انرژی

کسب رتبه برتر جهانی ایران در کمیته آبیاری و زهکشی

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران با اشاره به خبر کسب رتبه برتر جهانی برای کمیته آبیاری و زهکشی ایران، معیارهای این انتخاب را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد حاج‌رسولیها در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب گفت: کل اراضی زیر دست شبکه ها که در دوران ترسالی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار برآورد می شد در بازنگری های زمان خشکسالی و تغییر اقلیم به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار تقلیل یافته است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد شبکه های آبیاری و زهکشی در کشور اجرایی شده اند، افزود: شرایط آب و هوایی تغییری در مبانی طرح های ما در کشور ایجاد کرد تا کمتر شبکه های روباز را اجرایی کنیم.

همچنین بخوانید

حاج‌رسولیها ادامه داد: با توجه به اینکه در ساخت انواع لوله ها و تکنولوژی ها بطور کامل به خودکفایی رسیده ایم شبکه های کشور نیز بیشتر از طریق خطوط لوله ای اجرایی می شود.

وی تاکید کرد: در سطح جهانی جزو معدود کشورهایی هستیم که تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه ارزیابی ها معمولا در سطح جهانی توسط تشکل های صنفی انجام می شود، گفت: کمیته ICID نیز یکی از این تشکل های صنفی در سطح جهانی است که ارزیابی شبکه های آبیاری و زهکشی را در سطح بین المللی به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیته آبیاری و زهکشی ایران حائز رتبه برتر جهانی شده است، افزود: شصت و هشتمین اجلاس جهانی ICID امسال در مکزیک برگزار شد و حدود چند دوره است که این کمیته ارزیابی کمیته های آبیاری و زهکشی کشورهای مختلف را به عهده دارد که در این ارزیابی ها جمهوری اسلامی ایران موفق شد برای دومین بار جایزه برترین کمیته آبیاری و زهکشی جهانی را دریافت کند.

حاج‌رسولیها تصریح کرد: ایران و کره جنوبی دو کشوری هستند که تاکنون توانسته‌اند دو بار این جایزه را از آن خود کنند.

وی با بیان اینکه در صنعت سدسازی حائز رتبه خوبی در جهان هستیم، افزود: در شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تکنولوژی های مرتبط با احداث این شبکه ها و مباحث تخصصی این رشته‌ها نیز دارای قدرت کارشناسی بالایی در سطح جهانی هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در دوره قبل (سه سال گذشته) ریاست کمیته جهانیICID  به عهده ایران بود و امسال ریاست این کمیته را آفریقای جنوبی عهده دار بوده است، خاطرنشان کرد: کشور ایران جزو کشورهای خشک محسوب می شود و دارای منابع آب محدودی است و تغییر اقلیم نیز تاثیرات منفی بر منابع آب و هوای کشور گذاشته که بایستی با احداث شبکه های آبیاری و زهکشی نهایت استفاده را از جریان های سطحی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا