انرژی

ساختمان تاریخی رادیو نفت آبادان در مرز تخریب

«در حالی ساختمان تاریخی رادیو نفت آبادان هر روز به تخریب نزدیک‌تر می‌شود که مالک بنا یعنی وزارت نفت، حکم تخلیه‌ی این بنای تاریخی را از شورای حل اختلاف دفتر ریاست جمهوری گرفته و به مرکز صدا و سیمای آبادان ابلاغ کرده، اما مسئولان صدا و سیما هنوز نسبت به آن حکم و وضعیت بنا بی‌توجهند.»

به گزارش آرمان اقتصادی، با ایجاد پالایشگاه نفت در آبادان در حدود ۹۰ سال پیش، شرکت نفت ایران و انگلیس، یک بخش مسکونی در محله‌ی «بریم» می‌سازد و حدود ۲۵ سال یکی از خانه‌های ویلایی یک طبقه‌ای محله‌ی «بریم» با هدف ایجاد رادیو نفت آبادان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از چند سال این بنا استفاده خود را از دست می‌دهد و شرکت نفت پس از هشت سال دفاع مقدس این بنای ارزشمند را با هدف استفاده‌ی مجدد به عنوان رادیو در اختیار صدا و سیما قرار می دهد، هر چند مدتی این کاربری نیز رخ داد، اما به نظر می‌رسد از آن به بعد، درهای این خانه نه به روی شرکت نفت، نه میراث فرهنگی و حتی توسط صدا و سیما باز نشده است.

۲۰ سال است ساختمان تاریخی رادیو نفت متروکه شده

همچنین بخوانید

اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در این زمینه به ایسنا می‌گوید: ساختمان رادیو نفت آبادان که علاوه بر انعکاس اخبار درون مرزی و برون مرزی مربوط به جنگ، برنامه‌هایی را برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می‌کرد، متعلق به شرکت نفت است و پس از جنگ تحمیلی و با هدف اجرائی شدن قانون انحصاری صدا وسیما بار دیگر در اختیار صداوسیمای آبادان گذاشته شد، آن‌ها مدتی از آن مکان استفاده کردند اما بار دیگر آن مکان تعطیل شد و اکنون بیش از ۲۰ سال است که این تعطیلی ادامه‌دار شده است.

امتیاز را واگذار کردیم نه ساختمان رادیو نفت !

وی با تاکید بر این‌که وزارت نفت امتیاز کاربری این بنا را به صداوسیما واگذار کرد نه ساختمان رادیو را، ادامه می‌دهد: امتیاز را واگذار کردیم با این هدف که صداوسیما آن‌جا را اداره کند، اما با توجه به این‌که در طول ۲۰ سال گذشته هیچ استفاده‌ای از این بنا نمی‌شود؛ درخواست کردیم ساختمان را پس دهند، اما آن‌ها از این کار امتناع می‌کنند. در حالی که براساس مصوبه دولت در سال گذشته، شکایت از این اتفاق را به شورای حل اختلاف در ریاست جمهوری بردیم، آن‌ها از ساختمان رادیو بازدید کردند و با دیدن فضا و متروکه شدن آن، حکم  به بازگرداندن ساختمان به شرکت نفت دادند.

او با بیان این‌که ساختمان رادیوقدیمی است و یک فعالیت فرهنگی در آن‌جا در طول سال‌های گذشته توسط کارمندان پالایشگاه و شرکت نفت رخ داده و مدتی نیز دوستان صدا و سیما در آن جا بودند، اضافه می‌کند: تصمیم گرفتیم با احیا، مرمت و بازسازی بنا، دست‌کم از آن به عنوان یک موزه‌ی فرهنگی برای بازدید و حضور مردم استفاده کنیم.

دو سال است به حکم تخلیه توجهی نمی‌کنند

نعمت‌الهی با اشاره به مکاتباتی که مرکز موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با صداوسیما مبنی بر بازپس‌گیری این بنا داشته است، ادامه می‌دهد: حدود دو سال گذشته حکمِ شورای حل اختلافِ ریاست جمهوری را نیز مبنی بر برگرداندن ساختمان به وزارت نفت به آن‌ها ابلاغ کردیم، اما متاسفانه تا کنون جوابی نداده‌اند حتی به بازگرداندن بنا نیز توجهی نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که دیگر ساختمان‌های منطقه‌ی «بریم» آبادان در اختیار شرکت نفت قرار دارد و به طور مرتب مرمت و بازسازی می‌شوند و هنوز کاربری مسکونی دارند، ادامه می‌دهد: چندین بار شخصا از این بنا دیدن کرده‌ام، در بسته بوده و جداره‌های بنا در حال تخریب است، هیچ استفاده‌ای از این بنا نمی‌شود، فقط یک زنجیر جلوی در زده‌اند و آن را به حال خود رها کرده‌اند، اگر زودتر به دادِ بنا نرسیم آن تخریب می‌شود.

او با تاکید بر این‌که این بنا متعلق به وزارت نفت است، ادامه می‌دهد: ما درخواست نابجایی نداریم، می‌خواهیم یک کار فرهنگی انجام دهیم، اگر خودشان فضا را دست‌کم به موزه تبدیل کرده‌ بودند، در مرمت بنا ما نیز کمک می‌کردیم، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

مدیر مرکز موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کاربری در نظر گرفته شده برای این بنا بعد از بازپس گیری از صداوسیمای آبادان را مرمت و ایجاد یک کاربری فرهنگی می‌داند و می‌گوید: می‌خواهیم رادیو نفت را زنده کنیم، نه به این عنوان که بار دیگر رادیو فعال شود بلکه به عنوان نوستالژی گذشته‌ی مردم آبادان تا بار دیگر فضا زنده شده و مردم با آغاز فعالیت‌های فرهنگی، از آن استفاده کنند.

بنای رادیو نفت آبادان باید کاربری متناسب بگیرد

سجاد پاک گوهر، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز درباره‌ی این بنای تاریخی به ایسنا توضیحاتی می‌دهد.

او با تاکید بر این‌که در برنامه‌های کاری آینده خود قصد دارد وضعیت این بنای تاریخی را از صدا وسیمای مرکز آبادان پیگیری کند، ادامه می‌دهد: از این مرکز درخواست می‌کنیم تا حتما از بنای تاریخی رادیو آبادان، استفاده‌ای درست شود، حتی اگر امکان آن وجود دارد، این فضا به موزه رادیو تبدیل شود.

وی ساختمان موزه رادیو آبادان را یکی از بناهای ارزشمند منطقه «بریم» آبادان می‌داند و می‌گوید: قطعا اگر این بنا بدون استفاده بماند، مانند بناهای بدون استفاده‌ی دیگر که روندی فرسایشی را در بلا استفاده بودن دارند، آن نیز به سرعت تخریب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: امیدوارم این بنا در اختیار ارگانی قرار بگیرد که بتواند استفاده درست و قابل احیا برای ساختمان رادیو نفت آبادان انجام دهد، احیایی که متناسب با تاریخ این بناست و می‌تواند آن را حفظ کند، حتی اگر بار دیگر به شرکت نفت برگردانده شود نیز همین درخواست و پیگیری را خواهیم داشت.

پاک‌گهر با تاکید بر لزوم انجام برنامه‌ریزی درست برای احیای این بنا بیان می‌کند: قطعا آبادان یکی از اولین شهرهای دارای رادیو بوده است، بنابراین باید کاربری متناسبی با این بنا تعریف شود، از این نظر امیدواریم بخش موزه‌های نفت وزارت نفت برای تعریف طرح مرمت و کاربری این بنا، با میراث‌فرهنگی ارتباط نزدیکی داشته باشد و یک کاربری متناسب با تاریخ ارزشمند این بنا تعریف شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی آبادان با بیان این‌که هنوز این ساختمان مانند منطقه‌ی قدیمی «بریم» در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده اما جزو بافت‌های ارزشمند معرفی شده است، می‌گوید: باید اداره موزه‌های شرکت نفت در راستای حفظ و ثبت این بنا اقدام کند و برای جلوگیری از تغییر وضعیت بافت، اصول حفاظت از بنا را انجام دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، «بریم» یکی از محلات شهر آبادان در استان خوزستان و متعلق به شرکت نفت است. محله‌ی امروزی «بریم» کوچک‌تر از مرزبندی کهن آن است.در مرزبندی قبلی بخش بزرگی از مرکز کنونی شهر آبادان بخشی از بریم شمرده می‌شد.اما امروز بریم در میان ساختمان شرکت نفت آبادان، پتروشیمی آبادان، و محله‌های «هلال بریم» و «دهکده بریم» مرزبندی شده است.شیوه ساخت خانه‌های ویلایی آن و سرسبزی و دیوارهای سبز، بزرگ‌ترین هتل‌های آبادان نیز درا ین منطقه‌اند، اما مانند بسیاری از نقاط دیگر آبادان هنوز به درستی بازسازی نشده و نشانه‌های هشت سال دفاع مقدس در آن دیده می‌شود.

این منطقه به همراه منطقه‌ی «بوارده»‌ در زمان پهلوی از محلات خارجی‌نشین، مدرن و پولدار شهر آبادان بوده‌اند، اما گفته می‌شود نام محله از کلمه انگلیسی «BRIME » به معنی حاشیه، کنار و لبه گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا