امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لبخند بر لبان پسته کرمان خشک شد/ تعطیلی کارگاه‌های فرآوری

کرمان – سرمازدگی و سیل در استان کرمان موجب کاهش قابل توجه تولید محصول شده و عملا پسته‌ای برای فرآوری وجود ندارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان رتبه نخست تولید پسته را در کشور به خود اختصاص داده است و بیشترین سطح زیر کشت پسته را نیز در اختیار دارد به طوری که هر شهرستان استان کرمان بیش از مجموع تولید دیگر استان‌های پسته خیز تولید محصول دارد.

۱۰ هزار هکتار باغ زیر گل و لای مدفون شده است

جشن پسته روز گذشته در رفسنجان در حالی برگزار شد که باز هم در سال جاری به دلیل سرمازدگی بیش از ۷۰ درصد پسته کرمان از بین رفت و با گذشت ۶ ماه از خسارت سنگین به کشاورزان بیمه هیچ گونه خسارتی به کشاورزان پرداخت نکرده است. در این مراسم در حالی از ظرفیت‌های تولید گفتند که هیچ صحبتی از نقشه راه مسئولان برای حمایت از کشاورزان و جبران خسارتهای سنگین تغییرات اقلیمی ترسیم نشد.

با احتساب خسارت‌های سیل؛ به کشاورزان ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است و نکته جالب اینکه پس از ۲ ماه از سیل در کرمان در این زمینه و برای لایروبی زمین‌های کشاورزی هم اقدامی نشده است

با احتساب خسارت‌های سیل؛ به کشاورزان ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است و نکته جالب اینکه پس از ۲ ماه از سیل در کرمان در این زمینه و برای لایروبی زمین‌های کشاورزی هم اقدامی نشده است و همچنان ۱۰ هزار هکتار باغ گرفتار خسارت‌های سیل هستند و باید در این باغ‌ها لایروبی انجام شود.

هم اکنون بسیاری از زمین‌های پسته استان کرمان در شهرستان‌های شمالی محصولی ندارند و همین باغ‌ها نیز در شهرستان‌های رفسنجان و انار زیر گل و لای هستند اما در سیرجان، زرند، شهربابک، کرمان و راور نیز باغ‌ها دچار سرمازدگی شدید شده‌اند.

محمد اقبالی از کشاورزان راوری می‌گوید: دو ماه قبل سیلاب و بارندگی شدید خسارت‌های شدید به کشاورزان زد و الان هم که در فصل برداشت هستیم هیچ محصولی روی درختان نیست، کارگاه‌های فرآوری پسته تعطیل شده و عملاً بسیاری از کارگران و کشاورزان بیکار شده‌اند.

۶ ماه از خسارت سنگین به کشاورزان گذشته و هیچ اقدامی نشده است

وی افزود: ۶ ماه از سرمازدگی گذشته است مردم هیچ منبع درآمدی ندارند و حتی یک ریال هم توسط بیمه به کشاورزان پرداخت نشده است و بسیاری از کشاورزان هم، زمین‌ها را بیمه نکرده‌اند چون در سال‌های گذشته بعد از سرمازدگی خسارت‌ها با تأخیر و اندک پرداخت شد.

وی ادامه داد: باغ‌های خشک شده‌اند و محصولی در سال جاری وجود ندارد محصولی پسته خشکی هم که در بازار وجود دارد محصول سال‌های گذشته است عملاً نمی‌توانیم جواب مشتری‌های خارجی را بدهیم و محصولی برای عرضه به بازار داخلی هم نداریم.

محصولی پسته خشکی که در بازار وجود دارد محصول سال‌های گذشته است عملاً نمی‌توانیم جواب مشتری‌های خارجی را بدهیم و محصولی برای عرضه به بازار داخلی هم نداریم

این کشاورز افزود: کشاورز چگونه باید قنات‌های مملو از گل و لای را لایروبی کند، زمین‌ها را از رسوب سیلاب خالی کند و درخت‌هایی که آسیب جدی شدیده اند را بازیابی کند و هیچ محصولی هم برای امرار معاش نداشته باشد؟

وی از مسئولان وزارت کشاورزی خواست برای رفع مشکل مردم چاره اندیشی کنند زیرا زمان در حال از دست رفتن است و دیگر فرصتی برای آماده سازی زمین‌های کشاورزی باقی نمانده است.

امام جمعه رفسنجان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت باغ‌های رفسنجان با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار باغ این شهرستان زیر گل و لای هستند و با وجود درخواست‌های مکرر در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشده است گفت: باید از تولید و کشاورزی حمایت شود در شرایطی که در زمینه ارزآوری مشکلاتی وجود دارد پسته از جمله محصولات ارزآور غیر نفتی است که همچنان بازارهای زیادی را در اختیار دارد و نباید اجازه دهیم تولید در این زمینه دچار مشکل شود.

برخی از قنوات ۱۰۰ درصد تخریب شده است

حجت الاسلام عسکری افزود: فرو نشست زمین‌های کشاورزی و تخریب قنوات و کانالهای آب نیز از مشکلات دیگر است که باید برای رفع این مشکلات اقدامی عملی انجام شود.

وی عنوان کرد: برخی از قنات‌های شهرستان ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند و نیاز به لایروبی و تخصیص اعتبار دارند در غیر این صورت در زمین‌های خسارت دیده از سیل امکان تولید نخواهد بود.

وی گفت: بسیاری از مردم خرده مالک هستند و اگر خسارت‌های سیل جبران نشود مردم در زمینه تأمین درآمد با مشکل مواجه می‌شوند زیرا اقتصاد در رفسنجان تک محصولی است و نباید مزیت تولید پسته که می‌تواند اقتصاد را دگرگون کند به چالش تبدیل شود به همین دلیل مسئولان مربوطه باید عملاً وارد میدان شوند و مشکلات را به صورت جهادی رفع کنند.

بسیاری از مردم خرده مالک هستند و اگر خسارت‌های سیل جبران نشود مردم در زمینه تأمین درآمد با مشکل مواجه می‌شوند زیرا اقتصاد در رفسنجان تک محصولی است

امام جمعه رفسنجان افزود: در کنار این سیل سرمازدگی ابتدای سال جاری نیز بخش قابل توجهی از محصول را از بین برده است و اگر اقدامی انجام نشود مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

نماینده مردم کرمان در مجلس نیز از خسارت به ۱۶۰ هزار هکتار باغ پسته در کرمان خبر داد و گفت: وضعیت کشاورزان مناسب نیست و باید برای بازیابی باغ‌ها و ترمیم زیر ساخت‌ها به خصوص در زمینه آبیاری چاره اندیشی کرد.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: باید در کرمان فکری برای سرمازدگی شود زیرا هر چند سال یک بار کل اقتصاد پسته کرمان دچار سرمازدگی می‌شود و کسب و کار بسیاری از مردم صدمه می بیند.

وی ادامه داد: وضعیت زمین‌های کشاورزان اضطراری است و باید گام‌های عملی برای رفع مشکل برداشته شود زیرا ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت را کشاورزان نمی‌توانند جبران کنند.

وی امهال وام‌های کشاورزی، ارائه تسهیلات بلاعوض به کشاورزان را بخشی از اقداماتی دانست که می‌تواند موجب عبور از این بحران شود.

سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به حجم بالای خسارت‌ها به خبرنگار مهر گفت: حل مشکل کشاورزان با توجه به خسارت‌های موجود نیاز به حمایت در سطح ملی دارد.

حسین رضایی افزود: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد و ۴۰۰ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زمینه تولید پسته فعالیت دارند که در سال جاری با افت تولید شدید محصول مواجه شده‌اند.

وی عنوان کرد: ۱۰ هزار هکتار باغ در سیل خسارت دیده‌اند و بقیه محصول نیز در سرمازدگی از بین رفته است.

وی بیان کرد: خشکسالی در کنار سرمازدگی خسارت‌های زیادی به اقتصاد کشاورزی وارد کرده است.

کشاورزان استان کرمان در شرایط بسیار سختی در زمینه تأمین نیازهای اولیه زندگی قرار گرفته‌اند و با وجود وعده‌های مسئولان در سطح استان و ملی هنوز گامی در راستای رفع مشکل آنها انجام نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا