تجارتصنعت، معدن، تجارت

مدیریت واردات با ابزار تعرفه

نمایندگان رسمی خودرو اعلام موضع می‌کنند؛

نمایندگی‌های رسمی واردات خودرو با سیاست‌های کلی دولت در خصوص کنترل تعرفه‌ای واردات خودرو، همسو هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، هومن کروندی، معاون خودرویی گروه تجاری گلستان که شرکتهای آسان موتور و اطلس خودرو دارای نمایندگی رسمی هیوندای و کیا را در زیر مجموعه دارد، با اشاره به اینکه در مقطع خاصی نیاز به کنترل از سوی دولت احساس می‌شد اظهار داشت: زمانی این تلقی وجود داشت که دولت نمی‌تواند کنترل مناسبی روی نمایندگان رسمی و نمایندگان غیر رسمی، بازیگران عرصۀ واردات خودرو، داشته باشد. اما اکنون با مکانیزم تعریف شدۀ جدید و هم‌سویی واردکنندگان رسمی با سیاست‌های کلی دولت می‌توانیم شاهد بهبود التهابات باشیم.

وی با تبیین اهمیت نقش نظام تعرفه‌ای در کنترل واردات خودرو، افزود: مسلماً در بازار، تقاضا به میزان عرضه سمت و سو می‌دهد، بنابراین، ایجاد سهمیه در خصوص خودروهای وارداتی که صرفا حدود ۴ درصد تقاضای بازار را شامل میشود باعث بروز التهابات خاص دیگری خواهد شد که خوشبختانه دولت هم از آن اجتناب کرده است و تلاش دارد با ابزار تعرفه نسبت به کنترل بازار اقدام کند.

کروندی گفت: برای ایجاد فضای رقابتی و سالم، کنترل میزان واردات از محل تعرفه‌های معقول و منطقی ابزار مناسبی خواهد بود و همچنین در نظر داشته باشیم قیمت خودروها پس از بازگشایی سایت ثبت سفارش و آغاز عرضه در بازار تابع عوارض و تعرفه‌هایی است که واردکنندگان باید پرداخت کنند و این مسئله می‌تواند بر روند عرضه و تقاضا در بازار تأثیرگذار باشد اما درنهایت آغاز عرضه خودروهای وارداتی قطعا می‌تواند التهاب بازار این خودروها را کاهش دهد.

وی در خصوص میزان تخصیص ارز به واردات خودرو اظهار داشت: تخصیص میزان ارز را تقاضا مشخص می‌کند چنانچه در پی میزان مشخصی باشیم ممکن است دچار تبعات ناخواسته و التهابات مجدد شویم.

کروندی در خصوص جایگاه دولت در اعمال کنترل بر واردات خودرو اذعان داشت: معتقدم دولت به عنوان رکن اصلی نظارتی، در روندی معمول و استاندارد باید فضایی ایجاد کند که از میزان تصدی مستقیم خود بکاهد تا نمایندگان رسمی که در چارچوب‌های استاندارد و با هماهنگی لازم و همسو با سیاست‌های کلی تعریف شده، در جایگاه بازوی اجرایی دولت حرکت کنند، این مسئله می تواند منجر به مدیریت صحیح بازار شود ضمن آنکه باحضور نمایندگیهای رسمی که از نظام قیمتگذاری مشخصی استفاده میکنند نوسانات بازار نیز کنترل میشود.

کروندی در زمینه تأثیر بازگشایی ثبت سفارش بر بازار خودروهای وارداتی کشور گفت:”به دلیل بسته بودن سامانه ثبت سفارش در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت و التهاب در بازار خودروهای وارداتی هستیم و این افزایش قیمت‌ها در بازار درنهایت به زیان مصرف‌کنندگان است. با باز شدن ثبت سفارش و آغاز عرضه خودروها به بازار قطعا به دلیل افزایش عرضه، این التهاب قیمت‌ها در بازار گرفته خواهد شد و این مسئله درنهایت به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود چراکه با عرضه این خودروها شاهد بازگشت تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود.”

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا