صنعت، معدن، تجارت

بانکرینگ در ایران ارزانتر از بندر فجیره است

مدیرعامل شرکت کشتیرانی گفت: قیمت سوخت رسانی به کشتی ها در قشم ۵ تا ۷ دلار نسبت به قیمت سوخت رسانی در بندر فجیره ارزان تر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد سعیدی امروز در مراسم افتتاح فاز نخست بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) در منطقه سلخ قشم گفت: اتفاق بزرگی پس از برجام با محوریت دولت و رهنمودهای هوشمندانه مقام معظم رهبری، و مدیران میانی در کشور در حال انجام است. فضای جدیدی بعد از برجام برای کشور فراهم شده و فرصت های جدیدی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان بزرگترین ناوگان منطقه تاثیر بسزایی در افزایش صادرات و واردات و همچنین ایجاد اشتغال  دارد، گفت: قطعا یکی از این پروژه ها افتتاح سوخت رسانی به کشتی ها در منطقه آزاد قشم است؛ یکی از دغدغه های مسئولان همواره این بوده که چرا با وجود داشتن منابع نفت و انرژی اما تجارت این منابع در سایر کشورهای منطقه انجام شود.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به اینکه قیمت سوخت رسانی در خلیج فارس بین ۵ تا ۷ دلار نسبت به قیمت سوخت رسانی در بندر فجیره ارزان تر است، افزود: با این وجود این ارزش افزوده باید نصیب کشور ما و کارگران داخلی شود و این پروژه سرآغازی برای ایجاد این ارزش افزوده در کشور است.

سعیدی با بیان اینکه متاسفانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار ازدرآمدهای حاصل از محصولات تولیدی بخش پتروشیمی نصیب بروکرها می شود، گفت: این درآمد باید نصیب کشور و تولید کننده داخلی شود؛ چرا باید سوخت در پالایشگاههای کشور تولید شود اما از بنادر کشورهای همسایه به سایر کشورها صادر شود و ارزش افزوده آن نصیب این کشورها بشود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت و تردد۱۷ خط بین المللی کشتیرانی در ایران ادامه داد: این فضا بهترین بازار برای ایران است تا شرکت های کشتیرانی بین المللی بتواند در ایران سوختگیری کنند. با افتتاح پروژه بانکرینگ قشم، کشتی های خارجی به جای انحراف ۱۲۰ مایلی به سمت بندر فجیره می توانند در آبهای ایران و با قیمت ارزان تر سوختگیری کنند.

وی گفت: ۸۷ درصد تجارت دنیا و ۸۵ درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می شود.

در این مراسم همچنین مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه باید سهم بانکرینگ در ایران را افزایش دهیم گفت: در حال حاضر این سهم بسیار پائین است و مجلس این وعده را می دهد که در این راستا به دولت کمک کند.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا