بانکبانک و بیمهبورس اوراق

بی‌نظمی در گزارش‌دهی به بورس بازگشایی نماد بانک گردشگری را به تاخیر انداخت!

بلاتکلیفی سهامداران بانکی که حقوق پرسنل خود را ۲.۵ برابر قانون کار زیاد کرد اما برای بازگشایی نماد خود عجله ای ندارد!

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ارائه دیر هنگام اطلاعات حتی اگر یک روز پس از زمان قانونی باشد، موجب می شود که گزارش با تاخیر ارسال شود و مشمول گزارش میان دوره بعد شود. به همین دلیل سازمان تا ارائه اطلاعات بعدی نماد شرکت را بازگشایی نخواهد کرد.

در روزهای نخست مهر سال جاری، مجمع بانک گردشگری در غیاب «مهدی جهانگیری» رئیس گروه مالی گردشگری برگزار شد. گرچه پس از دو ماه از آن زمان، هنوز هم از آخرین وضعیت این بانک چیزی دستگیرمان نشد! و فقط اکتفا کردیم به سخنان رئیس مجمع ، علی سنگینیان و اینکه نبود مهدی جهانگیری آسیب جدی به بانک گردشگری نخواهد زد. این بانک نیز جزء بانک هایی بود که در طی سال جاری به دلیل عدم ارائه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابرسی IFRS نتوانست مجمع خود را برگزار نماید. به همین دلیل زمان برگزاری مجمع از فروردین ماه به مهر ماه تمدید شد. به هر حال با وجود تمام «اما و اگر»ها و موانع پیش رو ، مجمع این بانک به نحو مناسبی برگزار شد.

می گویند «هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی» ؛ چرا باید بانکی که در طی سال های اخیر با وعده و وعید سهامدارن بسیاری را به سوی خود کشانده، حال اینگونه از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند؟ مگر نه اینکه سهامداران هم جزئی از شرکت هستند و هرچه بر سرشان بیاید ، گویی به شرکت تحمیل شده؟ مشکل از کجاست، که با وجود گذشت دو ماه از زمان برگزاری مجمع، هنوز هم شاهد توقف نماد “وگردش” هستیم. شرکت همچنان در ابهام به سر می برد و مشکلات آن حل و فصل نشده است.

صورت های مالی بانک گردشگری گواه این است که کمتر از نیمی از سپرده های این بانک در قالب تسهیلات اعطا شده و عملیات بانکداری کمتر در آن انجام می شود و ما فقط وعده هایی در خصوص اصلاح روند و استراتژی این بانک شنیده ایم. افزون بر این، درآمد کارمزد ضمانت نامه های این بانک در سال ۹۶ بیش از ۳۰ برابر شده که عملا امکان پذیر نیست. کارمزد شتاب و سایر خدمات نیز ۵ برابر شده که تحقق آن بعید است. حال مشخص نیست بانک گردشگری چرا باید اطلاعاتی به بازار سرمایه بدهد که از عهده آن بر نمی آید!؟

در بانک گردشگری سود ۸۸۸ میلیارد تومانی برای سال ۹۵ و ۹۶۶ میلیارد تومانی برای سال ۹۶ از محل فروش دارایی های ثابت پیش بینی شده است، حال آن که در بازار راکد مسکن ، کسب چنین سودی تنها از طریق معاملات تهاتری با سایر شرکت ها یا بانک ها امکان پذیر است که سود فوق بی کیفیت است.

از جهش وضعیت حقوق و دستمزد بانک همین بس که، طبق صورت های مالی حقوق و دستمزد بانک ۳۰ درصد رشد داشته است که به نظر منطقی نیست.مشخص نیست بانکی که باید برای سهامداران حقیقی و حقوقی خود که در آن سرمایه گذاری کرده اند سود بسازد از جیب چه کسی ۲.۵ برابر قانون کار رشد حقوق و دستمزد برای مدیران و کارکنان خود لحاظ کرده است.

زیان ۴.۷ هزار میلیاردی در ۶ ماهه اول سال ۹۵ و زیان ۱۱ هزار میلیاردی در ۹ ماهه سال ۹۵ بخش دیگری از مشکلات این بانک است.

در حالی که اعتماد به سیستم بانکداری و سپرده های جذاب با توجه به تزلزل موجود کاهش یافته، این بانک امیدوار است میزان جذب سپرده ها را در سال مالی منتهی به آذر ۹۶ حدود ۶۰ درصد افزایش دهد که امری غیر منطقی است و برای بانک های نیمه دولتی هم چنین پیش بینی ای خوش بینانه تلقی می شود چه رسد به بانکی با تنها ۱۰۰ شعبه که عموما هم این شعبات در تهران متمرکز هستند.

سهم را باز می کنید، اما چند؟
مشکلی که همیشه در مورد این بانک اذهان را به خود مشغول کرده؛ هزینه مطالبات آن است! به ادعای برخی تحلیل گران یکی از اقلام درشت و اثر گذار برای بانک گردشگری هزینه مطالبات مشکوک الوصولی است که برای سال مالی ۹۶ به ازای هر سهم حدود ۹۸ تومان دیده شده است.

یعنی سهمی که مرداد سال گذشته ۱۲۳ تومان قیمت داشت اکنون با بازگشایی نماد، مبلغ ۹۸ تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول را به سهامداران تحمیل خواهد نمود و بعید به نظر می رسد به این زودی ذخیره ناشی از این ریسک که حدود ۱۶۰ تومان برای هر سهم تخمین زده می شود، آزاد یا کم شود. اگر کمی هم منطقی باشیم باید منتظر اضافه شدن آن مطابق سنوات گذشته باشیم. چرا که مطالبات امهال شده ۲۹۳۲ میلیارد ریالی سال مالی ۹۵ به ۴۶۹۲ میلیارد ریال برای سال ۹۶ رسیده است و به همین نسبت مطالبات مشکوک الوصول نیز افزایش یافته است.

سال های قبل مطالبات روند صعودی داشته اند و این در حالی است که چنین ذخایری منابع قابل توجهی را در این بانک مسدود خواهند کرد. با این شرایط معلوم نیست، بانک گردشگری چه قیمتی پس از بازگشایی می خورد شاید با این اوصاف «وگردش» رکوردار ارزان ترین سهم بورس شود!

اما امیدواریم سهامدار عمده با توجه به توقف طولانی نماد این شرکت نهایت همکاری را با سهامدارن این بانک داشته باشد.با توجه به توقف نماد بانک گردشگری در خصوص آخرین وضعیت بانک با ناظر سازمان گپ و گفتی داشتیم.

صابر جعفر بند، رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در خصوص توقف نمادهای فرابورس به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: با توجه به دستورالعمل بازگشایی نمادها و موضوع عطف به ماسبق نشدن برخی از نمادهای فرابورس از جمله بانک‌ها هیئت مدیره سازمان در این خصوص در حال تصمیم گیری است.

وی افزود: با توجه به اینکه این نمادها از گذشته متوقف بودند، باید درخصوص وضعیت این شرکت ها تصمیم گیری و نحوه بازگشایی آنها مشخص گردد.

جعفر وند گفت: در خصوص نماد بانک گردشگری که پس از مجمع آن هنوز بازگشایی نشده، باید بگوییم که مشکل اصلی این بوده اطلاعات میان دوره در زمان مناسب خود افشا نشده است و به همین دلیل موجب تاخیر گردیده و مشمول ارائه گزارش میان دوره بعد شده است.

وی ادامه داد: ارائه دیر هنگام اطلاعات حتی اگر یک روز پس از زمان قانونی باشد، موجب می شود که گزارش با تاخیر ارسال شود و مشمول گزارش میان دوره بعد شود. به همین دلیل سازمان تا ارائه اطلاعات بعدی نماد شرکت را بازگشایی نخواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر نیز ما منتظر هستیم تا اطلاعات میان‌دوره‌ای از سوی بانک گردشگری ارسال شود، گرچه برخی از اطلاعات اصلی ارسال شده ولی به هر حال برای بازگشایی نماد ملزم به دریافت همه اطلاعات هستیم.

منبع
بورس 24

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا