بورسفرابورس

بازدهی آیفکس از آغاز سال به بیش از ۱۷ درصد رسید

نگاهی به ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار در تاریخ ۱۰ آذرماه نشانگر آن است که بازار دوم با در اختیار داشتن سهم ۴۳ درصدی از ارزش کل بازارها، رتبه نخست را داراست و بازارهای پایه، بدهی و اول نیز به ترتیب ۲۷، ۱۹ و ۸ درصد از ارزش کل را در اختیار دارند.

بازارهای فرابورس ایران در ۴ روز معاملاتی هفته منتهی به دهم آذرماه سال جاری میزبان دادوستد یک هزار و ۴۰۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش معاملاتی نزدیک به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته جاری در حالی ارزش مبادلات فرابورس در مقایسه با هفته پیش با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شد که حجم و تعداد معاملات به ترتیب با افزایش ۱۸ و ۳۳ درصدی همراه شدند.

همچنین بخوانید

 شاخص کل فرابورس نیز نسبت به روز پایانی هفته گذشته ۱۳ پله صعود کرد و بدین ترتیب با ایستادن آیفکس در ارتفاع ۱۰۳۰ واحدی در روز پایانی هفته جاری، بازدهی آن از ابتدای سال به بیش از ۱۷ درصد رسید.

از سوی دیگر نگاهی به ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار در تاریخ ۱۰ آذرماه نشانگر آن است که بازار دوم با در اختیار داشتن سهم ۴۳ درصدی از ارزش کل بازارها، رتبه نخست را داراست و بازارهای پایه، بدهی و اول نیز به ترتیب ۲۷، ۱۹ و ۸ درصد از ارزش کل را در اختیار دارند.

در بازار اول معامله گران در طول این هفته نقل‌وانتقال ۳۲۲ میلیون سهم به ارزش ۵۹۰ میلیارد ریال را رقم زدند و نسبت به هفته گذشته اقبال کمتری به این بازار نشان دادند.

از این رو در حالی بازار اول با کاهش حجم و ارزش مبادلاتی روبه رو شد که بازار دوم با دادوستد ۴۶۳ میلیون سهم به ارزش بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، افزایش حجم و ارزش معاملاتی را به همراه داشت.

سه تابلو معاملاتی «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج» نیز در مجموع میزبان جابه‌جایی ۵۱۵ میلیون سهم طی ۵۸ هزار نوبت دادوستدی بودند که ارزش این مبادلات بر ۷۰۰ میلیارد ریال بالغ شد.

مبادلات بازار ابزارهای نوین مالی نیز به نقل‌وانتقال ۲۹ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال منتهی شد که اوراق بدهی با دادوستد ۴ میلیون ورقه به ارزش ۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال صدرنشین این بازار به لحاظ بیشترین میزان ارزش مبادلاتی شدند.

معاملات صورت‌گرفته در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به دادوستد ۲۵ میلیون ورقه ETF به ارزش ۳۴۰ میلیارد ریال انجامید.

این هفته استقبال معامله‌گران از اوراق تسهیلات مسکن بیشتر از هفته گذشته بود به گونه‌ای که آن‌ها با خریدوفروش ۳ هزار ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به ارزش ۲۴۸ میلیارد ریال، افزایش ۴۰ درصدی حجم و ۳۸ درصدی ارزش مبادلات اوراق تسه را رقم زدند. همچنین تعداد دفعات معاملات این اوراق در مقایسه با هفته پیش با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بود.

از رویدادهای خبرساز این هفته گفت‌وگوی آرمان اقتصادی با مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص بازار دارایی فکری بود که طی آن امیر هامونی از انجام معامله دو اختراع و یک طرح صنعتی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال طی یک‌ماه در بازار دارایی فکری ایران خبر داد. به گفته وی با انجام سه معامله جدید، ارزش معاملات این بازار به رقم ۵۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال رسیده است.

در نهایت از رویدادهای مهم هفته منتهی به ۱۰ آذرماه می‌توان به قطعیت عرضه عمده ۶۶.۰۵ درصد از سهام شرکت خدمات هوایی سامان در بازار سوم اشاره کرد که ارزش کل این معامله بلوکی ۵۴۰ میلیارد ریال بود.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا