بانکبانک و بیمه

تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم به سال ۹۵


معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران گفت: سال پایه محاسبه تورم از سال ۹۰ به ۹۵ تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، جواد حسین‌زاده در یک نشست خبری گفت: امروز از دو دستاورد مهم در مرکز آمار رونمایی می شود که یکی تغییر سال پایه تورم از ۹۰ به ۹۵ در محاسبه تورم و دوم به دست آوردن تورم دهک‌هاست و بر این اساس در آذرماه سال ۹۶، تورم کل به عدد ۸ درصد رسیده که به تفکیک شهری ۷.۸ درصد و روستایی ۹.۲ درصد بوده است.

حسین زاده گفت: علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر فناوری تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر و تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست است.
 
کاهش ۴ دهم درصدی تورم در بازنگری مجدد مرکز آمار
معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران با اشاره به تغییر سال پایه محاسبه تورم از ۹۰ به ۹۵ گفت: با توجه به تغییراتی که در چند سال اخیر در روند تولید کالا و رفتار مصرفی مردم اتفاق افتاده این مرکز تصمیم به تغییر سال پایه از ۹۰ به ۹۵ گرفت.
حسین‌زاده گفت: مرکز آمار ایران در سال پایه سبدی از اقلام کالایی را با وزن و قیمت مشخص ملاک تعیین و محاسبات شاخص های خود قرار می‌دهد و ماه به ماه با جمع آوری قیمت کالاهای این سبد به انجام محاسبات خاصی بر روی آن میزان نرخ تورم و دیگر شاخص‌های مدنظر دستگاه‌ها، ارگان‌ها و مردم را به دست می‌آورد.
وی گفت: در سال پایه جدید که از این ماه از سال ۹۰ به ۹۵ منتقل شد این سبد کالایی مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از کالاها از آن کم شده و تعدادی کالای جدید هم به آن اضافه شده و در مجموع از آذر ۹۶، چهار صد و هفتاد و پنج قلم کالا در این سبد قرار گرفت که برای محاسبه تورم از آن استفاده می شود.
حسین‌زاده با اشاره به تغییر عدد تورم در محاسبات جدید گفت: با تغییر سال پایه از سال ۹۰ به ۹۵ نرخ تورم از عدد ۸.۴ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است که البته باید تاکید کنیم این عدد درست تر و قابل استناد تر برای محاسبه نرخ تورم است.
معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران افزود: نرخ تورم آذر ۹۶ با محاسبات جدید ۸ درصد است که به تفکیک ۷.۸ درصد در مناطق شهری و ۹.۲ درصد در مناطق روستایی محاسبه شده است همچنین نرخ تورم کم درآمدترین دهک جامعه یعنی دهک اول ۸.۸ درصد و دهک پردرآمد جامعه یعنی دهک دهم دارای نرخ تورمی معادل ۷.۴ درصد است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا