اقتصاد کلان

رهبران جهان خواستار اقدام فوری در زمینه امنیت غذایی هستند

رهبران جهان با توجه به نگرانی از هزینه‌های فزاینده برداشت محصول در سال آینده که عمدتاً به دلیل جنگ در اوکراین است، خواستار تلاش‌های فوری برای رسیدگی به ناامنی غذایی جهانی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد، وزرای اتحادیه‌ اروپا، ایالات‌متحده، اتحادیه آفریقا و اسپانیا درباره کمبود موادغذایی که عامل اصلی درگیری‌ها و بی‌ثباتی است، دیدار کردند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در حالی که تهاجم فوریه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین را محکوم کرد، گفت: با گرسنگی صلح وجود ندارد و ما نمی‌توانیم بدون صلح با گرسنگی مبارزه کنیم

جنگ روسیه باعث ایجاد و تسریع یک بحران چند بعدی جهانی شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد و کمک‌های جدید ایالات‌متحده را اعلام خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه گفت که کشورش محموله‌های گندم اوکراینی به سومالی را که با خطر قحطی مواجه است، تامین مالی خواهد کرد. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان است و تهاجم روسیه قیمت‌های جهانی را افزایش داد.

ترکیه و سازمان ملل در ماه جولای با میانجی‌گری قراردادی بین روسیه و اوکراین را امضا کردند که به کشتی‌های غلات اجازه می‌دهد از طریق دریای سیاه محاصره شده عبور کنند. پوتین اخیرا از این توافق انتقاد کرده و به محموله‌هایی اشاره کرده است که به سمت اروپا حرکت کرده‌اند. مقامات ایالات‌متحده می‌گویند که بخشی از غلات بعد از فرآوری به کشورهای فقیرتر ارسال می‌شود.

نگرانی‌ها در مورد اثرات بلندمدت افزایش یافته است. یک گزارش نشان داد که حدود ۱۵ درصد از ذخایر غلات در اوکراین از زمان آغاز تهاجم از بین رفته است. کارشناسان هشدار می‌دهند که اختلال در حمل‌ونقل کود می‌تواند به طور جدی برداشت محصول آینده در سراسر جهان را مختل کند.

در گزارشی مشترک در ماه جولای، آژانس‌های سازمان ملل از جمله یونیسف و سازمان خواربار و کشاورزی، اعلام کردند که بین ۷۰۲ تا ۸۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ یا ۹.۸ درصد از جمعیت جهان تحت تأثیر گرسنگی قرار گرفته‌اند. این رقم ۴۶ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است که نشان‌دهنده تأثیر شدید همه‌گیری کووید-۱۹ بر اقتصاد موادغذایی جهان است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد اخیراً گفت که جهان در سال ۲۰۲۲ غذای کافی داشت، اما مشکل توزیع است و اگر وضعیت امسال تثبیت نشود، در سال ۲۰۲۳، ما در خطر کمبود واقعی غذا هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا