انرژی

اروپایی‌ها حاضرند برای دیزل روسیه پول بیشتری دهند

هر چند اتحادیه اروپا تصمیم دارد خرید دیزل روسیه را در فوریه ممنوع کند اما در این فاصله، خریداران اروپایی راضی هستند پول بیشتری نسبت به ماه مه برای دیزل روسیه پرداخت کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک منبع آگاه به  رویترز گفت: پس از اجرایی شدن ممنوعیت واردات دریابرد نفت روسیه به اروپا در دسامبر، ممنوعیت واردات دریابرد دیزل از روسیه به این منطقه در راستای تلاش برای کاهش درآمدهای انرژی مسکو، دو ماه بعد اجرایی می‌شود.

طبق گزارش رویترز، تخفیف قیمت فروش دیزل روسیه در ماه مه، به ۳۰ دلار در هر تن رسید اما با افزایش تقاضا، اکنون در شمال غربی اروپا شش دلار در هر تن و در مدیترانه ۱۰ دلار در هر تن است.

اروپا اکنون در تلاش برای رساندن سطح مخازن خود به حدی است که بتواند ماه‌های زمستان را بدون مشکل سپری کند و خفیف روسیه اگرچه کمتر از ماه مه است اما همچنان جذاب به نظر می‌رسد.

یک معامله‌گر اروپایی به رویترز گفت: کسانی که می‌توانند، از روسیه خرید و ذخیره سازی می‌کنند. سوئیچ از گاز به نفت، به تقاضا افزوده و ما به دیزل زمستانی سوئیچ می‌کنیم. این یکی از عواملی است که صادرات روسیه برخلاف سابق، ارزان نیست.

اما همه کشورهای اروپایی دیزل روسیه را خریداری نمی‌کنند. در واقع، آمار شرکت ورتکسا نشان می‌دهد اروپا خرید دیزل از فروشندگان غیرروسی را در سپتامبر افزایش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اروپا در سپتامبر، در مسیر واردات ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز دیزل قرار دارد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح اوت افزایش داشت. در این بین، واردات دیزل روسیه به اروپا، از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۴۴ درصد از کل واردات دیزل به این منطقه بوده که کمتر از ۵۱ درصد در اوت و ۶۰ درصد در ژوییه است. خرید دیزل از خاورمیانه هم از ۲۳ درصد در اوت به ۳۰ درصد در سپتامبر افزایش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا