صنعتکسب و کار

ظرفیت تولید میلگرد کشور چقدر است؟

اهمیت محصولی مانند میلگرد بر فعالان حوزه ساخت‌وساز و دست‌اندرکاران صنایع مختلف برکسی پوشیده نیست. خبر خوب این است که این محصول مهم در داخل کشور تولید و حتی صادر هم می‌شود. ظرفیت تولید میلگرد در داخل کشور وضعیت خوبی دارد و فرصت تأمین صددرصدی محصولات موردنیاز وطن در این حوزه از سوی تولیدکنندگان داخلی هم وجود دارد.

هرچند هنوز تمام نیاز داخلی با درصد تولیدی بسیار بالا با تولیدات داخلی رفع نمی‌شود اما وضعیت بازار تولید میلگرد ایران مطلوب و قابل‌اعتنا است. در این مقاله درباره ظرفیت تولید میلگرد کشور بیشتر می‌خوانید.

حجم تولید میلگرد چقدر است و تولید آن در سال، چند درصد از تولیدات مقاطع فولادی مختلف کشور را شامل می‌شود؟ در سال‌های اخیر، روند تولید روبه‌افزایش گذاشته است یا کاهش؟

ظرفیت تولید میلگرد کشور چگونه است؟

ایران در میان ۱۵ کشوری است که در حوزه تولید مقاطع فولادی به‌خوبی فعالیت می‌کنند. سابقه تولید محصولات فولادی نظیر میلگرد در ایران بسیار زیاد است و در حدود نیم‌قرن و حتی بیشتر عنوان می‌شود.

شمار کارخانه‌هایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، قابل‌توجه است. میلگرد کالای راهبردی و مهمی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت مسکن و بازارهای مرتبط با آن دارد. از‌این‌رو، تولید داخلی یکی از راه‌های توسعه چندگانه اقتصادی در مسیرهای متنوع به‌شمار می‌رود.

دلایل متعددی باعث رشد تولید در کشور شده‌اند. از جمله این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برخورداری از منابع انرژی؛
  • ارزان‌بودن منابع انرژی؛
  • وجود نیروی کار زیاد؛
  • معادن پررونق.

این دلایل نقش بسیار مهمی در شکوفایی مراکز تولیدی میلگرد مختلف در کشور داشته‌اند. چنین ظرفیت‌هایی می‌تواند در سایه تدابیر مدیریتی بهتر، ایران را به یکی از ۵ تولیدکننده برتر منطقه و دنیا هم تبدیل کند. در حال حاضر، چنین چیزی محقق نشده است.

ظرفیت تولید میلگرد در کشور

بهترین کارخانه های میلگرد کشور

بیشتر از ۵۰ کارخانه مختلف در نقاط گوناگون کشور مشغول به تولید میلگرد هستند. از جمله آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شرکت ذوب آهن اصفهان؛
  • صنایع فولادی آذرگستر سدید؛
  • خانه فولاد کویر کاشان؛
  • مجتمع فولاد خراسان.

ذوب آهن از معروف‌ترین شرکت‌هایی است که تولید حجم زیادی از میلگرد کشور و محصولات صادراتی را بر عهده دارد. مجموعه‌های تولیدی دیگر مانند صنایع فولادی آذرگستر سدید هم در زمینه پیشروان تولید مقاطع مختلف از جمله میلگرد هستند.

این شرکت هم بیش از دو دهه است که در حوزه تولید میلگرد فعالیت می‌کند. خانه فولاد کویر کاشان هم از جمله برترین تولیدکننده‌هایی است که کیفیت محصولاتش باعث شده در ردیف کارخانه‌هایی مانند ذوب آهن اصفهان قرار بگیرد.

مجتمع فولاد خراسان هم با بهره‌مندی از فناوری‌های مطلوب و به‌روز توانسته در صف تولیدکنندگان مقاطع فولادی مختلف از جمله میلگردهایی قرار بگیرد که با روش کوئنچ‌-تمپر تولید می‌شوند و خواص مکانیکی ویژه و باکیفیتی دارند.

امکان خرید میلگرد استیل از کارخانه‌های متنوع خارجی فراهم است.

ظرفیت تولید میلگرد ایران

ظرفیت تولید میلگرد کشور چقدر است؟

میزان تولید سالیانه فولاد خام ایران در سال به‌طور تقریبی بالغ بر ۲۵ میلیون تُن در سال است. تولید میلگرد سالانه کشور، ۴۰ درصد از میزان کل تولید فولاد خام را تشکیل می‌دهد. حدود ۱۲ میلیون تن از میلگرد تولیدی برای مصارف داخلی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقی حجم تولید هم صرف صادرات می‌شود.

عوامل مختلفی روی حجم تولید میلگرد کشور اثرگذار هستند. تحولات جهانی، فشارها و تحریم‌های بین‌المللی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خردوکلانی که در کشور وجود دارد هم باعث می‌شوند که سطح و میزان تولید میلگرد و سایر مقاطع فولادی دچار تحولاتی شود. برای مثال، رکود بخش ساخت‌وساز و نبود رونق در بازار مسکن می‌تواند روی حجم تولید اثرات قابل‌توجهی بگذارد. از آنجا که بخش قابل‌توجهی از فولاد و میلگرد تولیدی کشور صرف استفاده داخلی می‌شود، هرگونه کاهشی در نرخ نیاز به محصولات مذکور روی حجم تولید هم اثرات منفی می‌گذارد.

توانایی تولید میلگرد برای نیاز داخلی

اگرچه تولید داخلی نیاز به مصرف میلگرد در کشور را تاحد زیادی تأمین می‌کند اما از آنجا که فقط ۴۰ درصد تولید میلگرد کشور متعلق به مصارف داخلی است، همچنان نیاز به افزایش تولید و توسعه آن وجود دارد. توسعه تولید در گروی رشد اقتصادی است.

با وجود رکود تورمی، رسیدن به چنین هدفی آنچنان ساده نیست و مسیر روشنی در مقابل تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد. در بازه‌هایی از زمان، مقایسه آمار تولید نسبت به سال‌های پیش کاهش داشته است. برای مثال، مقایسه تولید در سال ۱۳۹۹ با ۱۴۰۰ حاکی از کاهشی ۱۴درصدی در تولید است. در تابستان ۱۴۰۱ هم داده‌های موجود، نشان از وجود مشکلات متعدد در مسیر تولید میلگرد و مقاطع فلزی دارند.

ظرفیت‌های تولید برای جبران کاهش‌ها و کم‌شدن حجم آن باید افزایش پیدا کند. حجم تولید روی قیمت محصولات مختلف بازار هم اثر دارد. برای مثال، قیمت روز میلگرد نیشابور یا مراکز دیگر، تحت‌تأثیر تولید و عرضه محصول قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، بحث تقاضا هم به‌میان است و اگر رکود در ساخت‌وساز و صنایع مختلف وجود داشته باشد، افت در درخواست خرید مصرف‌کنندگان و مشتریان باعث تغییراتی در قیمت می‌شود.

ظرفیت تولید میلگرد در ایران

در آخر

برای خرید میلگردی که از سوی کارخانه‌های مختلف کشور تولید می‌شود، باید قیمت‌های بازار را زیر نظر بگیرید. قیمت‌ها مدام در نوسان هستند و تحت‌تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارند. برای آگاهی از روند نوسانات بازار باید بتوانید نرخ و قیمت‌ها را زیر نظر بگیرید. یکی از روش‌ها استعلام‌گیری از مرجعی قابل‌اعتماد است.

آیا چنین پایگاهی وجود دارد؟ بله! شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از شرکت‌های باسابقه‌ای است که ضمن تأمین و فروش مقاطع فولادی مختلف از جمله میلگرد در حوزه استعلام‌گیری قیمت‌ها هم فعالیت می‌کند. برای آگاهی از قیمت میلگرد ۱۲ یا ۱۴ و هر محصول دیگری می‌توانید به‌سادگی به وبسایت این مجموعه حرفه‌ای مراجعه کنید. راه‌های تماس با آیرومارت شامل موارد زیر می‌شود:

  • با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

این شرکت با فروش آنلاین و ارائه خدمات مشاوره از گزینه‌های نخست بسیاری از دست‌اندرکاران ساخت‌وساز برای تهیه مصالح ساختمانی از جمله میلگرد است. برای خرید آنلاین میلگرد از انواع مختلف یا آگاهی از قیمت‌ها و بررسی تحلیل نوسانات بازار هر محصول می‌توانید به آیرومارت مراجعه کنید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا