انرژی

کدام کشورهای اروپایی در برابر خشکسالی آسیب پذیرتر هستند؟

از خشکسالی گرفته تا بارندگی‌های سیل‌آسا، تغییرات جوی ناگهانی به شدت به اروپا آسیب زده و بخشی از قسمت‌های این منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است.

 به گزارش آرمان اقتصادی، اکثر نقاط اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر با شرایط جوی نامساعد روبرو شدند. عدم بارندگی، موج گرمای شدید و سیل سنگین در مناطق متعدد در سراسر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند اسپانیا و ایتالیا، به وضعیتهای وخیم منتهی شده است. محققان اتحادیه اروپا می‌گویند اکنون جنوب اروپا آماده تابستانی می شود که خشک‌تر از تابستان سال گذشته است که بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته را داشت.

همچنین بخوانید

بعضی از مناطق اتحادیه اروپا در طول زمستان و بهار با کمبود آب روبرو شدند و کشاورزان انتظار دارند این کمبود تاثیر منفی جدی بر دام و محصولاتشان داشته باشد.

طبق اعلام دیده بان خشکسالی اروپایی، درست بیش از ۲۰ درصد از قلمرو به اتحادیه اروپا در حال حاضر تحت هشدار خشکسالی و ۳.۲ درصد تحت هشدار قرار دارد.

چندین سال خشکسالی، ذخایر آب‌های زیرزمینی را تقلیل داده و باعث کاهش سطح آب مخازن و رودخانه‌ها به میزان اندک شده است. پرتغال و اسپانیا بزرگترین تاثیر عدم بارندگی را مشاهده کردند اما کشورهای منطقه بالتیک و اسکاندیناوی هم خاک خشک‌تر از حد معمولی را تجربه می‌کنند. ۲۶ منطقه از ۱۰۱ منطقه فرانسه، در معرض ریسک بالای خشکسالی تا پایان تابستان امسال هستند.

کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا به میزان فزاینده نگران تاثیری هستند که خشکسالی بر بخش کشاورزی آنها خواهد گذاشت. پرتغال به نمایندگی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا گزارشی را ارائه کرده که تصویر نگران‌کننده‌ای از آینده را نشان می‌دهد.

بعضی از کشورهایی که از خشکسالی آسیب بیشتری دیده اند، خواستار منابع مالی از ذخیره کشاورزی این بلوک شدند که صندوقی به اعتبار ۴۵۰ میلیون یورو بوده و برای حمایت از کشاورزان در شرایط استثنایی پیش‌بینی شده است.

بر اساس گزارش یورونیوز، بارندگی در اسپانیا، در زمستان و بهار بسیار پایین‌تر است از حد میانگین بوده است. از اکتبر سال ۲۰۲۲ تا آوریل سال ۲۰۲۳ میزان بارندگی ۲۴ درصد کمتر از حد میانگین برای این وقت از سال بوده است.

این خشکسالی پس از آن روی می‌دهد که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بارندگی ۲۶ درصد پایین‌تر از میانگین شد. بخشهای بزرگی از اسپانیا تحت هشدار خشکسالی قرار دارد و بعضی از مناطق از نظر دسترسی به آب در وضعیت فوق‌العاده قرار دارد. در شمال شرقی اسپانیا، ساکنان کاتالونیا که ۷.۷ میلیون جمعیت دارد با پیامدهای بیش از حد خشکسالی مواجه شدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا