انرژی

اتصال تمام شهرها به شبکه گاز، سیاست کلی دولت دوازدهم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: سیاست کلی در دولت یازدهم و دوازدهم این است که تمام شهرها به شبکه گاز وصل شوند؛ باید گازرسانی به روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و گازرسانی به آن‌ها اقتصادی است، از نعمت گاز برخوردار شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن منتظر تربتی – مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران – در مراسم آغاز گازرسانی به ۲۶ روستا در شهرستان فیروزه عنوان کرد: در چند سال آینده ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۶ درصد روستاها به شبکه گاز متصل می‌شوند. بسیار خرسندم که در شرکت مهندسی گاز استان گازکشی داخل شهر همت آباد را پا به پای خط لوله اجرایی کردند، می‌توان گفت به محض وصل شدن گاز از هفته آینده با مراجعه به گازرسان می‌توانند از این نعمت بهره مند شوند، این همزمانی کار بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: پروژه‌های گازرسانی پروژه‌های هزینه‌بری هستند و منابع مالی در این پروژه‌ها حرف اول را می زند. در سال‌های گذشته بحث تأمین مالی از طرف دولت کار بسیار سختی بود. خوشبختانه مجلس قانونی را تصویب کرد که به نظر من از جمله قوانین مترقی مجلس بود؛ یعنی هر جایی که می‌توان باعث صرفه جویی شد، دولت از طریق سرمایه بخش خصوصی یا گرفتن وام از بانک‌ها پروژه هایی را اجرا کند و بعد از آن از طریق صرفه جویی مبلغ را بازگرداند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این که با وصل شدن شهر همت آباد به شبکه گاز می‌توان شهرستان فیروزه را شهرستان سبز نامید، اظهار کرد: پروژه های گازرسانی بسیار سخت است و برای مردم و هموطنان زحماتی را ایجاد می‌کند، وقتی گازرسانی شروع می‌شود، کم کم فرهنگ صرفه جویی در مردم کمرنگ می‌گردد ولی انتظار دولت این است که گاز را با رعایت صرفه جویی مصرف کنند.

در ادامه، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: باید به دنبال انرژی الکتریکی و انرژی‌های نو بادی و خورشیدی برویم و برای مصارف مهم‌تر از نفت و گاز استفاده کنیم.

حمید گرمابی عنوان کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین مصرف انرژی را داریم، به طور متوسط حداقل سه تا چهار برابر یک اروپایی انرژی مصرف می‌کنیم و باید در این زمینه فکر اساسی شود و بتوانیم حداکثر بهره مندی را از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

وی با بیان این که ما بزرگترین منابع گاز جهان را داریم، گفت: ما نتوانستیم برای سوخت جایگزین مناسبی پیدا کنیم؛ برای مصارف نفت و گاز، دنیا راه‌های بهتری پیدا کرده و به زودی مصرف بنزین در ۱۰ الی ۱۵  سال آینده در کشورهای پیشرفته دنیا به شدت کاهش پیدا می‌کند و اغلب خودروها الکتریکی خواهند شد؛ باید برنامه‌هایی برای آینده داشته باشیم چرا که نمی‌توان به منابع نفت و گاز برای درآمد فکر کرد، بنابراین به شدت از اهمیت آن کاسته خواهد شد و شاید این خود نعمتی باشد تا در کنار آن به دنبال راه‌های دیگر کسب درآمد باشیم و متکی به نفت و گاز نباشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا