صنعت، معدن، تجارت

همایش ملی کانی و بلورشناسی ایران در شاهرود آغاز به‌کارکرد

شاهرود – بیست و چهارمین همایش ملی بلور و کانی ایران با ارائه ۲۰۰ مقاله، ۲۳سخنرانی و پروپوزال علمی و با حضور ۳۰عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی شاهرود آغاز به کارکرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیست و چهارمین همایش بلور و کانی ایران ظهر چهارشنبه در حالی به میزبانی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز به کارکرد که ارائه ۶۴سخنرانی، برگزاری کارگاه‌های جانبی و نمایشگاه دستاوردهای بلور و کانی دانشگاه‌های سراسر کشور در زمره بخش‌های مهم این همایش است.

همایش علمی بلورشناسی و کانی ایران تا فردا به میزبانی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود ادامه خواهد داشت و در این دو روز کارگاه‌های تخصصی کانی و بلور با حضور سرگروه‌های علمی دانشگاه‌های صنعتی سراسر کشور از ۱۳ استان و ۲۰دانشگاه برگزار خواهد شد.

همچنین بخوانید

ارسال ۲۵۰مقاله به دبیرخانه همایش ملی بلور و کانی ایران

دبیر علمی همایش بلورشناسی ایران در گفتگو با آرمان اقتصادی درباره این همایش، توضیح داد: این همایش، گردهمایی اساتید و پژوهشگران حوزه بلور و کانی‌شناسی است که آخرین دستاوردهای علمی خود درزمینهٔ بلورها و کانی‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

حبیب‌الله قاسمی بیان داشت: ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش بلورشناسی رسید که دراین‌بین ۱۷۹ مقاله پذیرفته‌شده در این دو روز همایش ارائه خواهند شد که از این تعداد ۶۴مقاله به‌صورت سخنرانی و مابقی به‌صورت پوستر در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داشت.

وی افزود: بیست و چهارمین همایش بلورشناسی و کانی ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود در سه بخش شیمی شامل ۱۸مقاله، فیزیک شامل ۳۹مقاله و زمین‌شناسی ۱۲۷مقاله برگزار می‌شود که در کنار آن، نمایشگاه کانی و جواهرات نیز برای بازدید عموم برپا شده است.

اجرای ۲۳سخنرانی کلیدی در همایش ملی بلور و کانی ایران

دبیر علمی همایش بلورشناسی ایران همچنین هدف از برگزاری این همایش را حمایت از تولیدات علمی به‌خصوص در بخش کانی‌ها و بلورها دانست و گفت: در این راستا دانشگاه صنعتی شاهرود باوجود ظرفیت‌های خوب دانشکده معدن و علوم زمین‌شناسی و دارا بودن پتانسیل پردیس این دانشگاه، در راستای برگزاری آن پیشگام شده است.

قاسمی بابیان اینکه ۲۳سخنرانی کلیدی در سالن اصلی همایش بلورشناسی ایران اجرا خواهد شد، بیان داشت: در این همایش سخنرانان برجسته‌ای از دانشگاه‌های خواجه‌نصیرالدین طوسی، تهران، البرز، اصفهان، شیراز، سمنان و … حضور دارند و مقالات علمی تا فردا ارائه خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های آتی دانشگاه صنعتی شاهرود نیز بیان داشت: امروز هم‌زمان در سطح کشور دو همایش ملی ژنو مکانیک نفت و بلورشناسی توسط این دانشگاه برگزار می‌شود که همایش مرتبط با حوزه نفت به میزبانی تهران و به همت دانشگاه صنعتی شاهرود در حال پیگیری است همچنین همایش ملی گیاهان دارویی نیز در اسفندماه جاری به میزبانی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

همه مواد تشکیل‌دهنده زمین کانی‌ها هستند​

استاد برجسته بلورشناسی ایران هم در این همایش به آرمان اقتصادی گفت: همه مواد تشکیل‌دهنده زمین کانی‌ها هستند که خواص تشکیل‌دهنده آن‌ها بلورها هستند لذا می‌توان گفت ما در کره‌ای از بلورها زندگی می‌کنیم و این اهمیت برگزاری همایش‌هایی از این‌دست است.

مرتضی تجبر بابیان اینکه امروزه مهم‌ترین بخش صنعت در رشد بلورهای سیلیکونی تجلی می‌یابد، ابراز داشت: ۳۴۰میلیارد دلار وسایل الکترونیکی طی سال در دنیا تولید می‌شود که در تمام آن‌ها از بلورهای سیلیکونی بهره گرفته می‌شود که دراین‌بین چین با درآمد سالانه شش هزار میلیون دلار سرآمد تولید این صنعت است و متأسفانه در کشور ما شاید بتوان گفت مثقالی از این ارزش طبیعی خدادادی، بهره‌گیری نمی‌شود.

وی افزود: بلورها امروز تمام دنیای ما را در برگرفته‌اند و تمام سیاره ما در محاصره بلورها است و این نعمت خدادادی می‌تواند منشأ تحولات عظیمی در عرصه صنایع شود که امروز خوشبختانه دانشگاه‌هایی مانند خواجه نصیر طوسی در این زمینه کارهای علمی خوبی صورت داده‌اند.

بلورها تمام زندگی بشر را در برگرفته‌اند

این استاد برجسته بلورشناسی، در پاسخ به این سؤال آرمان اقتصادی که بلورشناسی را چگونه می‌توان معنی کرد؟، گفت: کریستال و گرافی رشته‌ای جذاب در علم است که آرایش اتم‌های جامدات را شامل می‌شود.

تجبر بابیان اینکه بلورها در سه سطح شیمیایی، فیزیکی و هندسی قابل‌بحث هستند، بیان داشت: ما در زندگی روزمره بسیار فراتر از حد تصورمان با بلورها و کانی‌ها سروکار داریم لذا باید گفت سنگ گرانیت و مرمر که امروز در خانه‌هایمان وجود دارد و یا ماسه‌ای که آن را در ساختمان به کار می‌بریم همه و همه متبلور هستند که در سطوح بالاتر علمی مواد تشکیل‌دهنده لوازم الکترونیکی ما را در قطعاتی مانند کامپیوتر شکل می‌دهند لذا باید گفت تحولی که علم بلورشناسی در دنیای امروز گذاشته، در نوع خود بی‌نظیر است چراکه امروز دنیا بر روی استفاده‌های کاربردی از بلورهای سیلیکونی برنامه‌های شگرفت دارد.

وی افزود: درباره علم بلورشناسی در ایران باید گفت اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفته که امیدواریم در آینده بتوانیم نتایج بهتری از آن را مشاهده کنیم.

این همایش تا هفتم بهمن‌ماه در شاهرود ادامه خواهد داشت.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا