بورسبورس اوراق

احتمال ادامه روند صعودی نمادهای پالایشگاهی

این روزها و با اوج گرفتن دوباره قیمت نفت، کارشناسان بازار سرمایه ادامه روند صعودی قیمت سهام گروه پالایشی را دور از انتظار نمی دانند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دو عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت فرآورده های پالایشگاهی را می توان به نوسانات قیمت نفت و تغییر کرک اسپرد محصولات مختلف پالایشی دانست. در این میان با پایان یافتن نشست سران اوپک و تمدید توافق کاهش تولید نفت تا سال ۲۰۱۸ ، می توان افزایش قیمت نفت را خبر خوشی برای روزهای آتی پالایشگاها به ارمغان اورد.از سوی دیگر کرک اسپرد در پالایشگاه ها و در میان فرآورده های نفتی متفاوت است(از اصطلاح کرک اسپرد برای بیان اختلاف قیمت بین نفت خام و فرآورده نفتی تولید شده در پالایشگاه استفاده می شود. مثلا کرک اسپرد بنزین بالاترین اختلاف و کرک اسپرد نفت کوره کمترین اختلاف را دارد.). کرک اسپرد یکی از عوامل اصلی ایجاد حاشیه سود در پالایشگاه ها محسوب می شود که بسته به ظرفیت تولید انواع فرآورده های مختلف در هر پالایشگاه متفاوت است.

همچنین بخوانید

بررسی ها نشان می دهد در طی ۲ سال گذشته همبستگی مثبت قوی بین قیمت نفت و کرک اسپرد وجود داشته است و حال با افزایش قیمت نفت می توان انتظار افزایش نرخ کرک اسپرد را نیز داشت. در نتیجه باید شاهد گزارشات خوب و تعدیلات مثبت گروه پالایشی برای ارائه گزارشات فصلی داشته باشیم.در میان پالایشگاه ها می توان به تدوام روند سودسازی پالایشگاه تبریز، پالایشگاه تهران، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه اصفهان بیشتر امیدوار بود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا