انرژی

انتقال بیش از ۶۶ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در ۶ ماه امسال

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، در مجموع ۳۴.۵ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۱.۷ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ارسلان رحیمی در نشست خبری ‌با بیان اینکه این شرکت با ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در سطح کشور، وظیفه انتقال نفت‌خام از مبادی تولید به پالایشگاه‌های کشور و انتقال فرآورده به مبادی مصرف را به‌عهده دارد، افزود: در ۶ ماه نخست پارسال (۱۴۰۰)، ۳۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر فرآورده منتقل شد که این رقم در نیمه نخست امسال به ترتیب به ۳۴.۵ میلیارد لیتر و ۳۱.۷ میلیارد لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین اعلام کرد: در شش ماه نخست امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۸۶ میلیون لیتر نفت خام و ۱۷۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جابه‌جا شده است.

رحیمی با اشاره به انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در کشور در مجموع در سال ۱۴۰۰ گفت: در صورتی که شبکه خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور وجود نداشت، برای انتقال این حجم عظیم نفت و فرآورده به تردد حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفتکش ۳۰ هزار لیتری نیاز بود که این موضوع افزون بر مسئولیت خطیر این شرکت برای حمل نفت خام و فرآورده، تحمیل هزینه جابه‌جایی، خطرات جاده‌ای، ترافیک جاده‌ای و آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه داشت.

وی هزینه انتقال هر لیتر فرآورده از طریق خطوط لوله را ۳۰۰ ریال اعلام کرد و گفت: این رقم یک‌پنجم هزینه جاده‌ای است و افزون بر آن آلودگی زیست محیطی و مخاطره‌های حمل جاده‌ای را نیز ندارد، این رقم امسال ۳۸ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر آمادگی دائمی سیستم‌های مخابراتی صنعتی این شرکت اظهار کرد: بحث سرقت از خطوط لوله با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و کاربردهای نفت‌ خام، از دغدغه‌ها در سطح کلان این شرکت است که افزون بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی، مخاطرات محیط زیستی و گاه جانی را نیز در  پی داشته است.

افزایش ۱۰ برابری برداشت غیرمجاز از شبکه خطوط لوله نفت و فرآورده کشور 

رحیمی مهم‌ترین دلیل افزایش انشعاب‌های غیرمجاز از خطوط لوله را اختلاف قیمت حامل‌های انرژی با کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: مقدار برداشت غیرمجاز از خطوط لوله کشور در سال ۱۴۰۱، ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به کشف حدود یک مورد انشعاب در هر هفته افزود: خوشبختانه با اقدام‌های انجام‌شده و حساسیت‌هادر این زمینه، ‌ همچنین تجهیزات به کارگرفته شده، بیشتر  انشعاب‌های غیرمجاز به سرعت کشف می‌شود. این انشعاب‌های غیرمجاز همچنین هزینه و دغدغه‌های اجتماعی نیز به‌دنبال دارد و متاسفانه در دو مورد برداشت غیرمجاز در شهر سیرجان دو نفر و در رفسنجان یک نفر فوتی داشتیم.

اجرای تفاهم‌نامه‌های متعدد در زمینه ساخت تجهیزات کشف برداشت‌های غیرمجاز

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌های پرشمار به‌منظور کشف انشعاب‌های غیرمجاز و پایش خطوط لوله کشور خبر داد و گفت:‌ ساخت پیگ انشعاب‌یاب و تجهیز سخت‌افزاری کشف انشعاب بر اساس تغییرات فشار خط در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در حال پیگیری است. همچنین طرح دیگری در زمینه کشف انشعاب با استفاده از فیبر نوری توسط دانشگاه شریف در حال پیگیری است که پایلوت آن روی خط تنگ فنی – دره‌شهر انجام شده و پس از موفقیت‌آمیز بودن، در مسیرهای اصلی خطوط لوله کشور به‌کار گرفته خواهد شد.

رحیمی از امضای تفاهم‌نامه با شرکت «صنعت‌کاران الکترونیک مراغه» در این حوزه خبر داد و گفت: این پروژه نیز در حوزه کشف برداشت‌های غیرمجاز از خطوط لوله کشور در حال پیگیری است.

افزایش طول خطوط لوله کشور با اجرای پروژه‌های جدید و در حال انجام خطوط لوله 

وی مهم‌ترین پروژه‌های در حال انجام و در حال بهره‌برداری این شرکت را خط لوله نائین – کاشان – ری، خط لوله بندرعباس – رفسنجان به طول ۴۶۸ کیلومتر، خط سبزآب – شازند به طول ۳۵۰ کیلومتر، تبریز – خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر، خط لوله شازند – ری به طول ۲۹۲ کیلومتر از جمله پروژه‌های در حال اجرای خطوط لوله کشور است. خط لوله نظامیه – سبزآب به طول ۱۲۵ کیلومتر پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ برای احداث خطوط لوله جدید پارس و تابش در کشور به طول ۹۴۸ و ۴۰۰ کیلومتر در کشور گفت: خط لوله گوره – جاسک و خط لوله عسلویه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز از جمله خطوطی است که بهره‌برداری آن به این شرکت واگذار شده و خواهد شد.

نگهداری خطوط لوله نفت و فرآورده کشور با استفاده از توان داخلی

رحیمی درباره نگهداری از خطوط لوله نفت و فرآورده کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله و ۹۲۲ دستگاه تجهیزات دوار شامل توربین‌ها، الکتروموتورها، پمپ‌ها، ژنراتورها و بوسترپمپ‌ها در صنعت انتقال کشور وجود دارد که خوشبختانه توان داخلی کشور برای نگهداری از این تأسیسات کافی است و در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم.

وی با تأکید بر پرزحمت بودن نگهداری از این شبکه عظیم و حجیم افزود: دومین خط لوله سخت‌گذر جهان در تنگ لیر در کشورمان وجود دارد که نگهداری از آن با توجه به نزدیکی به سد باید در شرایطی باشد که سبب آلودگی خطوط نشود. خوشبختانه با توان شرکت و اقدام‌های پیشگیرانه، تاکنون حوادثی نداشته‌ایم و امیدواریم روز به روز کمبودها در این زمینه نیز برطرف شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا