اقتصاد کلان

صف وام ازدواج کوتاه می‌شود

درپی طولانی شدن صف وام ازدواج سکاندار وزارت اقتصاد، پیشنهادی مبنی بر فراهم شدن امکان دریافت وام غیر نقدی ازدواج مطرح کرده و بانک مرکزی نیز اعلام کرده که که از فردا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تازه از سوی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین باید منتظر کوتاه شدن صف وام ازدواج باشیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ همانند قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حداقل ۲۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج اختصاص داده شد است. اما در عین حال سقف فردی این تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این سقف برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال حتی به ۳۵۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

همچنین بخوانید

متعاقب آن به علت عدم افزایش میزان تسهیلات ازدواج نسبت به سال گذشته در قانون بودجه، این سهم با توجه به افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی به متقاضیان در نهایت به افراد کمتری اعطاء می‌شود. علیرغم این موضوع، متقاضیان بسیاری هستند که هنوز در صف دریافت وام ازدواج مانده و در برخی از موارد حتی نمی‌توانند مراحل ثبت نام خود را به علت محدودیت در سایت برخی از بانک‌ها به سرانجام برسانند.

با این حال، طبق گفته مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا امروز، ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس حدود ۲۱۳ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و ۲۱۰ هزار نفر هم تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری تا امروز دریافت کرده‌اند.

در این شرایط زمزمه‌هایی نیز مبنی بر درخواست بانک مرکزی و دولت از مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه کلی وام و تسهیلات ازدواج به گوش رسیده است که در صورت تایید مجلس و تحقق این موضوع می‌توانیم شاهد افزایش بودجه وام ازدواج و کاهش صف متقاضیان دریافت این تسهیلات باشیم.

حاشیه‌های یک پیشنهاد از سوی وزیر اقتصاد

از سوی دیگر، اخیرا عبدالناصر همتی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – در گفته‌های خود پیشنهادی مبنی بر پرداخت وام غیر نقدی ازدواج را در راستای تسریع در روند دریافت کالاهای مورد نیاز جوانان متقاضی وام ازدواج، ارائه داد و باعث شد برداشت‌های مختلفی در رابطه با نحوه پرداخت وام ازدواج شکل بگیرد که نگرانی برخی از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج را در پی داشت.

وی شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به این موضوع اشاره و اظهار کرد که مسئله مطرح شده در رابطه با دریافت وام غیر نقدی ازدواج تنها یک پیشنهاد است، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال جاری، وام ازدواج به ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است که در قیاس با سال گذشته نزدیک به دو برابر شده و این درحالی است که رشد منابع قرض الحسنه که باید این تسهیلات را پرداخت کند، به ۲۰ درصد نیز نمی‌رسد و در این شرایط طبیعی است که بانک‌ها محدودیت منابع پیدا می‌کنند که باعث شده نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در صف وام ازدواج قرار بگیرند که به مبلغی نزدیک به ۹۰ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

به گفته وزیر اقتصاد، در این شرایط بسیاری از متقاضیان وام ازدواج هستند که از سال گذشته تا امروز در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند و به صورت دقیق مشخص نیست که تسهیلات ازدواج چه زمانی به آنها تعلق بگیرد. البته منظور از آنچه در روزهای گذشته مبنی بر تسهیلات غیر نقدی ازدواج گفته شد، این نیست که قرار است بخشی از وام ازدواج به صورت غیر نقدی پرداخت شود و ما در قانون دخالتی نمی‌کنیم.

وام ازدواج هیچ تغییری نکرده است

وی ضمن تشریح پیشنهاد مطرح شده، گفت که ممکن است که در بین این افراد، کسانی باشند که قصد دارند از این وام فقط برای خرید و تجهیز لوازم خانگی مورد نیاز خود برای شروع زندگی مشترک استفاده کنند. من گفتم اگر اینگونه باشد ما می‌توانیم از بانک‌ها طرحی را تقاضا کنیم که حتی ممکن است بیش‌تر از ۳۰۰ میلیون تومان باشد و کسانی که فقط متقاضی خرید لوازم خانگی هستند، بتوانند از این طرح استفاده کنند و به صورت خارج از نوبت تسهیلات آن را دریافت کنند تا بتوانند زودتر از موعدی که انتظارش می‌رود، لوازم مورد نیاز زندگی مشترک خود را تامین کنند. بنابراین وام اصلی و نقدی ازدواج در جای خود قرار دارد، هیچ تغییری در آن صورت نگرفته و هرکس که بخواد این اختیار را دارد که آن را دریافت کند.

وام غیر نقدی در مرحله پیشنهاد و در صورت تحقق اختیاری است

به گفته سکاندار وزارت اقتصاد، در رابطه با موضوع پیشنهاد شده برای دریافت وام غیر نقدی ازدواج، هیچ اجبار و الزامی برای متقاضیان وجود ندارد و هرکسی که تمایل ندارد، می‌تواند وام نقدی را دریافت کند؛ به عبارتی این پیشنهاد برای برطرف شدن مشکل متقاضیانی است که صرفا از دریافت این تسهیلات قصد خرید لوارم خانگی مورد نیاز خود را دارند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن نیازهای خود را برطرف کنند.

بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند

همتی همچنین به موضوع سبد تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها اشاره و اظهار کرده که براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند، اما در طرف دیگر دولت و بانک مرکزی ترازنامه بانک‌ها را محدود کرده است که این باعث می‌شود مطابق ترازنامه، بانک‌ها نتوانند بیشتر از میزانی که مکلف هستند، تسهیلات تکلیفی پرداخت کنند و این موضوع نباید باعث سوءبرداشت مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها شود.

تاکید رهبری بر تسهیلات بانکی جوانان

به گفته وزیر اقتصاد، در رابطه با وام جوانان به ویژه برای کسانی که متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هستند، از آنجایی که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در دیدار اخیر با ایشان نیز به آن اشاره کردند، بانک‌های موظف هستند که پرداخت تسهیلات ازدواج و جوانان را در اسرع وقت انجام دهند و من نیز حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم تا این مشکل برطرف شود.

خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج

امروز نیز مهدی صحابی – مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی – اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیأت عالی بانک مرکزی مقرر شده است که از فردا ۱۱ شهریور ماه، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری اختصاص داده شود.

به گفته وی، شبکه بانکی فقط طی ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه ۱۵ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است و با تخصیص ۵۰ همت اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، روند ثبت نام متقاضیان هم تسریع و تسهیل خواهد شد.

بنابراین؛ بی شک با تخصیص اعتبار جدید مصوب شده از سوی هیأت عالی بانک مرکزی و همچنین در صورت تحقق پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد، می‌توان در آینده نزدیک شاهد افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوردی باشیم که متعاقب آن کاهش صف متقاضیان دریافت این تسهیلات را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا