انرژی

ریزش هفتگی قیمت نفت رکورد زد

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌های رو به رشد نسبت به رکود اقتصادی، کاهش یافت و شاخص‌های بازار، بزرگترین کاهش هفتگی چند ماه اخیر را ثبت کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۴ سنت کاهش، در ۷۱ دلار و دو سنت در هر بشکه بسته شد که رکورد پایین جدیدی در سال ۲۰۲۲ بود. بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت کاهش، در ۷۶ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

باب یاوگر، تحلیلگر شرکت میزوهو در این باره نوشت: نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد، بر هر گونه نگرانی نسبت به عرضه، مقدم است.

پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو ممکن است در واکنش به اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت خود، تولیدش را کاهش دهد، قیمت‌های نفت ابتدای معاملات روز جمعه، تا حدودی حمایت یافته و بیش از یک درصد صعود کرده بودند. با این حال، رشد بالاتر از حد انتظار قیمت تولیدکننده آمریکا در نوامبر و خبر ازسرگیری جزئی فعالیت خط لوله کی‌استون، باعث معکوس شدن رشد قیمت شد و شاخص‌ها را بیش از یک دلار کاهش داد. خط لوله کی‌استون پس از نشت ۱۴ هزار بشکه نفت در کانزاس، بسته شده بود.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، شاخص قیمت‌های تولیدکننده آمریکا در پس جهش هزینه‌های خدمات، در نوامبر اندکی بیش از حد انتظار، افزایش یافت.

به گفته یاوگر، این افزایش ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا، روند افزایش نرخ‌های بهره را تسریع کند که نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود را تشدید می‌کند.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، حدود ۱۰ درصد رشد هفتگی به ثبت رساندند که بزرگترین رشد هفتگی از آوریل برای شاخص نفت آمریکا و از اوت برای نفت برنت بود.

تحلیلگران هشدار دادند اگر قیمت نفت آمریکا در معاملات روزهای آینده به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کند، وارد مسیر سقوط آزاد می‌شود و تا محدوده ۶۰ دلار ریزش خواهد کرد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا در هفته منتهی به ۹ دسامبر، چهار حلقه کاهش یافت و به ۷۸۰ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا با دو حلقه کاهش، به ۶۲۵ حلقه رسید و شمار دکل‌های حفاری گاز با دو حلقه کاهش، به ۱۵۳ حلقه رسید.

در چین، افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ احتمالا رشد اقتصادی در ماه‌های آینده را با وجود تسهیل بعضی از محدودیت‌ها، سرکوب خواهد کرد.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند اقتصاد آمریکا در سال آینده با یک رکود کوتاه و اندک روبرو خواهد شد. و اعلام کردند بانک مرکزی آمریکا، در نشست ۱۴ دسامبر خود، افزایش کمتر نرخ بهره به میزان ۵۰ واحد را تصویب خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که منطقه یورو در رکود بوده و با نرخ تورم پنج برابر سطح هدف گذاری شده است، مبارزه می کند، تحلیلگران پیش بینی کردند بانک مرکزی اروپا در نشست هفته آینده، نرخ بهره را به میزان ۵۰ واحد افزایش داده و به دو درصد می رساند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا