بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کارتخوان فروشگاهی بیشترین و موبایل کمترین ضریب نفوذ را دارد

ضریب نفوذ مجموع ابزارهای پذیرش‌فعال‌سیستمی درآبان ۹۶، در حدود ۱۳۳۰ ابزار به ازای هر فرد بالای ۱۸ سال است‌که ابزار کارتخوان فروشگاهی با ۱۱۴۲بیشترین وابزار پذیرش موبایلی‌با ۷۸ کمترین ضریب نفوذ را دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص نفوذ منطقه ای بیانگر سرانه ابزارهای پذیرش و تعداد تراکنش های هر ابزار در کل کشور و در هر استان است. این شاخص معیاری برای سنجش فراگیر شدن خدمات پرداخت الکترونیک کارتی در مناطق مختلف کشور است.

ابزار پذیرش موبایلی به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال ۷۸ عدد با کمترین ضریب نفوذ

ضریب نفوذ مجموع ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان ماه ۱۳۳۰.۳۴ ابزار به ازای هر ۱۰ هزار نفرفرد بالای ۱۸ سال در کشور بوده است. بیشترین میزان نفوذ این ابزارها متعلق به کارتخوان فروشگاهی با تعداد  ۱۱۴۲.۳۳ عدد به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور است و کمترین آن به ابزار پذیرش موبایلی اختصاص دارد که به ازای هر ۱۰ هزار نفر تنها ۷۸ ابزار پذیرش موبایلی در کشور وجود دارد.

همچنین در آبان ماه ۹۶ بیش از ۱۳۳۰ ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفرجمعیت بالای ۱۸ سال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۴۲ ابزار، تنها به کارتخوان فروشگاهی اختصاص دارد. همچنین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور ۱۱۰ ابزار است.

سرانه تراکنش های هریک از ابزارهای پذیرش در کشور

بر اساس آمار جدول فوق، به ازای هر فرد بالای ۱۸ سال، در آبان ماه سال جاری ۲۳.۸۲ عدد تراکنش پرداخت الکترونیکی صورت گرفته و بیشترین سرانه تعداد تراکنش با رقم ۲۰.۹۱  متعلق به کارتخوان فروشگاهی و کمترین سرانه تعداد تراکنش با رقم ۰.۶۹  به ابزار پذیرش اینترنتی برای هر فرد بالای ۱۸ سال بوده است.

۵  استان رکوردار بیشترین تعداد کارتخوان های فروشگاهی

اطلاعات مربوط به تعداد توزیع شده کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی بیانگر این است استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در آبان ۹۶ بوده اند.

سرانه تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی به ازای هر فرد بالای ۱۸ سال

همچنین بر اساس آمار زیر، بیشترین تعداد سرانه کارتخوان های فروشگاهی به ترتیب به استان های یزد، تهران و هرمزگان و کمترین ان به ترتیب به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمانشاه تعلق گرفته است.


تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی

بر اساس جدول بالا، بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی فعال سیستمی به ترتیب در اختیار استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی بوده و بیشترین تعداد ابزار پذیرش موبایلی در اختیار استان های تهران، اصفهان و فارس است.

 تعداد سرانه تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی در استان های کشور

استان های هرمزگان، تهران و بوشهر در سه جایگاه نخست تعداد سرانه تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی به ازای افراد بالای ۱۸ سال  در هر استان قرار گرفته اند و کرمانشاه، آذربایجان غربی و اردبیل کمترین تعداد سرانه تراکنش های این ابزار را در آبان ماه ۹۶ داشته اند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا