اقتصاد کلان

موافقان بودجه ۹۵ چه گفتند؟

نمایندگان موافق با لایحه بودجه ۹۵، جملگی تاکید داشتند که کاهش اتکای بودجه سال جاری به نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، حکایت از تعهد دولت به اجرای اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، «شفافیت در بودجه ۹۵» از دیگر مزایای لایحه بودجه ۹۵ است. به گفته نمایندگان، ردیف بودجه های برخی اشخاص خاص حذف و یا شفاف شده است و همچنین این لایحه فارغ از سایه زد و بندهای سیاسی تدوین شده است.

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان؛ محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه تا کنون در موافقت با لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز مجلس سخن گفتند.

همچنین بخوانید

انطباق بودجه ۹۵ با اقتصاد مقاومتی

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ از انطباق این لایحه با سیاست های ابلاغی رهبری، اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود و توجه به اقشار کم درآمد، سخن گفت و با اشاره به استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای ورود به عرصه اقتصادی در لایحه بودجه ۹۵، افزود: دولت در لایحه پیشنهادی خود، بر اقتصاد دانش بنیان نیز تاکید کرده تا با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، این بخش تقویت شود.

اهم سخنان وی از این قرار است:

** افزایش اعتبارات بانکها به ویژه بانک مسکن برای ایجاد تحرک در بخش مسکن از ویژگی های لایحه بودجه ۹۵ است. دولت توجه ویژه ای به افزایش منابع بانک های مختلف از جمله کشاورزی، ملی و سپه، تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان برای رونق بخش کشاورزی داشته است.

**۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبیاری تحت فشار و لوله گذاری در کشاورزی در نظر گرفته شده است.

**حذف ۳ دهک پردرآمد در پرداخت یارانه ها و تخصیص آن به بخش تولید و افراد کم درآمد، استفاده از تسهیلات ویژه برای بهره برداری از میادین مشترک نفتی و گازی و توجه ویژه به زیرساختهای روستایی  از جمله ویژگی های مثبت لایحه پیشنهادی دولت دانست.

**اختصاص ۲ میلیون تن قیر رایگان برای آسفالت جاده های روستایی و توجه به زیرساخت شهرک های صنعتی از جمله موارد مورد تاکید دولت در لایحه پیشنهادی برای کمک به مناطق محروم است.

**امیدوارم با استفاده از اعتبارات موجود، ظرفیت اوراق مشارکت و فاینانس خارجی، دولت در سال ۹۵ مشکل اشتغال و مسکن را حل کند.

تحرک بخشی به حوزه تولید

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان نیز از موضع یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه به عنوان موافق لایحه بودجه ۹۵ سخن گفت. او با اشاره به افزایش منابع صندوق توسعه ملی، از نگاه مجلس و دولت در تحرک بخشی به حوزه تولید و افزایش بودجه بانک ها برای ارائه تسهیلات بیشتر در حوزه تولید یاد کرد.

اهم سخنان وی از این قرار است:

** باید به شرایط کشور در دوران پسابرجام در تامین منابع و مدیریت منابع فعلی توجه کرد و باید نگاه به لایحه بودجه با رویکرد برنامه یکساله را مدنظر قرار داد.

**در بحث تملک و دارایی‌ها، صندوق توسعه ملی و مسائل مربوط به بخش دانش بنیان و کاهش وابستگی‌ها به درآمدهای نفتی به خوبی عمل شده است.

**در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شاهد افزایش منابع در صندوق توسعه ملی، تحرک بخشی به حوزه تولید، سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در جهت افزایش کیفیت هستیم.

** افزایش بودجه دفاعی کشور و توزیع منابع براساس نیازهای مناطق در سال جدید نیز در لایحه بودجه به درستی مورد توجه قرار گرفته است. رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی به لحاظ محتوا و شکلی یکی دیگر از مزیت‌های مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه بود.

**افزایش سرمایه در بانک‌ها برای ایجاد رونق در ارائه تسهیلات از مزیت‌های دیگر لایحه بودجه است. توجه به تامین منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان در سال ۹۵ در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است. نگاه قابل قبولی نیز به بحث مسائل مربوط به بهداشت و درمان با ارتقاء منابع در این بخش صورت گرفته است.

بودجه ۹۵؛ اعداد و ارقام پنهانی ندارد

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از دیگر موافقان لایحه بودجه ۹۵ بود که ضمن قدردانی از زحمات دولت در تدوین این لایحه از مدیریت کلان و برنامه ریزی کافی برای اداره کشور سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که با عقلانیت، کشور در مدار رشد و تعالی قرار گرفته و از رنج و غصه مردم کاسته شود.

اهم سخنان وی از این قرار است:

**اکثر اعداد و ارقام بودجه شفاف است و ارقام پنهانی در این لایحه نیست و همه چیز قابل پیگیری و محاسبه است. همچنین اعداد و ارقام واقعی دیده شده اند.

**این لایحه بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و کمیسیون تلفیق نیز با این نگاه به بررسی آن پرداخته است. از جمله کاهش وابستگی به نفت که حتی مخالفان کلیات لایحه بودجه نیز به این موضوع اشاره کردند. سهم اتکای بودجه سالانه به نفت کاهش یافته و به فرموده رهبری در پی حذف این بخش از درآمدها هستیم. علاوه بر کاهش سهم نفت، شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی کشور هستیم که ملاحظات لازم برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی نیز در آن لحاظ شده و شاهد افزایش ۳۶ درصدی بودجه دولت از این منظر خواهیم بود.

**بودجه ۹۵ بر اساس اقتصاد دانش بنیان تدوین شده است. سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این راستا افزایش یافته است.

**اعتبارات مناطق محروم نیز افزایش یافته است. توجه به عمران روستاها نیز قابل تقدیر است.

**بودجه جاری کشور کاهش یافته و سهم بودجه عمرانی افزایش داشته است که گویای نگاه توسعه محور دولت است.

**مالیات واردات نیز بر اساس اجرای دقیق قانون مالیات های مستقیم، در لایحه بودجه ۹۵ افزایش یافته است.

بودجه ۹۵ فارغ از زد و بندهای سیاسی

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه از جمله اعضای کمیسیون تلفیق بود که در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۵، با بیان اینکه ایرادات مخالفان، چندان اساسی نیست از مزایای این لایحه یاد کرد. از جمله شفافیت این لایحه که به دور از هر گونه زد و بند و سایه جریانات سیاسی است. مزیتی که در سالهای گذشته چندان شاهد آن نبوده ایم.

اهم سخنان وی از این قرار است:

**این لایحه در تعارض با قوانین بالا دستی نیست. در حالی که در سالهای گذشته در این زمینه مشکلات بسیاری داشتیم.

**لایحه بودجه ۹۵ بر اساس حفظ سیاست های کلی نظام نوشته شده و افزایش بودجه دفاعی کشور در این راستا است.

*۵۰ میلیارد دلار برای فاینانس طرح های زیربنایی اختصاص یافته که بسیاری از طرح های بر زمین مانده را نجات می دهد و انتظارات مردم را مرتفع می کند. افزایش سرمایه بانک ها نیز منجر به افزایش ارائه تسهیلات در حوزه تولید خواهد شد.

**افزایش بودجه سلامت و آموزش و پرورش از جمله دغدغه های نمایندگان بود که در بودجه ۹۵ لحاظ شده و بارقه امید را در دل مردم ایجاد خواهد کرد. پاداش بازنشستگان، افزایش حقوق آنان و معوقه فرهنگیان که از سالهای قبل پرداخت نشده بود نیز در این لایحه دیده شده است.

** اعتبارات متفرقه بودجه سالهای گذشته ساماندهی شده و ردیف هایی که در اختیار اشخاص و چهره های خاص بود، در این لایحه شفاف شده است.

** تشویق تولید کنندگان و صادرکنندگان و کاهش اتکای بودجه به نفت از ۲۶.۴ درصد به ۲۵ درصد از دیگر مزایای لایحه بودجه ۹۵ است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا