انرژی

امسال ۹۰ درصد سوخت نیروگاهها از گازطبیعی تأمین می‎شود

معاونت راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، زمستان امسال بتوانیم در نیروگاه ها بیش از ۹۰ درصد از گاز و کمتر از ۱۰ درصد از سوخت مایع استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالرسول پیشاهنگ معاونت راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: تأمین سوخت نیروگاه ها کلاً به عهده وزارت نفت و در تعهد این وزارتخانه است.

وی افزود: ما سالانه با برنامه های منظمی که در تعامل با شرکت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت گاز داریم میزان مورد نیاز سوخت نیروگاهها را در یک برنامه ریزی مشخص اعلام می کنیم.

همچنین بخوانید

پیشاهنگ تصریح کرد: در تابستان نیاز مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی به ۲۶۵ میلیون لیتر معادل در روز می رسد و این رقم در زمستان ۱۶۵ میلیون لیتر در روز است که با ترکیبی از سوخت های گاز و گازوئیل و مازوت تأمین می شود.

وی ادامه داد: هماهنگی ها بین مجموعه شرکت تولید نیروی برق حرارتی با شرکت های ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ملی گاز  برای تأمین سوخت نیروگاهها در زمستان سال جاری انجام شده است، مگر آنکه اتفاق غیرمترقبه ای پیش آید که برای اتفاقات غیرمترقبه نیز دستورالعمل ها و برنامه ریزی های خاصی وجود دارد.

معاونت راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص درصد استفاده از سوخت گاز و سوخت مایع در نیروگاههای کشور گفت: در سال ۹۲ تقریبا در طول سال ۵۵ درصد گاز و ۴۵ درصد سوخت مایع در نیروگاههای کشور به مصرف رسید که این ترکیب در سال گذشته به ۸۸ درصد گاز و ۱۲ درصد سوخت مایع تبدیل شد.

وی افزود: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال بتوانیم بیش از ۹۰ درصد از گاز و کمتر از ۱۰ درصد از سوخت مایع استفاده کنیم.

پیشاهنگ با بیان اینکه “ما شرکتی خدماتی و دوستدار محیط زیست هستیم”، گفت: به هیچ وجه دوست نداریم در راستای خدماتی که برای مردم انجام می دهیم آسیبی به مردم و محیط زیست وارد شود؛ به همین دلیل همواره اولویت ما در استفاده از سوخت گاز طبیعی است که نسبت به سوخت مایع آلایندگی کمتری به دنبال دارد.

وی ادامه داد: ما تا حد امکان از سوخت گاز در نیروگاهها استفاده می کنیم اما اگر محدودیتی در ارسال سوخت گاز به نیروگاهها از سوی وزارت نفت وجود داشته باشد یا مشکلی در تأمین گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاهها به وجود آید، ناچار خواهیم بود برای تأمین برق از سوخت مایع استفاده کنیم.

معاونت راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اذعان داشت: در مجموع استفاده از سوخت مایع به جز آلایندگی بیشتر نسبت به مصرف سوخت گاز، زیان هایی نیز برای واحدهای نیروگاهی به دنبال دارد؛ از جمله اینکه تعمیرات ما را از نظر مالی و تأمین قطعه ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش می دهد.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا