امور زیربناییتعاون و اشتغال

احیای قرارداد با کره برای خرید ۱۰ فروند کشتی

وزیر تعاون وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرارداد صنعت کشتیرانی با کره نهایی شده است از مذاکره با کانادا در این صنعت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ربیعی امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه بانکرینگ (پروژه سوخت رسانی دریایی) با تاکید بر اینکه باید زنجیره انرژی را در منطقه توسعه دهیم، گفت:  این موضوع از نظر اقتصادی و همچنین از منظر اهمیت مفهوم قدرت برای ما بسیار مهم است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حقیقت این است که ما از قطر در بهره برداری از میادین مشترک گازی عقب مانده ایم؛ این فقط یک زیان اقتصادی نیست بلکه زیان قدرت و ژئوپلتیک نیز محسوب می شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه ایران باید قدرت نخست منطقه در حوزه بانکرینگ شود، ادامه داد: در وهله نخست اینگونه پروژه ها در بحث ژئوپلتیک و افزایش قدرت ایران در منطقه حائز اهمیت است؛ دنبال کردن عظمت ایران و همچنین توسعه نقش ملی ایران نیز محسوب می شود.

ربیعی با انتقاد از قراردادی در دولت گذشته برای خرید کشتی گفت: در آن زمان ۱۵۷ میلیون دلار معادل حدود هزار میلیارد تومان  از پول ایران را صرف قرارداد خرید ۱۰ فروند کشتی کردند و در آن زمان صدای کسی در نیامد اما امروز و در دولت فعلی این قرارداد را با ۳۵درصد تخفیف مشروط بر ظرفیت سازی در داخل ایران و همچنین تعمیر کشتی ها در داخل کشور احیا کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استراتژی ما در صنعت کشتیرانی متنوع کردن سند این صنعت است، گفت: اگر بتوانیم حوزه های خشک را به زنجیره کشتیرانی گره بزنیم اثرگذاری صنعت کشتیرانی توسعه می یابد که بانکرینگ بخشی از گستره این زنجیره است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرارداد صنعت کشتیرانی با کره نهایی شده است از مذاکره با کانادا در این صنعت خبر داد.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: افتتاح پروژه بانکرینگ قشم نشان از توجه به اقتصاد مقاومتی، کاهش شکنندگی ایران و افزایش مزیت های رقابتی در این صنعت دارد.

ربیعی به موضوع اشتغال منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد قشم استحقاق شایستگی های زیادی دارد و اشتغال این منطقه برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه ۱۱۰ شغل به طور مستقیم ایجاد می شود که در حاشیه آن نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

فروش صندوق ها به محض فراهم شدن شرایط اقتصادی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از منتقدان صندوق ها تصریح کرد: در حال حاضر نگاه جفاکارانه نسبت به صندوق ها شکل گرفته و برخی متاسفانه، صندوق ها را جایی برای جولان افراد می دانند اما باید به این منتقدان گفت صندوق ها متعلق به بازنشستگان و آن معلمی دارد که ۳۰ سال گچ خورده است.

وی افزود: متاسفانه منتقدان با انگ هایی مانند خصولتی عملکرد صندوق ها را زیر باد انتقاد گرفتند اما این تفکر اشتباه است.

رئیس هیئت امنای صندوق ها در واکنش به منتقدانی که اعلام می کنند صندوق ها نباید محلی برای فعالیت اقتصادی باشد، خاطرنشان کرد: سئوال من از آنها این است که صندوق های کدام کشور فعالیت اقتصادی نمی کنند؟

ربیعی ادامه داد: استراتژی ما در صندوق ها فعالیت به شکل خصوصی با نگاه ملی در عین حال با مدیریت مراقبانه و دلسوزانه است به طوری که اموال مردم و ذینفعان این صندوق ها باید حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما در صندوق ها انقباضی و انسباطی است، عنوان کرد: فضای اقتصادی تاکنون اجازه فروش این صندوق ها به گونه ای که  پول کارگران هدر نرود فراهم نبوده اما به محض اینکه شرایط فراهم شود سیاست خروج خود از صندوق ها را در پیش می گیریم در عین حال سیاست انبساطی خود را برای فعالیت صندوق ها در حوزه های انرژی، پتروشیمی و گاز ادامه خواهد داشت.

ربیعی اظهار کرد: همان صندوق هایی که انگ خصولتی به آنها زده می شود امروز کمترین اخراج نیروی کار و بیشترین حفظ شاغلان را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین نگاه ما به صندوق ها به مثابه کشانه تولید ملی است به طوری که مراقب اموال کارگران و بازنشستگان باشیم تا آنجا که حتی اگر یک غذای اضافه در صندوق ها خورده شود پشت ما باید بلرزد.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا