورت که افراد می توانند به جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های خرد خود اقدام نمایند.

وی افزود: یکی از تمایزهای این نوع سرمایه‌گذاری با صندوق زمین و ساختمان این است که صندوق‌های ریت، بر روی ملک ساخته شده در حال بهره‌برداری تاسیس می‌شود و سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند اجاره نیز دریافت کنند.

حمزه ادامه داد: حسب آنچه در امیدنامه پیشنهادی صندوق املاک و مستغلات «مدیریت ارزش مسکن» بعنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور آمده است، پرداخت اجاره به صورت سه ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه اظهار داشت: محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری برای خریداران این صندوق‌ها وجود ندارد و افراد می‌توانند در حد چند میلیون تومان نیز در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ولی در عرضه اولیه نخستین ریت (REIT) کشور، احتمالاً محدودیت‌های معمول در پذیره‌نویسی‌های عرضه اولیه توسط سازمان بورس اعمال خواهد شد.

حمزه در ادامه با تأکید بر اینکه پذیرش و معامله واحدهای این گونه صندوق‌ها در بازار فرابورس ایران انجام خواهد شد اعلام کرد: نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است. مدیر این صندوق، نسبت به عقد قرارداد با شرکت صبا عمران بعنوان «مدیر بهره‌برداری» برای اجاره دادن و جمع آوری وجوه حاصل از اجاره صندوق اقدام نموده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های جاری هر سه ماه یکبار به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این صندوق به صورت صندوق قابل معامله (ETF) تاسیس شده و معامله خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به معامله هر روزه واحدهای این صندوق در بازار فرابورس ایران عملاً امکان اعلام روزانه قیمت مدنظر فعالان بازار سرمایه برای ملک اداری نیز فراهم خواهد شد که این یکی از ویژگی‌های جدید و قابل توجه، و ابزاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

مدیرعامل «ومدیر» در ادامه اعلام کرد با توجه به همکاری بسیار شایسته سازمان بورس و اوراق بهادار امیدواریم حداکثر ظرف مدت دو هفته آینده پذیره‌نویسی این صندوق در فرابورس انجام شود و عملاً باب جدیدی برای معرفی گزینه سرمایه‌گذاری جذاب دیگری در بازار سرمایه گشوده شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا