هلوی انجیری با طعم زعفران/ میوه تابستانی که پاییز می‌رسد!

خرم‌آباد- جای جای لرستان بستر پرورش میوه‌های مختلفی است که هر کدام در نوع خود با کیفیت و خوش طعم است، از هلوی انجیری که طعم زعفران می‌دهد تا میوه تابستانی که پاییز می‌رسد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لرستان و شهرستان سلسله به رغم کوهستانی و سردسیر بودن شاهد تولید ارقام میوه‌های خاص و خوشمزه ای است که بخش عمده آن راهی بازارهای شهرهای مختلف کشور می‌شود.

هلو انجیری زعفرانی یکی از این نهال‌های میوه است که در لرستان پرورش پیدا می‌کند و نسبت به سرما مقاومت بسیار خوبی دارد و تا ۳۵ منفی صفر را تحمل می‌کند. ازهمین‌رو هلو انجیری زعفرانی در مناطق سردسیر کوهستانی بهترین رشد را خواهد داشت. این هلو رنگ زرد مایل به قرمز دارد و گوشت میوه بسیار لذیذ و آبدار است. هلو زعفرانی ۲۰ سال عمر می‌کند و پایه آن شفتالو است.

هلو را به عنوان میوه‌ای تابستانی می‌شناسند اما یک نوع آن در لرستان پاییز می‌رسد و آماده برداشت می‌شود. نهال هلو پاییزه جزو بهترین نژادهای هلو است که گوشت میوه به هسته چسبیده و بسیار آبدار و شیرین است. این میوه مناسب کمپوت، آبمیوه و تازه خوری است.

علاوه بر این، پوست آن نیز به گوشت چسبیده و طعمی بسیار عالی دارد. بسیاری از باغداران به دلیل ماندگاری بالای میوه‌ها بر روی درخت و محصول دهی دو برابر این رقم را برای کاشت در باغ انتخاب می‌کنند.

محمد حسن کیانی فر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان می‌گوید: مجموع محصولات باغی لرستان اعم از تولیدات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و میوه‌ها بیش از ۳۷۰ هزار تن است.

وی تاکید می‌کند که تنها ۱۰ درصد این میزان محصولات باغی در لرستان مصرف می‌شود و مابقی تولیدات باغات استان راهی سایر شهرها و استان‌ها و در برخی محصولات راهی دیگر کشورها می‌شود.

در این ویدئو تصاویری از باغات هلو انجیری زعفرانی و هلوی پاییزه در شهرستان سلسله از توابع استان لرستان را می‌بینید.

گزارش و فیلم: فاطمه حسینی

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل