انرژی

از تاکید بر توجه به انتقال تکنولوژی حوزه تجدیدپذیرها تا حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان‌

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی در دومین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر از ارائه لایحه تامین مالی زباله‌سوزها به مجلس خبر داد و گفت: حل معضلات زیست‌محیطی پیچیده نیست و نیازمند تعامل دستگاه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی دکتر وطنخواه روز سه‌شنبه، ۹ آبان ماه در دومین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران را سرزمین انرژی‌های تجدیدپذیر و غیر تجدیدپذیر توصیف و تاکید کرد: ولی برای استفاده از این پتانسیل جای کار بیشتری داریم که بر این اساس در فضای پس از برجام دولت برنامه‌های توسعه‌ای دارد که توسعه مبتنی بر انرژی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری نفتی است، ولی به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به استفاده از منابع غیر فسیلی دارد، ادامه داد: علاوه بر آن باید برای آینده کشور تدبیری اندیشیده شود و یکی از منابعی که می‌توان به توسعه آن فکر کرد، انرژی‌های تجدیدپذیر است.

همچنین بخوانید

وطنخواه با اشاره به چالش‌های زیست محیطی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در کشور، یادآور شد: در حمل و نقل و خشکسالی و تغییر اقلیم رد پای سوخت‌های فسیلی مشاهده می‌شود که باید در مصرف این سوخت‌ها کنترلی صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به بیان قوانین موجود برای توسعه فناوری‌های مرتبط با تجدیدپذیرها پرداخت و خاطر نشان کرد: در این زمینه قوانین زیادی داریم، ولی در اجرا نیاز به کار بیشتری داریم.

وی در عین حال با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه در سال‌های اخیر، یادآور شد: ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر تولید شده در کشور در سال‌های اخیر به اندازه نیمی از کل ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر عقب است، اظهار کرد: تاکنون تلاش ما برای تولید برق تجدیدپذیر بوده و برای حرارت تجدیدپذیر برنامه‌ای نداریم. هر چند که زیر ساخت‌های آن در کشور وجود ندارد، ولی باعث نمی‌شود که به تولید حرارت تجدیدپذیر فکر نکنیم.

وطنخواه اضافه کرد: با تعامل با سازمان برنامه و بودجه این سازمان تاکید کرد ذیل سند راهبردی انرژی در بازه ۱۰ ساله ۱.۸ درصد توزیع انرژی‌های اولیه از طریق تولید حرارت و برق تجدیدپذیر تامین شود.

وی اضافه کرد: به این معنا که تا ۱۰ سال آینده ۱۰ هزار مگاوات برق و ۱۰ هزار مگاوات حرارت تجدیدپذیر تولید می‌شود.۱۰ سال آینده ۱۰ هزار مگاوات برق و ۱۰ هزار مگاوات حرارت تجدیدپذیر تولید می‌شود.

وطنخواه با تاکید بر توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: اگر  بخواهیم توسعه این حوزه را داشته باشیم، ناگزیر هستیم این صنعت را شکل دانش‌بنیان دهیم، به این معنا که از توان علمی برای رفع چالش‌های موجود را استفاده کرد.

وی در عین حال با انتقاد از رویکردهای افراطی و تفریطی در این حوزه ادامه داد: باید اصلاح الگوی مصرف در سبد سوخت دیده شود، ما نباید یک شبه منابع نفتی را رها کنیم و باید با برنامه بلندمدت سبد سوخت را مدیریت کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدون توجه به حوزه دانش‌بنیان به جایی نمی‌رسد، خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش‌بنیان نیز بدون توجه به بازار با مخاطراتی مواجه می‌شوند، از این رو باید بازار کشور را به روی شرکتهای فعال در این حوزه بگشاییم.

وی با اشاره به توانمندی‌های شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه، اظهار کرد:  از این شرکتها درخواست می‌شود برای محصولات تولیدی خود استانداردهای لازم را دریافت کنند. از شرکتهای دانش‌بنیان درخواست می‌شود برای محصولات تولیدی خود استانداردهای لازم را دریافت کنند.

وطنخواه در ادامه با اشاره به معضلات زباله گفت: چالش‌های موجود در این زمینه پیچیده نیست، بلکه تعامل میان دستگاهی و فرادستگاهی چالش اصلی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی ادامه داد: با موافقت رییس جمهور لایحه تامین مالی برای حل زباله‌سوزها برای شهرهای بزرگ به‌ویژه در شهرهای شمالیتهیه و برای تصویب به مجلس ارسال شده است.

وطنخواه ابراز امیدواری کرد که سال آینده سالی پرفروغ برای تجدیدپذیر باشد.

بررسی روش‌های بومی‌سازی تجهیزات نیروگاه خورشیدی

سید مسلم موسوی، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با اشاره به جزئیات کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در این کنفرانس در خصوص روش‌های بومی‌سازی تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی با حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی با بیان اینکه با سیاست‌های اخیر وزارت نیرو  گام‌های موثری برای استفاده از تحقیق و پژوهش برداشته شده است، ادامه داد:  انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک نهاد برنامه‌هایی را برای ترویج استفاده از این انرژی اجرایی کرده است انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌هایی را برای ترویج استفاده از این انرژی اجرایی کرده است..

وی با اشاره به اولین دوره کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: دومین دوره این کنفرانس با حمایت اکثریت سازمان‌ها طی چهار روز برگزار می‌شود.

موسوی با بیان اینکه این کنفرانس از روز گذشته آغاز به کار کرده است، یادآور شد: در اولین روز کاری این کنفرانس کارگاه انرژی خورشیدی با همکاری یکی از موسسات بین‌المللی در این حوزه برگزار شد.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: امروز نیز دو پنل تخصصی با عنوان “چالش‌ها و راه‌کارهای توسعه انرژی تجدیدپذیر” و “سرمایه‌گذاری خارجی” برگزار شد، ضمن اینکه فردا نیز چهار پنل تخصصی در موضوعات انرژی‌های باد، خورشیدی، زیست‌توده و استفاده از تلفات انرژی برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری نشست مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و اضافه کرد: دراین کارگاه تخصصی در خصوص بومی‌سازی تجهیزات نیروگاه خورشیدی بحث و تبادل نظر می‌شود.

موسوی تقدیر از چیت‌چیان وزیر سابق نیرو و نمایشگاهی از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس نام برد.

علاوه بر خرید فناوری به انتقال تکنولوژی حوزه تجدیدپذیرها توجه شود

حمیدرضا امیری‌نیا رییس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر  نیز با بیان اینکه ما با سابقه بیش از صد سال از کشف نفت توانمندی‌های لازم را نداشته و در زنجیره تولید صنعت نفت جایگاه خوبی نداریم، افزود: ایران در فروش منابع نفتی رتبه‌های بالایی دارد، اما از نظر توانمندی‌های صنعت نفت جایگاه قابل توجهی ندارد واین در حالی است که کشورهایی که منابع نفتی زیادی ندارند، دراین حوزه از ایران جلوتر هستند.

 وی با اشاره به برخی از رویکردها در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، خاطرنشان کرد: برخی‌ها معتقد هستند با توجه به وجود منابع گاز در کشور، حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت ما نیست، این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر منبع خوبی برای تولید انرژی در کشور است.

امیری‌نیا با اشاره به تجربیات کشورهای اروپایی در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، اضافه کرد: این کشورها علاوه بر ظرفیت‌های خورشیدی از پتانسیل مزرعه بادی و ژئوترمال نیز بهره‌مند شده‌اند، به گونه‌ای که در ایسلند به طور صد در صد از انرژی ژئو ترمال بهره‌مند می‌شوند.

 رییس هیات مدیره انجمن انرژی‌تجدید با بیان اینکه در کشور  سیاست‌های خوبی در زمینه بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر تدوین شده و به تصویب رسیده است، اظهار کرد:‌ بر این اساس این انجمن در تلاش است تا نسبت به شفاف‌سازی اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند، چرا که امروز نباید اشتباه صد سال قبل خود را در زمینه منابع نفتی تکرار کنیم. 

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اکوسیستم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: یکی از زمینه‌های دستیابی به این هدف ایجاد اقتصاد پویا است و باید توجه داشت که با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان مشکل اشتغال کشور را مرتفع کرد.ایجاد اکوسیستم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است و با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان مشکل اشتغال کشور را رفع کرد.

امیری‌نیا با بیان اینکه در کارگاه‌های تخصصی این کنفرانس چالش‌های این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: قانون‌ها و آیین‌نامه‌های مختلفی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین شده است؛ ولی چالش و مشکل اصلی ما در اجرا است که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود.

امیری‌نیا با بیان اینکه تا کنون ۴ میلیارد یورو در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خارجی شده است، گفت: ولی باید توجه داشت که نباید از این بازار تنها به عنوان خریدار فناوری‌های مورد نیاز انرژی‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شود، بلکه باید در انتقال تکنولوژی نیز توجه شود.

امیری‌نیا خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که نوآوری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شود؛ چرا که در سایه اقتصاد پویا و با ایجاد این اکوسیستم می‌توان حدود یک میلیون شغل تا ۵ سال آینده ایجاد کرد.

به گفته وی، دستیابی به این هدف در سایه همفکری نهادهای مردم نهاد و دستگاه‌های مرتبط میسر می‌شود.

راه‌اندازی پایلوت بیودیزل در کشور/آمادگی وزارت صنعت برای توسعه تجهیزات تجدیدپذیر

ببرات قبادیان، معاون آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به چالش‌های جهانی در حوزه تامین انرژی اشاره کرد و افزود:‌ در پروژه میلیونیوم یا هزاره سوم یکی از ۱۵ چالش بزرگ فراروی بشری را انرژی دانسته‌اند؛ چرا که در ایجاد توسعه پایدار تامین انرژی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱.۵ میلیارد نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود، گفت: علاوه بر تامین آب و مسکن این تعداد جمعیت باید توجه داشت که توسعه همه جانبه کشورها بدون دارا بودن منابع انرژی پاک میسر نخواهد بود.

قبادیان اضافه کرد:‌ حتی اگر جمعیت دنیا رشد نمی‌کرد، ارتقای استاندارد زندگی ۷.۵ میلیارد نفر جمعیت زمین نیاز به انرژی دارد که تنها نمی‌تواند متکی بر منابع فسیلی باشد.

وی پایان‌پذیر بودن، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش دمای کره زمین از جمله چالش‌های سوخت‌های فسیلی هستند. پایان‌پذیر بودن، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش دمای کره زمین را از جمله چالش‌های سوخت‌های فسیلی عنوان کرد و افزود: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت دنیا، ۱.۷۲ گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کند که از این رو مجبور هستیم به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر در جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۰۵ به میزان ۷۳ میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۲۸۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.

قبادیان با اشاره به تاکیدات اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی بخش انرژی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اصلاح الگوی مصرف و آمایش سرزمین و قانون برنامه‌های پنجم و ششم در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، اضافه کرد: ما باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم، ولی برای اجرای آن نیاز به اعتبارات داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد سالیانه حدود ۱۳.۷ نفر شغل به ازای هر مگاوات انرژی تجدیدپذیر، ارزش افزوده بالای ۶۰ درصد از تولید قطعات مرتبط و تولید حداقل ۴۰ هزار مگاوات پتانسیل تولید انرژی باد را از مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نام برد و گفت: تا قبل از سال ۸۰ کشور حتی قادر به تولید یک لیتر بیودیزل نبوده است، ولی در پژوهشکده انرژی‌های تجدیدپذیر امروزه پایلوت ۱.۵ تن در ساعت بیودیزل پایه‌ریزی شده است.

با بسترسازی‌های لازم در پژوهشکده انرژی‌های تجدیدپذیر پایلوت تولید بیودیزل راه‌اندازی شده است.

وی توسعه صنعت و بومی‌سازی تجهیزات انرژی تجدیدپذیر ، اعمال اهرم‌ها و تشویق‌ها برای بومی‌سازی تجهیزات صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از نقش‌های وزارت صنعت نام برد و اضافه کرد:‌ علاوه بر آن این وزارتخانه آمادگی دارد تا زنجیره ارزش تولید صفحات خورشیدی همچون استخراج سیلیکون، خالص سازی سیلیکون، پلی سیلیکون، شمش، ویفر، سلول و ماژول‌های مورد نیاز حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را ایجاد کند.

دو برابر شدن حجم بهره‌برداری از انرژی‌ خورشیدی تا ۲۰۳۰/حمایت وزارت نیرو از شرکتهای دانش‌بنیان‌

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی مهندس محمودی، قائم مقام وزیر نیرو نیز با تاکید بر اینکه عرضه تجدیدپذیرها منحصر به جغرافیای کشور نیست، افزود:‌ در طول دوران‌های تاریخی، بشر همواره با گونه‌هایی از انرژی سر و کار داشته است و مسئله تامین غذا و آب برای او بسیار مهم بوده است.

وی ادامه داد: این امر باعث شد بشر به سمت توسعه حرکت کند، ولی در ادامه این مسیر به دلیل عدم مراعات جنبه‌های علمی محیط زیست را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه سوخت‌های فسیلی نقش اساسی در تولید انرژی ایفا می‌کند، اضافه کرد: کشورهای مختلف برای رفع این چالش به سمت تنوع بخشی انرژی حرکت کرده‌اند که با توجه به اثرات مخربی که این اقدامات بر روی محیط زیست برجای گذاشته است، در مجامع بین‌المللی قوانینی برای رفع این آثار مخرب وضع شد.

قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد: در این راستا بیش از ۵۰ کشور دنیا به صورت اجباری و داوطلبانه اقدام به کاهش گازهای گلخانه‌ای کرده‌اند.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: ‌آمار آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ حجم بهره‌برداری از انرژی خورشیدی از ۱۸ درصد به ۳۶ درصد افزایش می‌یابدتا سال ۲۰۳۰ حجم بهره‌برداری از انرژی خورشیدی از ۱۸ درصد به ۳۶ درصد افزایش می‌یابد. که این سرعت دو برابری نشان از روند افزایشی بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس آمارها ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ تریلیون دلار تولید ناخالص جهان از طریق این انرژی‌ها تامین می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران در دوران توسعه به سر می‌برد، اضافه کرد: ایران دارای ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تامین انرژی برق است که نیم درصد آن متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر که بالغ بر ۴۲۰ مگاوات می‌شود، است.

وی با بیان اینکه این میزان تا سال جاری به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد، اظهار کرد: از میزان ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات انرژی برق آبی و بقیه ترکیبی از انرژی‌های سوختی است.

محمودی با اشاره به تعهد ایران در کاپ ۲۲ در زمینه کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‌ای، خاطر نشان کرد: یکی از راه‌کارهای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.  یکی از راه‌کارهای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در این زمینه می‌توانیم طلایه‌دار باشیم.

به گفته وی، ایران دارای ۶۰ هزار مگاوات تولید انرژی خورشیدی و ۳۰ هزار  مگاوات انرژی بادی است؛ از این رو انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک منبع لایزال خداوندی در اختیار کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران انگیزه‌های لازم برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد، تاکید کرد: در این راستا باید با تحقیق و همکاری با صاحبان این صنعت قیمت تمام‌شده این انرژی‌ها را کاهش منطقی دهیم، ضمن آن‌که باید در راستای بومی‌سازی تجهیزات مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام شود.

قائم مقام وزیر نیرو همچنین از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا