اقتصاد کلان

پویایی اقتصاد برق و لزوم حضور برندهای جهانی در بازار ایران

هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در حالی به ساعت های پایانی خود نزدیک می شود که در نمایشگاه امسال بیش از ۷۷۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی و خارجی حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در حالی به ساعت های پایانی خود نزدیک می شود که در نمایشگاه امسال بیش از ۷۷۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی و خارجی حضور داشتند. حضوری که فارغ از کارکردهای یک نمایشگاه از جمله؛ تبادل تجربیات شرکت های مختلف با یکدیگر یا عرضه آخرین دستاوردها در آن، می تواند حایز یک معنای متفاوت باشد. این معنا را زمانی می‌توان مستفاد کرد که وقوع این رخداد بین المللی را در کنار یک رخداد دیگر بین المللی از جمله صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری آمریکا و تصویب قانون «کاتسا» علیه ایران در کنگره آمریکا قرار داد.

رخدادی که به زعم بسیاری از کارشناسان بین المللی هدف اولیه بانیان آن، بدست دادن نشانه ای به شرکت های معتبر بین المللی جهت عدم حضور در بازار ایران است. اما گذری بر نمایشگاه هفدهم صنعت برق شاید بتواند سرنخی باشد از آنچه که تاکنون سیاستمداران آمریکایی به هدف خود دست نیافته اند.

بالطبع وجود بازار عظیم ۸۰ میلیونی ایران و وجود زمینه های سرمایه گذاری بسیار زیاد در این کشور بویژه در صنایع نفت و گاز، آب و برق، صنایع و معادن و…، چشم و ذهن هر صنعتگری در دنیا را به خود متوجه می کند، چه برسد به صنعتگران اروپایی که می دانیم بنیاد خِرد آن ها در دوران مدرن اساساً بر «خرد ابزاری» ابتنا یافته است. وجود شرکت های بسیار معروف اروپایی، ژاپنی، چینی، روسی و حتی آمریکایی در نمایشگاه هفدهم می تواند گواهی بر این امر باشد. از جمله این شرکت ها می توان به حضور مستقیم و غیرمستقیم شرکت های زیمنس، جنرال الکتریک، کاوازاکی، ای بی بی، اشنایدر، اچ تی سی و… اشاره کرد.

همچنین بخوانید

برندها و شرکت هایی که محدود به یک کشور نمانده و عمدتاً در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعالیت می کنند و اساساً به عنوان «برندهای جهانی» شناخته می شوند. بالطبع برقراری روابط مالی و تجاری با هر کدام از این برندها و شرکت ها می تواند اقتصاد هر کشوری را، بویژه در آن صنعت خاص، به بازارهای جهانی متصل کند. به طور مثال می توان اشاره کرد که انعقاد قرارداد با شرکتی چون ABB سوئیس که بیش از ۱۳۰ سال در دنیا سابقه دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعالیت می کند، می تواند حلقه اتصال صنعت برق هر کشوری از جمله ایران با جدیدترین ترین فناوری های روز دنیا بویژه در زمینه هوشمندسازی شبکه های توزیع و انتقال و حتی تولید باشد. قابل ذکر است که این شرکت در حال حاضر در بیش از ۲۰ حوزه دیگر، علاوه بر حوزه تولید، توزیع و انتقال برق فعالیت دارد.

در گفتگویی که نگارنده با یکی از کارشناسان این شرکت در نمایشگاه هفدهم داشت، متوجه شد که در این شرکت بیش از ۳۱۶ هزار قطعه برقی در بخش های مختلف صنعتی، ریلی، نفت و گاز، ساختمان و… ساخته می شود و بیش از ۱۳۶ هزار کارمند در کشورهای مختلف در این شرکت کار می کنند. یا به طور مثال شرکت جنرال الکتریک آمریکا که همین دیروز با شرکت مپنا قراردادی برای ساخت یک نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی در ایران بست، می تواند زمینه ساز پیوند هر چه بیشتر اقتصاد صنعت برق با بازارهای جهانی باشد.

براساس گزارش سال ۲۰۱۶ این شرکت،  شرکت جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۲۳ میلیارد دلار درآمد داشته و در بیش از ۱۲۰ کشور دنیا فعالیت دارد. این شرکت نیز به مانند شرکت ABB، یک شرکت چندملیتی است و در دفاتر مختلف آن ملیت هایی از ۱۴۰ کشور دنیا فعالیت می کنند. سایر شرکت های دیگر که پیش از این به تعدادی از آن ها اشاره شد نیز چندان متفاوت از این دو شرکت دیگر نیستند و می توانند دروازه های ورود صنعت برق ایران به بازارهای جهانی باشد. فارغ از اینکه استفاده از تجربیات این شرکت ها و انتقال تکنولوژی از آن ها می تواند چقدر برای کارایی انرژی در ایران و کنترل شدت آن و افزایش راندمان نیروگاه ها و کاهش تلفات و مدیریت مصرف بویژه در روزهای تابستان در ایران مفید باشد.
قابل تأمل است بدانیم ایران در ۲ ماه تابستان از ۱۵ تیر لغایت ۱۵ شهریور، سالانه با رشد مصرفی در حد ۷ تا ۸ درصد روبروست. رشدی که وزارت نیرو مجبور است که برای جبران آن سالانه چیزی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کند. این در حالی است که این رشد مصرف در کشورهای پیشرفته دنیا در سال کمتر از ۱ درصد است. یا به طور مثال شدت مصرف انرژی در کشورمان به دلیل عدم استفاده از تجربه ها و تکنولوژی روز دنیا در بخش های مختلف بیش از ۳ برابر متوسط جهانی است. بنابراین حضور این شرکت ها در بازار ایران نه تنها می تواند مقدمه ظهور تکنولوژی های نوین در صنعت برق کشور باشد، بلکه خواهد توانست بازار و اقتصاد ایران را نیز برای سرمایه گذاران دیگر در دنیا که می خواهند در بازار کشورمان حضور داشته باشند،  بازاری «امن» جلوه دهند. بازاری که در آن می توان امید به اجرای پروژه های بلندمدت داشت. فراموش نکنیم اجرای پروژه های بنیادی صنعت برق، اساساً پروژه هایی زمانبر و طولانی مدت هستند و نمی توان در یک اقتصاد کوتاه مدت و کم ثبات،  شاهد پویایی و روزآمدی صنعت برق به عنوان «زیرساخت زیرساخت ها» بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا