پرداخت الکترونیککسب و کار

چگونه از خودپرداز بیتکوین استفاده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، خرید بیت کوین از (تبدیل) یکی از راه‌های تهیه بیتکوین است. اما می‌توانید به‌صورت حضوری نیز بیتکوین خریداری کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه بیتکوین، استفاده از دستگاه خودپرداز بیتکوین (Bitcoin ATMs) است. ازطریق دستگاه خودپرداز هرموقع که اراده کنید می‌توانید با پول نقد به خریدوفروش بیتکوین بپردازید.

ممکن است بپرسید خودپرداز بیتکوین چه فرقی با خودپردازهای معمولی دارد؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم داد.

خودپرداز بیتکوین چیست؟

دستگاه خودپرداز بیتکوین که نوعی دستگاه فروش خودکار است، عملکردی مانند دستگاه‌های خودپرداز معمولی دارد. درواقع این ماشین‌‌ها دستگاه خودپرداز نیستند و هیچ مؤسسه مالی بر آن‌ها نظارت ندارد. می‌توان گفت این دستگاه‌ها کیوسک‌هایی هستند که به شبکه بیتکوین متصل می‌شوند و کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند با پول نقد سپرده‌شده، رمز ارز خریداری کنند.

همچنین بخوانید

سؤالی که مطرح می‌شود این است که یک دستگاه خودپرداز بیتکوین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال از بخش‌هایی مانند مانیتور، پرینتر و اسکنر QR تشکیل شده است. هدف اصلی دستگاه‌های خودپرداز علاوه‌بر ایجاد فضایی امن برای کاربران ارزهای دیجیتال، آشنایی و تعامل بیشتر مردم با ارزهای دیجیتال و افزایش حجم تراکنش‌‌ها است.

این در حالی است که دستگاه‌های خودپرداز معمولی ازسوی یک مؤسسه مالی اداره می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید با حساب بانکی خود وجه نقد واریز یا برداشت کنید. دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال در ارتباط با یک پورتال مبادله ارزهای دیجیتال مبتنی بر اینترنت کار می‌کنند.

بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز امکان سرمایه‌گذاری و خریدوفروش چندین ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما با برخی از آن‌ها فقط می‌توان بیتکوین معامله کرد. سال ۲۰۱۳ بود که اولین دستگاه خودپرداز بیتکوین جهان در کافی‌شاپ Waves، واقع‌در شهر ونکوور کانادا راه‌اندازی شد. براساس آماری که تا سال ۲۰۲۱ به‌دست آمده است، بیش‌از۰۰۰,۱۷ دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال در ایالات متحده وجود داشت.

 

تاریخچه مختصری از دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین

همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره شد، اولین دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. این دستگاه روبوکوین بود که در کافی‌شاپ Waves ونکوور قرار داشت و امروز به‌طور گسترده پیشگام دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین در جهان شناخته می‌شود. اندکی بعد در اروپا نیز یک دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شد. این دستگاه در پایتخت اسلواکی، براتیسلاوا قرار داشت و در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۳ نصب شد.

در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴، اولین دستگاه خودپرداز بیتکوین در ایالات متحده واقع‌در نیومکزیکو راه‌اندازی شد. اما این دستگاه عمر بلندی نداشت و پس از یک ماه از کارایی خود را از دست داد. درست مانند ارز دیجیتال بیتکوین، دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین نیز از آن زمان با چالش‌های بسیاری درزمینه مقررات مواجه شده‌اند. در آخر، توافقی مبنی‌بر این‌که دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین نیز باید از قوانین مشابه دستگاه‌های خودپرداز سنتی پیروی کنند حاصل شد.

اما این قوانین شامل چه مواردی می‌شدند؟ در تعداد سپرده‌ها و برداشت‌های هر فرد در هر تراکنش روزانه، محدودیت‌هایی اعمال شد. مثلاً، در ایالات متحده تمامی اپراتورهای خودپرداز بیتکوین باید در شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) ثبت‌نام کنند و به‌ تبع آن از قوانین ضد پولشویی (AML) و قانون اسرار بانکی (BSA) پیروی کنند.

دستگاه خودپرداز بیتکوین با توجه به میزان تراکنش ممکن است شماره تلفن همراه شما را برای ارسال کد تأیید دریافت کند. همچنین قبل از انجام تراکنش، دستگاه خودپرداز بیتکوین از شما درخواست می‌کند که یک مدرک شناسایی دولتی مانند گواهینامه رانندگی را اسکن کنید.

ناگفته نماند که بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین دیگر امکان انجام تراکنش به‌صورت ناشناس را فراهم نمی‌کنند، چراکه براساس یک‌سری مقررات، هر کاربر قبل از انجام تراکنش باید هویت خود را تأیید کند.

تاکنون حدود ۲۸,۰۰۰ دستگاه خودپرداز بیتکوین در سرتاسر جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در ایالات متحده نصب شده‌اند. آمریکای شمالی تقریباً ۹۰ درصد از سهم بازار خودپردازهای بیتکوین را در سطح جهان به خود اختصاص داده است. امروز جنسیس کوین و جنرال بایت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین در جهان هستند.

مراحل خرید بیتکوین از دستگاه خودپرداز بیتکوین

اولین کاری که باید انجام دهید تعیین کیف پول دیجیتال برای دریافت بیتکوین خریداری‌شده است. کیف پول‌های دیجیتال بسیاری چه برای اندروید و چه IOS عرضه شده‌اند. ما در این مقاله از کیف پول تراست والت (Trust Wallet) استفاده می‌کنیم. روش استفاده از تراست والت تفاوتی با سایر کیف پول‌ها ندارد.

در تراست والت ابتدا باید آدرس عمومی را پیدا کنید. در بیشتر برنامه‌ها اگر روی گزینه دریافت (Receive) کلیک کنید، آدرس عمومی نمایان خواهد شد. اگر کیف پول دیجیتال شما از چندین رمز ارز پایه پشتیبانی می‌کند، به‌ خاطر داشته باشید که آدرس عمومی مربوط به ارز موردنظر خود را یادداشت کنید.

در مرحله بعد، باید یک دستگاه خودپرداز Bitcoin را پیدا کنید. خوشبختانه ابزاری پرکاربرد به نام coinatmradar وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید دستگاه‌های خودپرداز Bitcoin را پیدا کنید. در این برنامه باید موقعیت موردنظر خود را وارد کنید تا دستگاه‌های خودپرداز آن منطقه را برای شما نمایش دهد.

با استفاده از صفحه لمسی، روی گزینه خرید کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که قرار است BTC خریداری کنید، نه altcoins! سپس روی سمت راست صفحه ضربه بزنید. انواع مختلف خودپردازها روش متفاوتی برای انتخاب این گزینه دارند، اما این تفاوت کاملاً جزئی است، بنابراین، گزینه خرید بیتکوین باید کاملاً واضح نمایش داده شود.

سپس باید آدرس دریافت کیف پول دیجیتال خود را با دستگاه اسکن کنید تا دستگاه بداند بیتکوین خریداری‌شده را به کجا ارسال کند. آدرس الفبایی و عددی که دستگاه خودپرداز بیتکوین نمایش می‌دهد را با دقت بررسی کنید، این آدرس باید دقیقاً همان آدرسی باشد که کیف پول دیجیتال شما نمایش داده بود. در مرحله بعد باید پول نقد خود را در شیار سپرده بگذارید. هزینه کارمزدی را که برای انجام معامله پرداخت می‌کنید تنظیم کنید.

این نکته را درنظر داشته باشید که همه دستگاه‌های خودپرداز بیتکوین قابلیت تعیین کارمزد را ندارند. با این حال، هرچه کارمزد بیشتری پرداخت کنید، تراکنش شما نیز زودتر تأیید می‌شود. پس از پذیرش خرید، حتماً روی گزینه تأیید معامله کلیک کنید. فراموش نکنید که باید رسید را دریافت کنید، چراکه ممکن است بعداً با مشکلاتی مواجه شوید و به رسید آن تراکنش نیاز پیدا کنید.

پس از آن‌که مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید، تراکنش به شبکه Bitcoin ارسال می‌شود و پس از آن، بیتکوین خریداری‌شده به حساب کیف پول دیجیتال شما منتقل می‌شود. نکته قابل‌توجه آن است که در بسیاری از تراکنش‌ها، بیتکوین خریداری‌شده بلافاصله در کیف پول شما ظاهر نمی‌شود و کمی طول می‌کشد.

البته برای ثبت نهایی تراکنش‌ و انتقال بیتکوین به کیف پول دیجیتال، تراکنش شما باید ۶ بار در شبکه بیتکوین تأیید شود. در ساعت اول انتظار می‌رود تراکنش شما حداقل یک بار تأیید شود. اگر دو ساعت گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد، فوراً با مالک دستگاه خودپرداز تماس بگیرید تا اگر دلیل فنی قانونی برای تأخیر وجود داشت از آن مطلع شوید.

 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا