بورسبورس اوراق

توسعه بازار سرمایه از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

علی رحمانی گفت: اگرچه اکنون سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۹ درصد از بازار سرمایه کشور است، اما روند توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری رو به رشد است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در وبینار «اداره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در محیط پر تغییر و نامطمئن» که چندی پیش به همت دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: با ترویج فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، مردم سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌آیند.

او ادامه داد: سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد تا مردم از طریق نهادهای مالی وارد بازار سرمایه شوند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به واسطه برخورداری از تنوع بالا، سلایق مختلف و همچنین انواع دارایی‌ها را پوشش می‌دهد.

این استاد دانشگاه، مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از جمله مهمترین مسایل برشمرد و تصریح کرد: لازمه مدیریت حرفه ای نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه است.

مدیرعامل اسبق شرکت بورس تهران با اشاره به سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور، اذعان کرد: اگرچه اکنون سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۹ درصد از بازار سرمایه کشور است، اما روند توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری رو به رشد است.

به گفته رحمانی، افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گسترش آن حکایت از اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر و دانش تخصصی در این حوزه دارد نیاز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اظهار امیدواری کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی همچون MBA بتواند شبکه گسترده‌ای از متخصصین این حوزه را پرورش دهد تا به کارایی عملیاتی و اطلاعاتی بازار سرمایه و بهبود سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

افزایش تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مهدی یاربد، کارشناس مسئول اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از این وبینار اظهار کرد: با توجه به طبقه‌بندی‌های اخیر، تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۳۰ نوع صندوق رسیده و همچنین تعداد صندوق های سرمایه‌گذاری از ۳۲۱ صندوق در ابتدای سال به ۳۴۱ صندوق در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ رسیده است.

یاربد با اشاره به نوآوری‌هایی که در سال‌های اخیر در صندوق ها شکل گرفته، گفت: امید می‌رود طی سال جاری و آتی، ابزارهای جدیدی که اکنون در دست بررسی هستند همچون صندوق های وقف و صندوق ها نیکوکاری و صندوق‌های پوششی، تاسیس شوند.

او با اشاره به الزام داشتن ۳ مدیر در هر صندوق، خاطرنشان کرد: افزود: با توجه به الزام اینکه همه صندوق ها باید ۳ مدیر داشته باشند، در این خصوص نیاز به نیروی انسانی متخصص در حوزه مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار محسوس است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا