انرژی

تخریب تمام ویلاهای غیرمجاز تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا نهایتا چهار سال آینده تمام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌های تهران تخریب خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا بختیاری امروز در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب در نشستی خبری با بیان اینکه رودخانه‌های تهران منبعی برای تامین آب شرب هستند، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۱ مورد تخریب که معادل ۲۸ هکتار عرصه زمین و ۸۴۶ میلیارد تومان بوده، در حریم رودخانه‌ها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: عمده این تخریب‌ها در مناطق دماوند، فیروکوزه، شمیرانات و فردیس بوده است. در خصوص هتل آریانا باید گفت که این هتل در حریم کیفی ساخته شده. وزارت نیرو برای این هتل مسئولیتی ندارد و تمام مسئولیت این هتل بر عهده محیط زیست است.

همچنین بخوانید

اردکانیان در نگاه آبی‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اردکانیان گزینه احتمالی وزارت نیرو، جلسه‌ای داشته‌اید، گفت: چندی پیش با وی جلسه‌ای داشتیم و پیش بینی می‌کنیم که حضور اردکانیان به عنوان وزیر در وزارت نیرو قطعی باشد.

بختیاری ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های مثبت اردکانیان، می‌توان گفت که حضور وی در وزارت نیرو، می‌تواند بسیار شایسته باشد چرا که نه تنها چهره علمی جهانی است بلکه در زمینه آب نیز سابقه فعالیت بسیار خوبی داشته و می‌توان وی را مدیری قاطع معرفی کرد.

افزایش ۱۸ میلیون مترمکعب ذخایر سدهای تهران

وی با اشاره به وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران گفت: در حال حاضر ذخیره مخزن سدهای تهران ۷۶۷ میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با عدد ۷۵۰ میلیون مترمکعبی سال گذشته افزایش خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل وضعیت منابع آبی بهتر بوده است گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها سال آبی پیش رو نیز نرمال خواهد بود.

بختیاری میزان بارندگی استان تهران را ۲۴۰ میلی متر دانست و افزود: سال گذشته ۳۰۰ میلی متر بارندگی در استان تهران داشته‌ایم که این به معنای افزایش ۲۰ میلی‌متری از وضعیت نرمال است. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که شرایط مانند سال گذشته نرمال و مطلوب باشد و اگر مشترکان در میزان مصرف رعایت کنند سال بدون تنش آبی را سپری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ میزان مصرف آب شرب شهر تهران یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: از این میزان ۷۸۰ میلیون مترمکعب از سدها، ۲۷۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین شد. یعنی ۷۵ درصد آب شرب از سدها و ۲۵ درصد از منابع زیرزمینی تامین شده و این در حالی است که در یک سال نرمال این نسبت ۷۰ به ۳۰ است.

متوقف شدن فعالیت ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید فعالیت ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال متوقف شود، گفت: تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه بسته شده که این مسئله می‌تواند در طرح تعادل بخشی نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

بختیاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای تعادل بخشی بیان کرد: تاکنون حدود ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی با اجرای این طرح صورت گرفته است. در استان تهران ۴۸ هزار حلقه چاه وجود دارد که ۳۵ هزار حلقه غیرمجاز و ۱۳ هزار حلقه مجاز است که کل برداشت از این چاه‌ها ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده است.  از این میزان ۲۱۰ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز و ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف دو سال آینده باید ۱۲ هزار چاه غیرمجاز موجود در شهر تهران متوقف شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا