کاهش سرقت تجهیزات مخابراتی با توسعه فیبر نوری

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه فیبرنوری می‌تواند تا ۵۰ درصد، سرقت تجهیزات و کابل‌های مخابراتی را کاهش دهد، گفت: در بخش‌های روستایی که سرقت تجهیزات زیاد بود، استفاده از فیبرنوری را اعمال کردیم؛ اگرچه باز هم در روزهای اول سرقت وجود داشت اما اکنون که سارقان فهمیدند این کار برایشان درآمدی ندارد، آمار سرقت کاهش پیدا کرده است.

داوود زارعیان – معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت همکاری شهرداری‌ها در زمینه پیشبرد پروژه فیبرنوری و چالش‌های آن اظهار کرد: بحث همکاری با شهرداری در شهرهای مختلف متفاوت است؛ ما در برخی شهرها مشکل خاصی نداریم و شهرداری‌ها خیلی خوب همکاری می‌کنند اما در برخی از شهرداری‌ها به دلیل مکاتباتی که توسط وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم صورت گرفته، این همکاری خوب نیست.  

وی افزود: به نظر من مکاتبات دو بخش دارد؛ یک بخش سوء برداشت برخی شهرداری‌ها و بخشی دیگر متأسفانه اعمال نفوذ برخی از شرکت‌ها و همکاران وزارت ارتباطات سابق است. برخی از شهرداری‌ها فکر کردند که وقتی یک شرکت دارای مجوز UNSP به آن شهر معرفی شده، باید جلوی کار بقیه را بگیرند که این خلاف قانون است.

او ادامه داد: بخش دیگر این است که به طور مثال در برخی استان‌ها وزارت ارتباطات مکاتبه کرده فقط با اپراتوری همکاری شود که ما در این زمینه مشکل داریم، چون هم توسعه فیبر کند شده و هم در بحث رفع خرابی دچار مشکلاتی در تلفن ثابت شده‌ایم. چند ماه گذشته مکاتباتی را با وزارت ارتباطات داشتیم که این مسئله را پیگیری کند و با دو تا استان مکاتبه کردند و اوضاع بهتر شد اما همچنان چنین مشکلی هست و امیدواریم با شفاف سازی که صورت می‌گیرد و سیاست‌های جدیدی که وزارت ارتباطات دنبال می‌کند، حل شود.  

زارعیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پروژه فیبرنوری و پیشبرد آن سبب کاهش سرقت کابل‌های مخابراتی شده است توضیح داد: ابتدا باید اصلاح کنم که فقط سرقت کابل‌های مخابرات نیست بلکه سرقت تجهیزات مخابرات هم است. ما در سراسر کشور متأسفانه با این پدیده مواجهیم که سه زیان عمده دارد؛ زیان اول این است که با سرقت تجهیزات سالانه چند صد میلیارد تومان از بین می رود. دومین آسیب این است که مردم به خصوص در مناطق روستایی از ارتباطات محروم می‌شوند و سومین آسیبش این است که سرقت تجهیزات ضرر عدم‌النفع صوت، مکالمه و فروش اینترنت و خدمات ارتباطی را دارد.  

کاهش ۵۰ درصدی سرقت تجیرات مخابراتی با توسعه فیبرنوری

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران گفت: یکی از سیاست‌هایی که اعمال کردیم این بود که در بخش‌های روستایی که سرقت زیاد است از  امکان تلفن ثابت بر بستر بی‌سیم به عنوان جانشین کابل و تجهیزات تلفن ثابت استفاده کنیم که در آنجا سرقت به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: دومین راه حل ما استفاده فیبرنوری است که در برخی مناطق از این فناوری استفاده کردیم که روزهای اول همچنان سرقت وجود داشت، چون سارقان نمی‌شناختند اما اکنون که سارقان فهمیدند این کار برایشان درآمدی ندارد، سرقت در این مناطق کاهش پیدا کرده است؛ واقعیت این است که حجم کار و عملیات بسیار گسترده است و دولت باید به ویژه در بخش روستایی کمک کند تا سریعا تغییر و تحول صورت بگیرد.  

وی در پایان گفت: پدیده‌ای که ما در موضوع سرقت مواجه هستیم، سرقت کابل، تیرهای نصب کابل، تجهیزات که مجموعا سرقت‌های زیادی است که فیبر نوری می تواند تا ۵۰ درصد اگر توسعه پیدا کند، کاهش دهد.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل