امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سهم ۰.۱ درصدی محصولات ارگانیک در بازار

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سلامت محصولات غذایی از اولویت‌های هر کشور برای سیاست گذاران به حساب می‌آید تا از این طریق سلامت افراد جامعه را تضمین کنند، به همین خاطر چند سالی است که صحبت از محصولات ارگانیک و افزایش سهم آن ها در بازار به گوش می رسد.

محصولاتی که در مقایسه با کالاهای معمولی از کیفیت بالاتری برخوردار است تا میانبری برای رهایی از محصولات آغشته به سموم و مواد شیمیایی شود.

همچنین بخوانید

بازار محصولات ارگانیک طی سال‌های گذشته در کشور فراز و فرودهای مختلفی را به خود دید به گونه ای که در دوره زمانی به دست فراموشی سپرده شد و یا در برخی موارد به ابزاری برای تبلیغ کالا برای سودجویان تبدیل شد. محصولاتی که در صورت فرهنگ سازی استفاده می تواند ارزش افزوده بالایی را بخش کشاورزی کشور به دنبال داشته باشد.

با این شرایط به گفت‌وگو با صدرالدین نیاورانی نائب رئیس انجمن ارگانیک پرداختیم.

میزان: چه محصولاتی ارگانیک نامیده می‌شوند؟

نیاورانی: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید و فراوری آنها از هیچ نوع مواد شیمیایی چه به عنوان کود و چه به عنوان سم و چه به عنوان افزودنی در فرآیند تولید استفاده نشده است.

میزان: تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات تراریخته چیست؟

نیاورانی: این دومحصول با هم تفاوت بسیار زیادی دارند، محصولات تراریخته علاوه بر اینکه از سموم و آفت کش‌ها در آنها استفاده می شود دستکاری ژنتیکی نیز دارند که متاسفانه باعث بیماری‌ها برای انسان‌ها خوهد شد.

میزان: در حال حاضر چند درصد از محصولات بازار به محصولات ارگانیک تعلق دارد؟

نیاورانی: یک دهم درصد از محصولات بازار به بخش ارگانیک تعلق دارد.

میزان: این محصولات چند سال است که به بازار ایران ورود پیدا کرده است؟

نیاورانی: بیشتر از ۱۵ سال است که در بازارهای ایران به فروش می‌ رسد و در حدود ۱۰ سال است که آرم گذاری انجمن ارگانیک برای آنها صورت می گیرد و به مرحله تجاری سازی رسیده است.

میزان: دلیل سهم پایین محصولات ارگانیک پس از گذشت ۱۵ سال از طول عمر آن در ایران چیست؟

نیاورانی: عدم حمایت‌های از سوی سازمان‌های مربوطه مهمترین عامل گسترش نیافتن این محصولات است، به طور قطع محصولات ارگانیک برای نفوذ در بازار نیاز به حمایت های مالی، تبلیغاتی و رسانه ای دارند تا شناخت افراد بر روی این محصولات افزایش یابد و در مرحله تولید نیز از کشاورزان این محصولات حمایت‌های دولتی صورت گیرد.

میزان: درحال حاضر بیشترین تمرکز بر روی تولید چه محصولات ارگانیکی صورت می گیرد؟

نیاورانی: محصولات کشاورزی بیشترین میزان تولید را در مقایسه با سایر موارد دارند زیرا با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر در محصولاتی مانند انجیر و انار و کشمش ارگانیک موفق ظاهر شده‌ایم.

میزان: شایعاتی از وجود چای سفید یا چای ارگانیک مطرح است که با مبلغ گزافی به فروش می رسد این امر صحت دارد؟

نیاورانی: همچین موردی گزارش نشده و از سوی انجمن نیز مورد تایید نمی باشد.

میزان: در خصوص محصولات پروتئینی مانند مرغ و گوشت ارگانیک توضیح دهید؟

نیاورانی: در خصوص مرغ و گوشت ارگانیک به صورت اینکه ممکن است دامی در دامن طبیعت پرورش یابد گوشت آنها می تواند به عنوان محصولات ارگانیک در بازار عرضه شود ولی گواهی و تایید بر این موارد وجود ندارد و نمی توان تایید کرد که حتما این گوشت ارگانیک است. ولی در دامداری‌ها از آنتی بیوتیک‌ها برای پرورش مرغ‌ها و دام‌ها استفاده می شود و این آنتی بیوتیک‌ها مواد شیمایی تلقی می شوند و دانه‌هایی که به عنوان غذا به آنها داده می شود ممکن است تراریخته و از دانه های غیر ارگانیک باشد به همین خاطر ما نمی توانیم گواهی تأییدیه ارگانیک برای آنها صادر کنیم مگر اینکه در یک پروسه تحقیقاتی از روز اول تأیید و تحقیق شود که مواد غذایی و مورد استفاده برای دام و طیور ارگانیک بوده و تحت نظارت یک شرکت ارگانیک داخلی یا جهانی باشد تا در نهایت گواهی تأیید ارگانیک به آن تعلق بگیرد که درحال حاضر چنین موردی را نداریم.

میزان: پس محصولاتی که در حال حاضر در بازار به اسم مرغ و گوشت ارگانیک فروخته می شود تقلبی هستند؟

نیاورانی: در حال حاضر بله.

میزان: صحبت‌هایی از محصولات سالم یا محصولات گذار به مرحله ارگانیک وجود دارد. تفاوت این محصولات با محصولات ارگانیک چیست؟

نیاورانی: یک محصول کشاورزی برای اینکه بخواهد ارگانیک شود ۴ سال مرحله گذار دارد که در طی این ۴ سال خاک و تمام مسائل باغ آزمایش می شوند و در طول این مدت نیز باید هیچ گونه سمی استفاده نشود که به این مدت زمان سال‌های گذار گفته می شود که در نهایت محصول آن بهتر از محصولات عادی خواهد بود.

 

میزان: هدف گذاری برای افزایش سهم محصولات ارگانیک در بازار صورت گرفته است؟

نیاورانی: انجمن ارگانیک در این زمینه برنامه های مخصوصی دارد که برای تحقق آن تلاش می کند و وزارت جهاد نیز از برنامه ریزی های صورت گرفته استقبال کرده است و منابع مالی مخصوص به آن در برنامه ششم توسعه تعیین شده است و تا سال ۱۴۲۰ امیدواریم سهم یکدهم درصدی محصولات ارگانیک حداقل به ده درصد افزایش یابد.

میزان: واردات در خصوص محصولات ارگانیک به داخل کشور صورت می گیرد؟

نیاورانی: به صورت موردی از دو کشور هلند و فرانسه محصولات آرایشی و بیسکوئیت و شکلات ارگانیک به داخل کشور وارد می شود.

میزان: ارگانیک بودن محصولات وارداتی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا واقعی است؟

نیاورانی: محصولات ارگانیک یک کد ۱۸ رقمی دارد که با ورود این کد در سایت مربوطه می توان اطلاعات کامل محصول را مشاهده کرد که این ویژگی بین المللی است و مختص کالاهای ایرانی محسوب نمی شود.

میزان: راه تشخیصی برای مردم جهت تفکیک محصولات ارگانیک اصلی از تقلبی وجود دارد؟

نیاورانی: محصولات داخلی ارگانیک که تأییدیه انجمن ارگانیک را دارند نیز کد ۱۸رقمی به آنها تعلق گرفته است.

میزان: تفاوت قیمت محصولات ارگانیک با محصولات معمولی به چه میزان است؟

نیاورانی: بین ده تا بیست درصد بیشتر از محصولات عادی در بازار عرضه می شود که افزایش قیمت بیشتر از این میزان نیز منطقی تلقی نمی شود.

انتهای پیام/

 

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا