بورسفرابورس

ضربه چند هزار میلیارد تومانی ناترازی انرژی به صنایع بورسی/ رقم عدم ‌النفع صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان ناشی از قطعی برق ۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: میزان خسارت وارد آمده ناشی از قطعی برق و خاموشی‌های مکرر به صنایع فعال در بورس، از جمله فولاد، آلومینیوم و … به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مرادی

احمد مرادی، با اشاره به این که ناترازی برق و برنامه خاموشی‌ها سال‌هاست که دغدغه دولت و صنایع است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در مهرماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت مبنی بر احداث حداقل ١٠ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین در شرکت‌های صنعتی امضا شد اما تاکنون اقدامات قابل توجهی برای این منظور در این دو وزارت خانه انجام نشده است. مجلس دوازدهم پیگیر انجام تعهدات این تفاهم نامه است.

او با اشاره به اینکه قطعی برق و خاموشی‌های مکرر باعث وارد آمدن خسارت هزار میلیارد تومانی به صنایع فولاد، آلومینیوم و برخی دیگر از صنایع بورسی شده، افزود: برآوردهای صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان نشان ‌دهنده خسارت و عدم ‌النفعی معادل ۴ تا ۵ میلیارد دلار به دلیل قطعی برق در طول یک سال است.

این نماینده مجلس اعلام کرد: دولت چهاردهم برای حل ناترازی انرژی نیازمند حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش است چرا که در حال حاضر در بخش گاز نیز به خصوص در فصل سرما با ناترازی قابل توجهی مواجه هستیم که برای این ناترازی دولت چهاردهم باید اقدامات اساسی انجام دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه دولت و وزارت نیرو باید تلاش کنند برای سال آینده با ساخت و تکمیل نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی از تکرار این شرایط جلوگیری کنند، توضیح داد: چالش بزرگ ناترازی برق در ایران به حدی رسیده است که کارشناسان پیش ‌بینی می‌کنند در ۱۰ سال آینده، اکثر صنایع بزرگ کشور نتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند، این رویداد ضربه بزرگی به اقتصاد کشور خواهد زد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا