بانکبانک و بیمه

پیش بینی روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا


در حالی که نگرانی های زیادی نسبت به روند نرخ تورم در اقتصاد آمریکا وجود دارد، به نظر می رسد فدرال رزرو طی ماه های آینده نمی تواند نرخ بهره را مانند سال ۲۰۱۷ میلادی به سرعت و ۳ بار افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، فدرال رزرو در نشست دسامبر برای سومین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ بهره را افزایش داده است. در حالی که فدرال رزرو اعلام کرده است که قصد دارد طی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ۳ بار بهره را افزایش دهد ولی کارشناسان اقتصادی نسبت به این مساله تردید دارند.

به اعتقاد اقتصاددانان، وضعیت نرخ تورم آمریکا می تواند عامل مهمی برای هرگونه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که نرخ تورم آمریکا طی ماه های آینده با افزایش چشمگیری روبرو نشود، فدرال رزرو طی سال ۲۰۱۸ میلادی تنها ۲ بار بهره را افزایش می دهد.

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال به ۳.۳ درصد رسیده که این بالاترین رقم در ۳ سال اخیر به شمار می رود. فدرال رزرو پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی در سال آینده به ۲.۵ درصد خواهد رسید. اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر ۲۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و میانگین فرصت های شغلی ایجاد شده در سال ۲۰۱۷ در هر ماه ۱۸۷ هزار مورد بوده است. پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۷۴ هزار فرصت شغلی در هر ماه برسد.

فدرال رزرو در بیانیه نشست دسامبر پیش بینی کرده است که نرخ تورم در بلندمدت به ۲ درصد نخواهد رسید. البته هزینه های مصرفی بخش خصوصی آمریکا طی ماه نوامبر نسبت به سال قبل ۱.۵ درصد رشد داشته است.

تحلیلگران موسسه تی دی اس نیز بر این باورند که فدرال رزرو طی سال جدید میلادی ۲ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله در نهایت به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

هرگونه تصمیم نهایی فدرال رزرو طی ماه های آینده به شدت به آمارهای تورم بستگی خواهد داشت. البته سیاست های مالی دولت ترامپ و اجرای قانون جدید مالیاتی نیز می تواند عامل مهمی برای نرخ تورم و سیاست های پولی فدرال رزرو طی ماه های آینده به شمار رود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا