بانکبانک و بیمه

بازطراحی نظام نظارت مالی بانک مرکزی؛ طرح برگزیده هفته پژوهش

طرح پژوهشی کاربردی«باز طراحی نظام نظارت مالی بانک مرکزی بر بانک‌ها» به عنوان طرح برگزیده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هفته پژوهش معرفی شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک مرکزی، همزمان با هفته پژوهش، فناوری و صنعت در اولین نشست سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور از طرح پژوهشی کاربردی «باز طراحی نظام نظارت مالی بانک مرکزی بر بانک‌ها» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر شد.

مجری این طرح احمد بدری مشاور رییس کل بانک مرکزی و استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی است. این طرح با هدف ارتقای کارایی و اثربخشی نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی اجرا شده است و مهمترین دستاوردهای طرح شامل طراحی مدل نوین نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها که بر مبنای آخرین مدل نظارتی بانک مرکزی اتحادیه اروپا با لحاظ تمام عوامل محیطی ایران به طور کاملاً بومی و نیز طراحی نمونه جدید صورت‌های مالی بانک‌ها است.

این پروژه جامع مطالعاتی با رویکردی کاربردی از اواسط‌ سال ٩٣ آغاز شده است و دستاورد اصلی این پروژه، مدل عملیاتی نوین نظارت بر بانک‌هاست که با بهره‌گیری از آخرین تجربیات جهانی و بومی‌سازی کامل عناصر تشکیل‌دهنده آن، طراحی شده است. همچنین با استقرار این پروژه تا پایان‌ سال جاری شاهد ارتقای کارایی و اثربخشی نظارت بر بانک‌ها و تحول جدی در بحث نظارت بر بانک‌ها به‌عنوان هدف اصلی این پروژه خواهیم بود.

این پروژه از روش شناسی ترکیبی داده‌های کمی صورت‌های مالی و داده‌هایی خارج از صورت‌های مالی، نظرسنجی از خبرگان و مطالعات تطبیقی بهره برده است. با طراحی صورت‌های مالی جدید بانک‌ها در راستای اجرای کامل IFRS و ابلاغ آنها در بهمن‌ ۹۴ به‌نظام بانکی، تغییرات اساسی در صورت‌های مالی جدید نسبت به صورت‌های مالی قدیم صورت گرفت.

این تغییرات شامل ۱۶ مورد تغییر بنیادی بوده است که مهم ترین مورد در این بخش، افزودن صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری است. همچنین ۹۱ مورد تغییر در جهت ارتقای افشا و شفافیت صورت‌های مالی صورت گرفته است که در میان آنها، «احصا و طبقه‌بندی تسهیلات تجدید شده به‌عنوان مبادلات غیر نقدی»، «افشای دارایی‌های غیرعملیاتی بانک‌ها»، «افشای کیفیت سود» و «افشای کامل معاملات اشخاص مرتبط و معاملات درون‌گروهی» از مهم‌ترین موارد ۹۱ تغییر در این بخش هستند. ۵۴ مورد تغییر نیز در جهت همگرایی با IFRS اتفاق افتاد که عمده‌ترین آن، افشای ریسک‌های چهارگانه صنعت بانکداری (عملیاتی، نقدینگی، اعتباری و بازار) بوده است.

اولین نشست سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور «در هفته پژوهش و فناوری و مصادف با روز پژوهش، فناوری و صنعت، » ۲۲ آذرماه در سالن همایش های شماره ۱ نمایشگاه بین المللی با حضور مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، صاحب نظران دانشگاهی و صنعتی و معاونت پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا