بورسبورس اوراق

تزریق ماهانه منابع جدید به بورس با صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

رامین خدابنده گفت: علاوه بر منافع سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای اشخاص، یکی از مهمترین مزایای راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی این است که به صورت ماهانه می‌توان از طریق این صندوق‌ها نقدینگی به بازار سرمایه تزریق کرد و به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک کرد.


رامین خدابنده کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ضمن اشاره به مزایای راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بیان کرد: در اکثر بورس‌های دنیا از جمله بورس آمریکا، صندوق‌های بازنشستگی بزرگترین سهامداران بازار سرمایه محسوب می‌شوند و بورس‌ها به واسطه همین صندوق‌ها رشد کرده و توسعه یافته‌اند. این صندوق‌ها که هم عموم به صورت انفرادی می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و هم شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف کشور می‌توانند برای پرسنل خود ایجاد کنند، به منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت اشخاص و بهره مندی از مزایای این سرمایه‌گذاری در دوران بازنشستگی طراحی شده است. این طرح برای شرکت‌ها و ارگان‌هایی که تمایل به حفظ منابع انسانی خود دارند، بسیار جذاب خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر منافع سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای اشخاص، یکی از مهمترین مزایای راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی این است که به صورت ماهانه می‌توان از طریق این صندوق‌ها نقدینگی به بازار سرمایه تزریق کرد. در حال حاضر، تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نگاه کوتاه‌مدت دارند و با ورود صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به بازار، رویکرد سرمایه‌گذاران هم بلندمدت خواهد شد.

خدابنده ادامه داد: با راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، سرمایه‌ای(نقدینگی) که به صورت متوالی و مستمر هر ماه وارد بازار سرمایه می‌شود، کمک شایانی به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کشور خواهد کرد و بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق و… می توانند به اجرای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های توسعه‌ای پرداخته و بدین ترتیب توسعه یابند. از آنجا که هدف شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری برای پرسنل خود در صندوق‌های بازنشستگی، بهره‌مندی از منافع آن در بلندمدت است قطعاً تلاش می‌شود سرمایه گذاری روی سهم‌های بنیادی که در بلندمدت پتانسیل رشد دارند، انجام شود و با راه‌اندازی این صندوق‌ها، می‌توان شاهد توسعه صنایع استراتژیک کشور نیز بود.

خدابنده در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی اظهار کرد: البته معتقدم این صندوق‌ها باید چند سال قبل در بازار سرمایه ما راه‌اندازی می‌شد؛ اما حتی اگر همین حالا اقدام به راه‌اندازی این صندوق‌ها کنیم، می‌توان انتظار داشت که در بلندمدت بازار سرمایه، بازاری بسیار پویاتر و بزرگتر باشد. این صندوق‌ها مزایای بسیار داشته و به نظر می‌رسد هم از سوی عموم مردم و هم از سوی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف استقبال خوبی از آن به عمل خواهد آمد. ضمن اینکه معمولاً ماهیت این صندوق‌ها به گونه‌ای است که اشخاص در صورتی که تمایل به جابجایی سرمایه خود از یک صندوق بازنشستگی تکمیلی به صندوق بازنشستگی تکمیلی دیگری را داشته باشند، این امکان فراهم است و می‌توانند صندوق‌های پربازده‌تر را انتخاب کنند. این صندوق ها همچون سایر صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس، تحت نظارت نهادهای ناظر بوده و عملکرد شفاف و قابل تحلیلی خواهند داشت و از این بابت هم ریسکی متوجه سرمایه‌گذاران نخواهد بود.

وی در خاتمه با اشاره به لزوم توسعه بازار سرمایه متناسب با ورود نقدینگی به این بازار، گفت: البته که در صورت راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و ورود جریان نقدینگی مستمر به این بازار می‌بایست بازار سرمایه هم متناسب با ورود نقدینگی، رشد کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا