صنعت، معدن، تجارت

فساد مشروعیت کشورها را می زداید/ جهان هنوز حریف فساد نشده است

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی گفت: بیش از نیمی از کشورها در بحث مبارزه با فساد نمره‌ای زیر ۵۰ دارند و این در حالیست که فساد، مشروعیت کشورها را می‌زداید و حکومت را زمین گیر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن عابدی جعفری، امروز در همایش مبارزه با فساد که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد، تصویب کنوانسیون با نام (کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد) است و این به آن معنا است که همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فساد امر زشتی است و می‌تواند بسیاری از مؤلفه‌هایی را که مورد نظر کشورها در توفیق آنها است را به شکست برساند. این مؤلفه‌ها می‌تواند اعتماد میان مردم و دولت و مشروعیت دولت و توسعه باشد، لذا هر مؤلفه خوبی که مورد نظر باشد فساد می‌تواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی با بیان اینکه دو دهه از تأسیس کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد می‌گذرد، افزود: این کنوانسیون بیست ساله که بین ۲۰۰ کشور دنیا برای ایجاد آن هماهنگی صورت گرفت و یک سندی پیرامون آن ایجاد شد، پیش‌فرض‌هایی دارد که مهمترین آن وقوع انقلاب انفورماتیک است که به معنای چیرگی بشر در اطلاعات و تداوم آن بر گونه‌های مختلف بود. بنابراین موجب تحول جدید اجتماعی شد و این تحول یک اثر اساسی داشت که در همه سطوح زندگی بشر تأثیرگذار بود.

وی ادامه داد: یک پایه جامعه مدنی، عامه مردم مثل سازمان‌های مدنی و یا رسانه‌ها است؛ یعنی مردم صاحب کشور هستند و باید کشور را اداره کنند. پایه دیگر این مجموعه حضور بخش خصوصی است، بنابراین حاکمیت عینی است یعنی از تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا، نظارت و همه پیگیری‌ها در این امر حضور دارد و این دو رکن جدید در حکمرانی واجب و لازم است.

عبادی جعفری تاکید کرد: اصولی نظیر مشارکت در حکمرانی وجود دارد که بسیار تعیین کننده است و بر مبنای آن همه باید در اداره کشور شریک باشند و این حکمروایی امروز سطوح مختلف جامعه را در هم نوردیده است. بر همین اساس نکته‌ای که از این حکمروایی بر می‌آید و در کنوانسیون موج می‌زند، همکاری است؛ یعنی اگر چنین تفکیک سه گانه‌ای قائل شده‌ایم تفرقه وجود ندارد بلکه روح عمومی کنوانسیون بر پایه همکاری است، بنابراین در کنوانسیون فصل‌هایی راجع به پیگیری، جرم‌انگاری و همکاری مشاهده می‌شود که این همکاری در بدنه هر کشوری طبق کنوانسیون ساری و جاری است.

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی گفت: حتی اگر قرار باشد نظارتی بر اجرای کنوانسیون در کشورها صورت بگیرد، در ماده‌ای از این کنوانسیون این موضوع پیش‌بینی شده است. شیوه اجرای این نظارت هم کاملاً مردمی و مبتنی بر همکاری است یعنی این طور نیست که مثل انرژی اتمی سازمانی وجود داشته باشد که آن سازمان به کشورها نظارت کند بلکه خود کشورها هستند که در بین خودشان بر اساس قرعه‌کشی تعیین می‌کنند که کدام دو کشور بر عملکرد کنوانسیون مبارزه با فساد نظارت کنند. بنابراین قاعدتاً در این نشست‌هایی که برگزار می‌شود باید بخش خصوص و بخش دولتی گزارشی تهیه و ارائه کنند.

نیمی از کشورها در مبارزه با فساد نمره خوبی ندارند

وی افزود: البته این انتظار نیز وجود دارد که بفهمیم در طول دو دهه چه اتفاقی بعد از اجرای این کنوانسیون در کشورهای دنیا و سطح بین‌الملل افتاده است و از این کنوانسیون چه آثار مثبتی در سطح کشورها پدید آمده و اگر این کنوانسیون وجود نداشت چه می‌شد؟

رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی گفت: بر اساس گزارش بین‌المللی بیش از نیمی از کشورهای دنیا در بحث مبارزه با فساد نمره‌ای زیر ۵۰ دارند و بخشی از کشورها که قبلاً نمره ۹۰ به بالا می‌گرفتند امروز نمراتی کمتر از ۸۰ دارند و بنابراین در خصوص بحث مبارزه با فساد دهک A در بین کشورها وجود ندارد. این موضوع بدین معنا است که فساد مخرب، مؤثر و بنیادبرافکن است و به رغم همه تمهیدات اندیشیده شده، برگزاری این کنوانسیون و تمهیداتی که کشورها اندیشیده‌اند، هنوز حریف فساد نشده‌اند، بنابراین نباید این حریف را دست کم گرفت.

وی تاکید کرد: این حریف به راحتی مشروعیت کشورها را می‌زداید و حکومت را زمین گیر می‌کند و اتفاقاً برخی حکومت‌ها را زمین زده است و در اطراف ما کم نیستند برخی کشورهایی که به خاطر فساد زمین خورده‌اند و انقلاب در آنها اتفاق افتاده و تغییرات بنیادی تغییر رژیم در آنها صورت گرفته است. بنابراین لازم است کشورها خلاقیت‌هایی به کار ببرند که ضمن استفاده از ظرفیت‌های کنوانسیون، بتوانند جلوی فساد را بگیرند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا