بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رشد ۳۲ درصدی ابزار فعال پذیرش موبایلی در آبان‌ماه

تعداد ابزار فعال پذیرش موبایلی در آبان ماه ۳۱.۹۸ افزایش یافته و ۵.۸۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد در صورتی که متوسط تعداد تراکنش‌های موبایلی با کاهش ۲۲.۶۲ درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سوئیچ شاپرک سه نوع ” ابزار پذیرش اینرنتی”، ” ابزار پذیرش موبایلی” و ” ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی” را پشتیبانی می کند که با بررسی هریک ابزارها، در کنار سایر عوامل نظیر تعداد تراکنش، دسترسی و توسعه شبکه پرداخت کارتی مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس جدول بالا، تعداد ابزارهای فعال سیستمی شاپرکی در مجموع نسبت به مهرماه ۹۶ با رشد ۲.۹۸ درصدی در آبان ماه به ۷ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۷۳۳ رسیده است. نکته قابل توجه در این بین، وجود ۴۵۶ هزار و ۱۱۹ ابزار فعال پذیرش موبایلی در کشور است که نسبت به ماه گذشته با رشد ۳۱.۹۸ درصدی مواجه شده و از بیشترین رشد در مقایسه با ابزارهای دیگر برخوردار بوده است.

ابزار فعال پذیرش اینترنتی با رشد ۲.۴۲ به ۶۴۵ هزار و ۱۵۹ عدد و ابزار فعال کارتخوان فروشگاهی با ۱.۵۲ درصد در آبان ماه سال ۹۶ به ۶ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۵۵ دستگاه رسیده است.

ابزار کارتخوان های فروشگاهی با ۱.۲۴ درصد کاهش نسبت به مهرماه با سهم ۸۵.۸۷ درصدی همانند گذشته بیشترین سهم را در بازار ابزارهای شاپرکی را به خود اختصاص داد و ابزار پذیرش اینترنتی با ۰.۰۴ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته ۸.۲۸ درصد بازار و ابزار پذیرش موبایلی با رشد ۱.۲۸ درصد ۵.۸۵ درصد سهم بازار در آبان ماه را به خود اختصاص داده و تنها سهم این ابزار با روند افزایشی مواجه بوده است.

عملکرد هر ابزار پذیرش به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش ها

بیشترین سهم بازار تعداد تراکنش های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی با سهم ۸۷.۷۹ درصد است و ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی به ترتیب با سهم ۹.۳۱ و ۲.۹۰ در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

متوسط تراکنش هر ابزار شاپرکی در آبان ماه ۹۶، ۱۷۹ تراکنش است که این تعداد نسبت به ماه گذشته کاهش یک واحدی (۰.۵۳) را تجربه کرده است. همچنین متوسط تعداد تراکنش های موبایلی با کاهش ۲۲.۶۲ درصدی از ۳۶۸ تراکنش در مهرماه به ۲۸۵ تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی نیز ۶۳ تراکنش بدون تغییر نسبت به ماه گذشته بود و در مقابل متسط تعداد تراکنش ابزار کارخوان فروشگاهی با افزایش ۱.۱۴ درصدی نسبت به مهرماه در آبان ماه به ۱۸۳ عدد رسیده است.

متوسط کارکرد مبلغی تمامی ابزارها در آبان ماه نسبت به ماه گذشته با روند کاهشی مواجه بوده، از اینرو متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار کارتخوان فروشگاهی در آبان ماه با کاهش ۷۸۰ هزار تومانی به ۱۹ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسیده است. همچنین متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار اینترنتی با کاهش یک میلیون و ۷۹۱ هزار تومانی نسبت به مهرماه به ۱۵ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان به ازای هر ابزار در آبان ماه رسیده است.

متوسط مبلغ کارکزد هر ابزار پذیرش موبایلی نیز با توجه به جدول بالا، نزدیک به یک میلیون و ۷۷۴ هزار تومان است که به نسبت مهرماه ۶۰۵ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش و جدول شاخص متوسط مبلغ هر تراکنش در ابزارهای پذیرش شاپرکی، تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به طور متوسط با کمترین ارزش ریالی و ابزار پذیرش اینترنتی از این منظر رتبه نخست را دارا است.

سهم تعداد و مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ماه ۹۶ نسبت به مهرماه به ترتیب با کاهش ۰.۰۱ و ۰.۴۱ درصدی همراه بوده و تعداد تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی در آبان ماه به نسبت ماه گذشته با کاهش ۰.۰۳ درصدی ولی در مبلغ با افزایش ۰.۰۱ درصدی مواجه بوده است. همچنین در تعداد و مبلغ تراکنش های ابزار کارتخوان های فروشگاهی با افزایش ۰.۰۴ درصدی در تعداد و افزایش ۰.۴۰ درصدی در مبلغ تراکنش ها مواجه بوده است.

مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی در آبان ماه ۹۶ در حالی کاهش ۰.۳۶ درصدی را نسبت به آبان ۹۵ تجربه کرده که تعداد تراکنش های این ابزار در مدت مشابه نرخ رشد ۱.۲۶ درصدی را تجربه کرده است. تعداد و مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ۹۶ به ترتیب با افزایش ۰.۴۰ درصدی و ۰.۲۷ درصدی نسبت به آبان ماه ۹۵ همراه بوده است. ابزار پذیرش موبایلی نیز با افزایش ۰.۱۰ درصدی  در مبلغ تراکنش ها و کاهش ۱.۶۶ درصدی  در تعداد تراکنش ها در آبان ۹۶ نسبت به ابان ۹۵ همراه بوده است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا