بورسفرابورس

اعتماد را به بورس باز می‌گردانیم/ ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی‌ می‌کنیم/ تصمیمات خلق‌الساعه در بازار پول، نرخ خوراک و قیمت محصولات شرکت‌های عرضه شده در بورس، برای بازار سرمایه مضر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه اعتماد را به بورس باز می‌گردانیم، گفت: نباید تصمیماتی اتخاذ شود که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد، تصمیمات خلق‌الساعه در بازار پول، نرخ خوراک و قیمت محصولات شرکت‌های عرضه شده در بورس، برای بازار سرمایه مضر است.

همتی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما گفت: به طور حتم با تصمیماتی که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن تصمیمات میان‌مدت سهامداران شود، مخالفت خواهم کرد.

او تاکید کرد: باید اعتماد را به بورس بازگردانیم، در غیر این‌صورت دیگر رشد اقتصادی هشت درصدی معنایی نخواهد داشت.

همتی افزود: نمی‌توان همه تامین مالی‌ها را از بازار پول انجام داد، اکنون بیش از ۹۰ درصد تامین مالی‌ها از طریق بازار پول انجام می‌شود.

اثر افزایش یک شبه نرخ بهره بر بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه وقتی یک شبه به نرخ بهره اضافه می‌شود طبیعتا با اختلال‌هایی در بورس مواجه خواهیم شد، گفت: نباید تصمیماتی اتخاذ شود که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد، تصمیمات خلق‌الساعه در بازار پول، قیمت خوراک و محصولات عرضه شده در بورس برای بازار سرمایه مضر است.

او افزود: تلاش ما این است که این مسایل را برطرف و دخالتی صورت نگیرد، از این طریق مردم با اطمینان خاطر بیشتری وارد سرمایه‌گذاری در بورس می‌شوند.

اثر منفی تصمیمات دولت بر بورس

همتی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت اثر منفی خود را گذاشته است، گفت: میانگین حاشیه سود شرکت‌های بورس نصف شده و از ۲۴ درصد به حدود ۱۲ رسیده، بنابراین طبیعی است که این مساله بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تلاش ما بازگرداندن اعتماد به بورس است، گفت: ایستادگی و پافشاری‌هایی را در دولت و ستاد اقتصادی دولت خواهم داشت تا دیگر شاهد حوادث گذشته در بورس نباشیم.

تک نرخی شدن ارز با همکاری بانک مرکزی

او از تک نرخی شدن ارز با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: بخشی از کسری ارزی ما به دلیل اختلاف ارز ترجیحی و آزاد است.

همتی افزود: اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، با کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خواهیم بود.

همتی با طرح این سوال که چه کسی می‌گوید تحریم بر کشور اثر نگذاشته است؟، گفت: تحریم ضمن کند شدن روند رشد و توسعه کشور، روابط بانکی کشور را دچار مشکل کرده است.

او اعلام کرد: برای رفع مشکلات بانکی باید زمینه رفع مشکلات موجود بر سر راه fatf را فراهم کنیم.

بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند

همتی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج بشوند و به سمت بنگاه‌سازی پیش بروند، گفت: بانک‌ها باید بنگاه‌های اقتصادی با ارزش افزوده بالا ایجاد، سپس از آن خارج شوند و بنگاه را واگذار کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانیم، چرا که تامین مالی اصلی ما از طریق بازار سرمایه خواهد بود اما در این زمینه نباید چنین تصوری ایجاد شود که به دنبال انتشار اوراق زیاد و افزایش نرخ بهره هستیم.

او با تاکید بر وجود ۱۴ چالش مهم اقتصادی اعلام کرد: این چالش‌ها را به مجلس اعلام کردم، نتیجه تمام فعالیت‌های ما باید در ۴محور تورم، رشد اقتصادی، کاهش فاصله درآمدی و کاهش بیکاری نمایان شود.

حرکت به سمت ثبات اقتصادی

همتی با اعلام اینکه باید به سمت ثبات اقتصادی حرکت کنیم، گفت: یکی از نشانه‌های بی‌ثباتی اقتصادی دخالت‌های دستوری و رانت‌های اطلاعاتی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ را ندارد، گفت: مگر خودرو به قیمت بین‌المللی به فروش می‌رسد که بنزین هم به قیمت بین‌المللی باشد؟ هر تصمیمی درباره بنزین بگیریم بر اساس تفاهم با مردم خواهد بود.

او ادامه داد: هنوز در دولت درباره قیمت بنزین صحبت نکردیم و تصمیمی نگرفتیم اما در یک یا دو هفته آینده بحث می‌کنیم.

همتی تاکید کرد: طرح‌های مختلفی هم ارائه شده که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و براساس تفاهم با مردم و اطلاع‌رسانی در این زمینه به نفع عموم مردم تصمیم خواهیم گرفت تا شوکی به مردم وارد نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه حکمرانی اقتصادی ما غلط است، افزود: ۱۷۰۰ همت رانت در اختلاف قیمت ارز در سال گذشته داده‌ایم، ۱۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی غیر نفتی ناشی از همین فاصله نرخ ارزها است، با همکاری بانک مرکزی نرخ ارز ها را کم می‌کنیم.

بانک مرکزی، مسئول تورم است

او بانک مرکزی را مسئول تورم دانست و گفت: کمک خواهیم کرد که بانک مرکزی بتواند در این زمینه مهار تورم به وظایف خود عمل کند.

همتی اعلام کرد: رفع ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها مهمترین موضوعاتی است که برای کمک به کاهش تورم به طور جدی در دستور کار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از روزی که آمده‌ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم، گفت: بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد، کاهش کسری بودجه به کاهش تورم می انجامد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا