صنعتصنعت، معدن، تجارت

یک ریالی که ارزشمند شد!

ایران سالانه حدود ۴۰ هزار تن فویل آلومینیوم با ضخامت بیش از هفت میکرون تولید می‌کند، اما توانایی تولید فویل کمتر از هفت میکرون را ندارد و شاید به همین دلیل باشد که سازمان توسعه تجارت ایران به واردات این کالا ارز مبادله‌ای اختصاص داده است.

این در حالی است که رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم، این کار را سبب افزایش بداظهاری می‌داند و معتقد است که استفاده از فویل هفت میکرون به جای ۶.۵ میکرون، فقط یک ریال در هر ساشه (بسته کوچک) تفاوت قیمت دارد و ارزش ایجاد مشکل در سیستم نظارت واردات این کالا را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فویل آلومینیوم در اواسط قرن بیستم جایگزین قلع شد؛ در سال ۲۰۰۳ تولید سالانه فویل آلومینیوم در اروپا حدود ۸۰۰ هزار تن و در ایالات متحده آمریکا ۶۰۰ هزار تن بوده است که در کشور ایران سالانه حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار تن از این محصول در ضخامت‌های تخصصی و بسیار نازک واردات انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

تقریبا ۷۵ درصد تولید فویل آلومینیوم برای بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم آرایشی، دخانیات محصولات و مواد شیمیایی و ۲۵ درصد برای مصارف صنعتی مانند عایق کاری حرارتی، کابل و محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود.

ایران نیز با توجه به داشتن معادن آلومینیوم از جمله تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌رود، اما تولید ضخامت‌های نازک‌تر از هفت میکرون این محصول در کشور ما توجیه اقتصادی ندارد.

اما در روزهای گذشته سازمان توسعه تجارت طی نامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد که ثبت سفارش فویل آلومینیوم به ضخامت حداکثر هفت میکرون از ارز متقاضی به ارز مبادله‌ای تغییر کرده و واردات این کالا با ارز مبادله‌ای بلامانع است.

هوشنگ گودرزی – رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران – در این زمینه با بیان این‌که در کشور حدود ۴۰ هزار تن فویل آلومینیوم با ضخامت بیشتر از هفت میکرون تولید می‌شود، به ایسنا گفت: در زمینه‌ واردات فویل آلومینیوم شیطنت‌هایی از سوی برخی افراد که درآمد خاصی از این واردات دارند، می‌شود.

وی با بیان این‌که ما در کشور فویل آلومینیومی زیر هفت میکرون را نمی‌توانیم تولید کنیم یا این‌که مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: دلیل این موضوع این است که شمش آلومینیوم در داخل کشور حداقل ۲۵۰ دلار به ازای هر تن گران‌تر از خارج کشور فروخته می‌شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: یعنی شمش تولید داخل با قیمت ۴۵ تا ۵۰ دلار صادر می‌شود، اما در داخل کشور بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد که این باعث می‌شود تولید‌کننده داخلی نتواند با واردات رقابت کند.

گودرزی ادامه داد: بالاتر بودن قیمت شمش آلومینیوم در داخل کشور به دلیل حمایت از صنایع بالادستی است و ما این موضوع را درک می‌کنیم، اما انتظار داریم که از صنایع پایین‌دستی نیز حمایت شود.

وی با بیان این‌که نباید اجازه واردات فویل آلومینیومی با ارز مبادله‌ای داده شود، اظهار کرد: معتقدیم که تعرفه واردات فویل آلومینیوم باید افزایش یابد، اما در این رابطه عده‌ای از افراد که از زیرمجموعه‌های مدیریت صنایع سلولزی وزارتخانه می‌شوند به دنبال تسهیل واردات فویل آلومینیومی هستند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان این‌که برخی صنایع مربوط به مدیریت صنایع سلولزی و برخی زیرمجموعه مدیریت صنایع معدنی وزارتخانه هستند، تصریح کرد: بین این دو مدیریت درباره‌ میزان تعرفه و ارز مبادله‌ای اختلاف‌نظری وجود داشت که به نظر می‌رسد در نهایت بخش سلولزی توانسته ارز مبادله‌ای را به واردات فویل آلومینیومی اختصاص دهد.

گودرزی با بیان این‌که موضوع فویل آلومینیومی ۶.۵ میکرون اولین بار است که مطرح می‌شود، اضافه کرد: وقتی که اجازه واردات این فویل را با ارز مبادله‌ای بدهند، قطعا بداظهاری صورت می‌گیرد و اصلا چگونه در گمرک می‌توان نسبت به تشخیص این فویل با فویل هفت میکرونی اقدام کرد.

وی با بیان این‌که اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات فویل آلومینیومی با ضخامتی کمتر از هفت میکرون یک فاجعه برای صنعت و تولید مملکت است، گفت: واحد‌های تولیدی فویل در حال حاضر مشکل‌دار هستند و با این کار مشکل‌شان بیشتر هم می‌شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: از سوی دیگر استفاده از آلومینیوم هفت میکرونی به جای ۶.۵ میکرونی برای هر ساشه (بسته‌های کوچک آلومینیومی) حدود یک ریال است و ما معتقدیم این یک ریال اضافی ارزش آن را ندارد که سیستم کنترل واردات فویل مملکت با مشکل مواجه شود.

گودرزی تصریح کرد: اینها بهانه‌هایی است که برخی افراد برای آنکه بتوانند با ارز مبادله‌ای سایر فویل‌ها را هم وارد کنند می‌آورند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا