ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چند دستگاه به درگاه ملی خدمات هوشمند متصل شدند؟

طبق گفته سخنگوی دولت بیش از ۸ میلیون نفر توانسته اند از خدمات پنجره واحد بهره مند شوند و ۱۷ درصد باقی مانده دستگاه ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.

بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

در همین باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه سریعتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خود را راه‌اندازی کنند.

طبق این گزارش، علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – به تازگی بیان کرده است: ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند و بیش از ۸ میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند؛ ۱۷ درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

طی روزهای گذشته هم سازمان فناوری اطلاعات در گزارشی که منتشر کرد به معرفی خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت. اجرای قانون کار، رفع مشکلات جامعه کارگری، هدفمندسازی یارانه‌ها و برنامه‌ریزی برای نظام تعاون کشور از اصلی‌ترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود. در حال حاضر پنج زیرمجموعه از بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https://my.gov.ir/ ارائه می‌دهند.

گفتنی است پیش از این مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی اعلام کرده بود با اتصال با اتصال سازمان برنامه و بوجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاه‌های متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرده است.

طبق گفته وی مرحله نخست اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در حال تکمیل است و  در گام بعدی به‌دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این درگاه هستند.

فولادیان عدم همکاری برخی از دستگاه‌های پرمخاطب در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به دلیل نداشتن پنجره واحد خدمات، نبود سامانه متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل برخی سرویس‌ها از سوی دستگاه‌ها و نقص داده در برخی پایگاه داده‌های پایه ملی را مهمترین مشکلات در این زمینه عنوان کرده و اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا