ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

حضور پررنگ بازی‌سازان در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

نشست هم‌افزایی کشوری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با حضور نمایندگان ادارات کل ارشاد استان‌های کشور به میزبانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد حاجی میرزایی –  دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران – در این جلسه گفت: نه تنها هر سال تعداد بازی‌های رسیده به جشنواره افزایش یافته بلکه رشد کیفی بازی‌ها نیز کاملا محسوس است.

وی افزود: در جشنواره سال گذشته ۲۰۶ اثر در بخش‌های مختلف بازی‌نامه، بازی PC، بازی اندروید و بازی iOS به جشنواره رسید. نکته جالب درباره این بازی‌ها این بود که دو سوم این بازی‌ها از خارج از تهران به جشنواره رسیده بود و در نهایت هم بازی‌ شتاب در شهر ۲ که در استان مرکزی ساخته شده بود، برنده عنوان بهترین بازی سال شد.

همچنین بخوانید

دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که اگر چند سال پیش بازی شتاب در شهر ۲ را به عنوان یک بازی ایرانی معرفی می‌کردیم، هیچ کس باورش نمی‌شد گفت: در جریان چند پروژه بازی‌سازی هستم و در جشنواره امسال خواهید دید که به طور محسوسی صنعت بازی‌سازی نسبت به بهترین بازی سال گذشته از نظر فنی و کیفی پیشرفت داشته است.

حاجی میرزایی با بیان این که از دوره سال گذشته جشنواره، بخش ویژه‌ای برای استان‌ها درنظر گرفته شد گفت: استعدادهای بسیار خوبی در سراسر کشور وجود دارند و اگر بتوان با کمک ادارات کل ارشاد استان‌ها با این جوانان ارتباط پویاتر و گسترده‌تر برقرار کرد، می‌توان از آنها برای تبدیل شدن به تیم‌های موفق و بزرگ حمایت کرد.

وی با بیان این که بازی‌های ویدئویی به مهم‌ترین ابزار برای ارتباط با مخاطبان بدل شده است گفت: برآورد ما این است که حدود ۳ تا ۴ هزار نفر به صورت حرفه‌ای به بازی‌سازی مشغول هستند که بخش زیادی از آنها در پایتخت مستقر هستند. با این حال ما استعدادهای بسیار بیشتری داریم که هرچند در این عرصه فعال شده‌اند، اما نمی‌توان گفت که شغل‌شان بازی‌سازی است و اقتصاد زندگی‌شان با خیال راحت از این راه تامین می‌شود.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: این استعدادهای جوان را می‌توان در همه استان‌ها در قالب شبکه‌ای از بازی‌سازان ساماندهی کرد. این شبکه می‌تواند یک هم‌افزایی مثبت ایجاد کرده و بازی‌سازان جوان را تشویق به ادامه فعالیت کند.

دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با بیان این که بازی‌های رایانه‌ای ایرانی سهم کوچکی از بازار دارند گفت: ما معتقد نیستیم که برای حمایت از بازی داخلی، باید بازی خارجی را محدود کنیم. ما در حوزه بازی‌سازی به ویژه در بخش موبایل توانایی‌های زیادی داریم و نه تنها در سطح منطقه با اختلاف اولیم که با سطح اول بازی‌سازی دنیا در حوزه موبایل اختلاف کمی داریم. بنابراین با ساخت بازی‌های با کیفیت که به ارزش‌های بومی و ملی و دینی ما در آنها توجه شده باشد، قطعا می‌توان سهم بازی‌های داخلی را افزایش داد.

وی با بیان این که برای حمایت از بازی‌سازان ایرانی، بخش جدیدی به جشنواره بازی‌های رایانه‌ای افزوده شده است، توضیح داد: از روز اختتامیه جشنواره به مدت یک ماه، فروش نوروزی بازی‌های برتر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران آغاز می‌شود. در این فروش نوروزی، ۴۰ اثر (شامل نامزدها و برندگان بخش‌های مختلف جشنواره) به صورت آنلاین در فروشگاه‌های منتخب و مورد تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به فروش می‌رسند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: مردم نیز می‌توانند با خرید بلیت‌های ۱۰ هزار تومانی، هم بازی‌های ایرانی را با تخفیف بخرند، هم در قرعه‌کشی شرکت کرده و هم در نهایت از صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشورمان حمایت کنند. بنیاد هم با توجه به میزان فروش بازی‌ها تا یک سقف مشخصی، به آنها جایزی نقدی می‌دهد؛ در نتیجه رقابت بین بازی‌سازان نیز شکل می‌گیرد.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با بیان این که این جشنواره ۱۶ میلیون مخاطب بالقوه در کشور دارد گفت: در دو دوره گذشته داوران بین‌المللی نیز در کنار داوران ایرانی به قضاوت درباره آثار پرداختند و نظرات‌شان نشان داد بازی‌های ایرانی به سطح قابل قبولی برای عرضه در بازارهای بین‌المللی رسیده‌اند. امسال داوران بین‌المللی به صورت جدی‌تری بازی‌های ایرانی را بررسی خواهند کرد.

حاجی‌میرزایی از نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها درخواست کرد برای آگاه‌سازی بازی‌سازان جوان کشور در سراسر کشور جهت حضور در جشنواره و همچنین معرفی گسترده‌تر جشنواره فروش جهت حمایت از تولیدات داخلی این جشنواره را یاری دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا