اقتصاد کلان

تأمین مالی شرکت‌های اقتصادی کشور از بازار سرمایه ناچیز است

عکس آرشیوی است

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه طی حدود ۱۹ فصل اخیر تأمین مالی یکی از اصلی‌ترین معضلات فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار بوده، گفت: متأسفانه اکنون سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالان اقتصادی حقیقی کشور رقمی ناچیز است.

حسین سلاح‌ورزی در همایش منطقه‌ای تامین مالی غرب کشور که امروز (سوم آذر) در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اینکه طی پنج سال اخیر فضای کسب و کار کشور به صورت فصلی و مستمر توسط اتاق ایران پایش می‌شود، اظهار کرد: در  ۱۹ فصل اخیر تأمین مالی یکی از سه مانع اصلی پیش روی فعالین اقتصادی بوده است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: اگر نگاهی به آمار و ارقام تامین مالی از بازار سرمایه داشته باشیم و چنانچه بخش دولتی، نهادهای عمومی، شهرداری‌ها و … را کنار بگذاریم، سهم بخش حقیقی کشور از تامین مالی بازار سرمایه رقمی بسیار ناچیزی است.

عضو شورای عالی بورس از علاقمندی سازمان بورس برای مشارکت بیشتر در تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم با این روند بتوان از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه بیشتر استفاده کرد.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه امروزه بازار سرمایه گسترده و توانمند، در کنار تکنولوژی به یکی از مصادیق توسعه یافتگی کشورها تبدیل شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما آنطور که باید از این بازار استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که باعث شده آنطور که باید شرکت‌ها از بازار سرمایه استفاده نکنند لزوم شفافیت در این بازار است که برخی شرکت‌ها بواسطه ساختار قدیمی و تداخل مالکیت و مدیریت در این زمینه دچار چالش هستند.

به گفته نائب رئیس اتاق ایران داشتن دانش و آگاهی کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که برای ورود به بازار سرمایه به آن نیاز داریم و برخی شرکت‌ها در این زمینه دچار خلا هستند.

سلاح‌ورزی تعدد قوانین، تورم مقررات، تکثر مراجع تصمیم‌گیری و … را از دیگر موانع ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه دانست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا