انرژی

چرا سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در خوزستان کم است؟

سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور گفت: ریزگردها و سایر آلایندگی‌های محیطی در خوزستان باعث کاهش شدت تابش خورشید به پنل‌های خورشیدی می‌شود که این امر برای سرمایه‌گذاران این حوزه مطلوب نیست.

همچنین بخوانید

کیومرث زمانی در گفت و گو با ایسنا در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در استان اظهار کرد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و در این زمینه اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم نیروگاه‌های سوخت فسیلی هم قیمت سوخت پایینی دارد و هم سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نسبت به نیروگاه‌های خورشیدی نیاز دارند.

وی افزود: برگشت سرمایه‌ اولیه نیروگاه‌های خورشیدی بسیار دراز مدت است. بنابراین در تمام کشورهای دنیا برق خورشیدی را با قیمت بالاتر از سایر نیروها خریداری می‌کنند تا سرمایه‌گذاران خود را در این حوزه ترغیب به سرمایه‌گذاری کنند. یکی از مشکلات اصلی سرمایه‌گذاران نیروی خورشیدی در ایران نیز همین مساله قیمت کم فروش است که توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند.

زمانی بیان کرد: با روی آمدن دولت جدید طرحی از سوی وزارت نیرو و سازمان ساتبا برای سرمایه‌گذاران در حوزه فتوسل‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی به شورای اقتصاد پیشنهاد شد که قیمت هر کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های خورشیدی به صورت ارزی و ۶.۹ دهم سنت یورو خریداری شود که این عدد معادل بالای ۲ هزار تومان برای هر کیلووات ساعت است. اگر این قیمت را با قیمت برق در خوزستان که متوسط قیمت آن ۱۰۰ تومان است، مقایسه کنیم نزدیک به ۲۰ برابر قیمت متوسط برق در طرح‌های مختلف است.

وی افزود: بحث قیمت، چالش اساسی برای کل کشور است که بر اساس پیشنهاد ارایه‌شده از سوی وزارت نیرو به شورای اقتصاد، مصوب شد هر کیلووات ساعت را به قیمت ۶.۹ دهم سنت یورو خریداری کنند. بنابراین پس از این تصویب این پیشنهاد، نسبت به نصب این سازه‌ها در خوزستان اقدام شد.

سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: طبق قراردادی که بین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و مدیرعامل سازمان سابتا منعقد شد از چهار هزار مگاوات، یک هزار و ۴۰ مگاوات آن به خوزستان تخصیص یافت. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد تا یک ‌هزار و ۴۰ مگاوات در خوزستان امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد.

زمانی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت قرارداد وجود دارد و قیمت خوبی نسبت به سال‌های قبل دارد اما متاسفانه در اولین مناقصه که برگزار کردیم هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نشد خوزستان را انتخاب کند. وجود ریزگردها و سایر آلایندگی‌های محیطی شدت تابش خورشید به پنل‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد و در نهایت نشست این آلودگی‌ها باعث نیاز به سرویس دهی پنل‌های خورشیدی می‌شود و این اقدام هزینه‌های سرمایه‌گذاران را بالا می‌برد. این مسایل برای سرمایه‌گذاران مطلوب نیست چون هم تولید آن‌ها را کاهش می‌دهد و همه هزینه‌های آن‌ها را بالا می‌برد.

وی افزود: عامل دیگر، مربوط به رطوبت بالا در ماه‌های زیادی از سال در خوزستان است که باعث می‌شود شدت تابش خورشید به زمین کاهش پیدا کند. این مساله نیز تولید نیروگاه‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد. همچنین از دیگر عوامل نامطلوب برای سرمایه‌گذاران در خوزستان در حوزه تولید انرژی خورشیدی، شدت گرمای زیاد است. این گرما باعث تولید نیروی خورشیدی نمی‌شود بلکه باعث جلوگیری از برخورد فوتون‌ها و اشعه نور خورشید به پنل‌ها می‌شود و در نهایت بازدهی آن‌ها کم می‌شود.

زمانی عنوان کرد: بهترین نقاط برای این پنل‌های خورشیدی و تولید نیروی خورشیدی، نقاط مرتفع است که هم شدت تابش زیادی وجود دارد و هم هوای تمیز و آلودگی کمتری نسبت به سایر نقاط دارد. این شدت تابش و تمیزی هوا بازدهی نیروگاه‌ها و پنل‌ها را بالا می‌برد.

سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته یک نیروگاه یک مگاواتی یا هزار کیلوواتی در منطقه شاوور داشتیم که سرمایه‌گذاری شد و چون زیر ۷ مگاوات بود توسط شرکت‌ توزیع برق منطقه مدیریت می‌شد. همچنین ۳ سرمایه‌گذار ۲۰۰ کیلوواتی در منطقه سردشت دزفول داریم که این نیروگاه‌ها حالت مزرعه داشتند و در مجموع این چهار نیروگاه، ۱۱.۶ دهم مگاوات نیروی خورشیدی را تولید می‌کنند که به صورت پراکنده توسط ادارات مختلف یا بعضی از اقشار استفاده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا