انرژی

گاز فروش نرفته روسیه زیر زمین ماند

تاثیر اقتصادی قطع عرضه گاز روسیه، موضوع اصلی محافل سیاسی اروپاست اما نگرانی‌هایی نسبت به پیامدهای زیست محیطی هم وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مقامات اتحادیه اروپا از این واهمه دارند که شرکت گازپروم، به جای صادرات گاز به اروپا، گاز را در میادین خود بسوزاند اما شواهد نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها، بی‌پایه و اساس است.

طبق اطلاعات ماهواره ای، اظهارات تحلیلگران صنعت و آمارهای تاریخی گازپروم، گاز مازاد روسیه پایین لایه منجمد دائمی سیبری مانده است زیرا میادین روسیه این امکان را به گازپروم می‌دهند که هر زمان لازم باشد، جریان استخراج را افزایش یا کاهش دهد.

با تشدید اختلاف میان کرملین و غرب پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، گازپروم تحویل گاز به بازارهای بزرگ خارجی را در فاصله ژانویه تا اواسط سپتامبر، به میزان ۳۹ درصد کاهش داده است. خرابکاری عمدی در سه خط لوله که برای انتقال گاز روسیه به آلمان استفاده می‌شوند، به معنای آن است که کاهش صادرات گاز روسیه ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

محاسبات بلومبرگ بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد میزان گازی که در پایگاه تولید اصلی گازپروم در یامال در فاصله ۱۰ اوت تا ۲۱ سپتامبر سوزانده شده، ۱.۱۸ میلیون متر مکعب در روز بوده است. این میزان مشعل سوزی، حدود ۲۸ درصد کمتر از میزان مشعل سوزی در این پایگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بوده است اما بالاتر از میانگین مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ است که میزان مشعل سوزی اندکی بیش از یک میلیون متر مکعب در روز بود.

دکتر میخائیل ژیژین، محقق موسسه پاین که این اطلاعات را مورد بررسی قرار داده است، اظهار کرد: روند مشعل سوزی یامال گازپروم، در چند ماه گذشته تغییری نکرده است.

حجم گازی که سوزانده می‌شود، بخش ناچیزی از تولید روزانه گازپروم است که از اوت تا اواسط سپتامبر، به ۸۳۸ میلیون متر مکعب بالغ شده است. تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۴۷۳ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده زیرا صادرات به اروپا کمتر شده است. صادرات روزانه این تولیدکننده به بازارهای بزرگ، در مقایسه با اوت تا سپتامبر سال ۲۰۲۱، به میزان ۳۰۲ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود ثبات نسبتی مشعل سوزی در پایگاه تولید گاز شرکت گازپروم، روسیه رکورددار مشعل سوزی در جهان است. طبق آمار بانک جهانی، این کشور سال میلادی گذشته ۲۵.۴ میلیارد متر مکعب گاز سوزاند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا