امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افت آبهای زیرزمینی در قروه و دهگلان/مخالف انتقال آب کردستان هستیم

سنندج – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به افت شدید آب های زیرزمینی در دشت های قروه و دهگلان، گفت: ادامه این روند باعث می شود تا در این منطقه کویر درست شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیر قادری شامگاه دوشنبه در ادامه کارگاه آموزشی یک روزه تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: بهره برداری درست از منابع طبیعی  و فرهنگ سازی این مهم یکی از نیازهای ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل آموزشی در راستای مدیریت بحران، گفت: ایران کشوری حادثه خیز است و شرایط خاص خود را دارد، در حوزه مدیریت بحران آموزش هایی که ارائه می شود باید خاص کشور ایران باشد، البته لازم است از تجربه جهانی استفاده شود اما باید بپذیریم مدیریت بحران، هم یک علم، هم یک فن و هم یک هنر است.

همچنین بخوانید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: برگزاری کلاس های آموزشی در استان می تواند سطح آمادگی مدیران را در بخشهای مختلف ارتقا دهد و آموزش ها باید حول برنامه هایی باشد که آثار و تلفات خسارات را به حداقل ممکن برساند.

وی با بیان اینکه استان کردستان شرایط خاصی دارد و برخی حوادث طبیعی است، عنوان کرد: اما وقوع برخی از حوادث ناشی از تصمیمات انسانها و برنامه ریزی هایی است که به اشتباه انجام و مشکلاتی را ایجاد می کند.

قادری افزود: به عنوان مثال اگر به مسائل زمین ساختی و تکتونیکی در نظام شهرسازی، در پهنه بندیها و جهات توسعه شهرها و انتخاب کاربریهایی که برای شهرها انجام می شود، توجه نکنیم، در آینده قطعا به هنگام وقوع زلزله دچار مشکل خواهیم شد.

وی یادآور شد: سالها است وزارت راه و شهرسازی از قراردادهای خاصی برای تهیه طرحهای جامع و تفضیلی استفاده می کند و نیاز است این طرحها مورد بازنگری جدی واقع شود.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار کردستان به موضوع افت شدید آب های زیرزمینی به عنوان یک بحران واقعی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که در کردستان با مشکلات خاص این استان مواجه هستیم، دشت قروه و دهگلان بوی کویر می دهد و افت آبهای زیرزمینی این منطقه را تهدید می کند.

قادری عنوان کرد: در این دشت حاصلخیز کشاورزی ۷۰ تا ۸۰ متر و در برخی نقاط بیش از این مقدار شاهد افت آبهای زیرزمینی هستیم، اما وزارت نیرو به اشتباه تصمیم می گیرد آب استانی را به استان دیگر انتقال دهد.

وی با اشاره به روند نگران کننده افت آب های زمینی در بعضی از مناطق استان کردستان، افزود: به دلیل استقاده بی رویه از آبهای زیرزمینی در این دشت و احتمالا انتقال آبهای این منطقه به نقاط دیگر شاهد فرونشست زمین هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: باید قبل از تصمیم به انتقال آب، اقدامات لازم در مبدأ و مقصد این آب ها صورت بگیرد که یکی از این اقدامات اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی است.

قادری ادامه داد: در حالی که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد و ۹۰۰ هزار هکتار آن قابلیت تبدیل به اراضی آبی را دارا است، اما در حال حاضر فقط ۱۳۵ هزار هکتار معادل ۱۲ درصد اراضی کشاورزی استان کردستان آبی است در حالی که متوسط کشوری در این زمینه بیش از ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان کردستان در بخش کشاورزی، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر از تمامی این ظرفیت ها بهره برداری نمی شود و به همین دلیل لازم است که در این زمینه وزارت نیرو تخصیص منابع آبی بیشتری به استان را مورد توجه جدی قرار دهد.

وی اظهار داشت: اگرچه انتقال آب برای شرب از نقطه ای به نقطه دیگر، یک امر طبیعی و قابل پذیرش است اما باید از مسئولان وزارت نیرو پرسید آیا سازوکارهای لازم این موضوع فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: مسئولان وزارت نیرو بدانند مدیریت استان کردستان قاطعانه در مقابل تصمیم آنها مبنی بر انتقال آب خواهد ایستاد، چراکه این انتقال آب در آینده منجر به حوادث و بحران در سطح استان کردستان خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع بافتهای ناکارآمد و مسئله دار در شهرهای استان پرداخت و با اشاره به مشکلات جدی این بافتها، گفت: این سکونتگاه ها با کوچکترین زلزله دچار معضل خواهند شد، ضمن آنکه برخی از ساخت و سازهای جدید مهندسی ساز هم که به دلیل عدم نظارت جدی مشکل دارند، قابلیت تبدیل به بحران را در آینده خواهند داشت.

قادری تشدید نظارت ها بر حوزه ساخت و ساز را در استان کردستان مورد تاکید قرار داد و افزود: انتظار می رود که در این راستا تمامی ادارات و سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی به خوبی وظایف و رسالت های کاری خود را اجرایی کنند.

وی با اشاره به تصویب سند توانمندسازی در دولت و ابلاغ آن به استانها، گفت: فرمانداری ها و شهرداری ها باید این سند را به درستی اجرا کنند و به گونه ای کار را ساماندهی کنند که شاهد حداقل خسارتها باشیم.

این کارگاه آموزشی یک روزه با حضور اعضای شورای مدیریت بحران استان کردستان و با حضور معاون رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سنندج برگزار شد و طی آن آموزش های لازم به اعضا ارائه شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا