بورسبورس اوراق

بهبود وضع بازار سهام نیازمند تغییر در نرخ بهره حقیقی است

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی آبان بهبود وضعیت بازار سهام را نیازمند تغییر نرخ بهره حقیقی دانست و گفت: دولت ضمن کاهش مداخلات خود، می‌بایست اقداماتی را برای بهبود زیرساخت‌های حاکم در بازار، مانند جلوگیری از قطعی‌های مکرر گاز و برق، انجام دهد.

محمد نوربخش

محمد نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: نرخ سود بانکی به تنهایی بر روند بازار تاثیرگذار نیست بلکه در این زمینه نرخ بهره حقیقی از جمله مسایلی است که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به ایجاد برخی نوسانات در بورس منجر می‌شود.

او توضیح داد: تفاوت نرخ بهره و تورم انتظاری به عنوان مقوله‌ای مهم در اقتصاد تلقی می‌شود که بهتر است در ابتدا به منظور بهبود وضعیت بازار تغییراتی در این امر مهم ایجاد شود.

نوربخش تاکید کرد: اگر انتظار داشته باشیم که درآمد شرکت‌ها با نرخ ۵۰ درصدی تورم افزایش یابد، در آن زمان می‌توان اعلام کرد که نرخ بهره ۲۵ درصد چندان بالا نیست اما اگر تورم و بهره همسو با یکدیگر با نرخ ۳۰ درصد در حال فعالیت باشند نرخ بهره حقیقی صفر بوده و در این زمان یک درصد تغییر نرخ بهره می‌تواند روند بورس را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی آبان، با توجه به چنین مساله‌ای، نرخ بهره وابسته به نرخ تورم انتظاری است.

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی آبان تاکید کرد: اگر شرکت‌ها از وضع چندان مساعدی برخوردار نباشند و دولت به صورت دائم در حال دخالت در بازار و نیز تغییر فرمول‌های قیمت‌گذاری باشد، نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش یا کاهش دائمی نرخ بهره، روند بورس را بهبود ببخشیم.

او افزود: باید اقدامی صورت بگیرد تا سود شرکت‌ها پابرجا بماند و زمینه ایجاد برخی انتظارات در افزایش میزان سودآوری شرکت‌ها فراهم شود، در وضعیت فعلی بررسی این موضوع مهمتر از نرخ بهره است.

نوربخش تاکید کرد: مساله مهم و پایدار این است تا دولت ضمن کاهش مداخلات خود، اقداماتی را در راستای بهبود زیرساخت‌های حاکم در بازار مانند جلوگیری از قطعی‌های مکرر گاز و برق که به اختلال در تولید شرکت‌ها منجر می‌شود، انجام دهد.

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی آبان با اعلام اینکه تاثیر نرخ بهره بر بازار به عنوان مسکن موقتی تلقی می‌شود، گفت: کاهش نرخ بهره را نمی‌توان به عنوان یک راهبرد بلندمدت در نظر گرفت، بنابراین مسوولان نباید تمرکز خود را فقط در کاهش نرخ بهره قرار دهند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا