انرژی

کاهش ۹۸ درصدی مصرف آب با نازل‌های نانویی محققان کشور

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های استارت‌آپی، محصولی را برای کاهش ۹۸ درصدی میزان مصرف آب عرضه کردند.

همچنین بخوانید

حسین علی‌نژاد از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت را تولید محصولات فوق کاهنده مصرف آب عنوان کرد و گفت: در این راستا سامانه‌ای را طراحی و تولید کردیم که به عنوان “نازل” بر روی انواع شیرآلات نصب می‌شود و این نازل قادر است به میزان ۹۸ درصد در کاهش مصرف آب مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه این نازل برای کاهش مصرف آب، دو جریان خروجی ایجاد می‌کند و کاهش مصرف آب در بین این دو جریان نازل صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از مشکلات نازل‌ها، آن است که پس از مدتی ذرات موجود در آب بر روی توری آن‌ها می‌نشینند و مانع از خروج آب می‌شوند، ولی ما در این محصول در دو قسمت از این نازل از پوشش‌های آب‌گریز مبتنی بر فناوری نانو استفاده کردیم تا مشکل گرفتگی را رفع کنیم.

علی‌نژاد خاطر نشان کرد: تمام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید این نازل بومی‌سازی شده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه نمونه خارجی این نازل وجود دارد، اما قیمت تمام شده آن ۴۰ یورو است، اظهار کرد: این در حالی است که محصول ایرانی حدود یک یورو قیمت دارد.

این محقق با بیان اینکه تولید این محصول در فاز ساخت نمونه آزمایشگاهی است، خاطر نشان کرد: در صورت تامین مالی می‌توانیم برای ساخت این نازل که در راستای کاهش مصرف آب است، به صورت نیمه‌صنعتی وارد شویم. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا