انرژی

افزایش هفتگی نفت در پی کندی عرضه به بازار

نفت روز جمعه پس از انتشار آماری که نشان داد شمار دکل‌های حفاری آمریکا ثابت مانده است ضرر اندکی که در ابتدای معاملات داشت را جبران کرد و با اندکی افزایش بسته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در فوریه در بازار آمریکا ۱۱ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش یاف و در ۵۸.۴۷ دلار بسته شد. قیمت پایه نفت آمریکا در هفته گذشته دو درصد افزایش داشت که نخستین رشد هفتگی در سه هفته گذشته بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۳۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۵.۲۵ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۳.۲ درصد رشد ثبت کرد.

همچنین بخوانید

بهای نفت خام آمریکا روز جمعه برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت، اما برنت برای پنجمین روز متوالی افزایش داشت. با این‌همه حجم معاملات در آستانه تعطیلات کریسمس در روز دوشنبه اندک بود.

گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته تغییری نداشته و ۷۴۷ حلقه مانده است.

معامله‌گران در بحبوحه این نگرانی‌ها که تولید کنندگان شیل ممکن است در واکنش به بالارفتن قیمت‌ها، تولیدشان را در سال آینده افزایش دهند شمار دکل‌های حفاری نفت را زیرنظر دارد.

همچنین گفته می‌شود تعطیلی سیستم خط لوله فورتیز در دریای شمال مهمترین موضوع مورد توجه معامله‌گران نفت در هفته گذشته بوده است.

این خط لوله دو هفته پیش پس از این‌که شرکت اینونس، اپراتور آن، یک نشتی را در یک لوله کشف کرد تعطیل شد. تعطیلی این خط لوله که ظرفیت حمل ۴۵۰ هزار بشکه نفت دریای شمال در روز را دارد، باعث محدود شدن عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها در هفته گذشته شد. اما اینونس روز پنج‌شنبه اعلام کرد انتظار دارد فعالیت این خط لوله به تدریج در اوایل سال نو به نرخ عادی بازگردد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، قیمت‌های نفت از سپتامبر در نتیجه تجدید ریسک ژئوپلتیکی برای عرضه در خاورمیانه، کاهش ذخایر جهانی و ادامه تلاش‌های اوپک برای محدود کردن تولید، بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.

اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه ماه گذشته موافقت کردند توافق برای کاهش تولید معادل حدود دو درصد از تولید جهانی را تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهند.

توافق اولیه نخستین بار یک سال پیش در راستای استراتژی کنترل اشباع عرضه جهانی و حمایت از بالا رفتن قیمت‌ها بسته شد.

بانک سرمایه‌ گذاری آمریکایی جفریز با اعلام این‌که تمدید کاهش تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ یک شرط ضروری برای تداوم کاهش ذخایر جهانی است، قیمت مورد پیش‌بینی برای برنت در سال ۲۰۱۸ را از ۵۷ به ۶۳ دلار و پیش‌بینی قیمت برای وست تگزاس اینترمدیت را از ۵۴ به ۵۹ دلار افزایش داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا