بانکبانک و بیمه

دارایی بانک ها منصفانه ارزش گذاری شود

رییس شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی گفت: بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید IFRS باید به افشای درست وقایع مالی منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،کوروش پرویزیان گفت: به طور مشخص اجرای IFRS ضرورت همکاری های بین المللی، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای امکان ارتباط و همکاری بین المللی است. وجود مقاوله نامه ها و تفاهمات، عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی، تصویب قواعد و تعهدات مختلف منطقه ای و جهانی در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری و بسیاری موارد دیگر مانند پروتکل ها، قواعد و استانداردها در مراودات و مبادلات مالی از این نوع زیرساخت های لازم هستند. همچنین در حوزه گزارشگری مالی نیز زبان و استاندارد قابل فهم در سطح بین المللی و یا استانداردها و قواعد تبدیل و تبادل مورد نیاز است تا زمینه همکاری و تعامل را ایجاد نماید.

رییس کانون بانک های خصوصی اظهارداشت: از سوی دیگر موضوع بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید مورد توجه مدیران بانک ها، بیمه ها و شرکت های بزرگ است. البته مقاومتی هم در این ارتباط نیست. به عبارت دیگر همگرا بودن و تطبیق صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری با استانداردهای ملی، گزارشگری مالی و همچنین استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS، موضوع مورد اختلاف مقامات نظارتی بانک مرکزی، سازمان حسابرسی، وزارت دارایی، جامعه حسابداران رسمی و بانک ها و مؤسسات نیست. آنچه مورد اختلاف است زمانبندی اجرا و پیاده سازی استانداردها و بومی سازی، آموزش و اجرای استانداردهای جدید، چگونگی انعکاس و فرآیند اجرای کار در دوره تطبیق است.
وی افزود: اجرای صورت های مالی نمونه ابلاغی سال ۱۳۹۴ بانک مرکزی، با همراهی این بانک به رغم کمبودها و مسائل ساختاری مورد پذیرش بانک مرکزی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۹۵ انتظار می رود که این صورت ها و گزارش ها مرحله تکاملی خود را طی کرده و با ابلاغ استانداردها، در قالب استانداردهای ملی و به ویژه استانداردهای ارزش منصفانه روز دارایی ها (Fair Value) امکان اجرایی پیدا کند.
مدیرعامل بانک پارسیان بیان داشت: بانک ها و مؤسسات خارجی در فضای بین المللی برای چنین موضوعاتی وزن و اهمیت قائل هستند، از طرفی حفظ حقوق سهامداران بانک ها و مؤسسات اعتباری و به ویژه سهامداران جزء موضوع کلیدی و غیر قابل انکار است. همچنین حمایت از سهامداران و علی الخصوص سهامداران خُرد و تقویت انگیزه و تشویق سهامداران به افزایش سرمایه در بانک ها و موسسات اعتباری در شرایط کنونی اهمیت دوچندان دارد.
پرویزیان خاطرنشان کرد: هر چند مساعدت دستگاه های نظارتی و از جمله بانک مرکزی در تدوین، تولید، آموزش، پیاده سازی استانداردها و نحوه تنظیم و ارائه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای جدید قابل احترام و ارزش است، اما توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، شرایط دوران گذار از تحریم ها و اهمیت زمان و هزینه و نیز وجود سیستم های جبرانی و مکمل برای سهامداران در این دوران بدون تردید ضرورت دارد. این ساز و کارها و مکانیزم های مکمل، نیاز به پیش بینی قانونی و تدوین مقررات، فرآیند، رویه و استانداردهای قابل اجرا دارد.
رییس کانون بانک های خصوصی افزود: هماهنگ سازی و اتخاذ رویه واحد در دستگاه های نظارتی و دولتی برای افشا اطلاعات مرتبط مورد نیاز است. زیرا انتظار این است که استانداردهای جدید به ایجاد ثبات و پایداری بانک ها و موسسات اعتباری، شفافیت، سلامت و ایجاد ارزش افزوده کسب و کارهای بانکی، اعتماد بیشتر ذینفعان و سهامداران، سپرده گذاران و کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری کمک کند. یعنی در واقع نتیجه تغییرات در بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید IFRS باید به افشای درست وقایع مالی منجر شود. از طرفی ایجاد زمینه پذیرش و اقناع مدیران و کارکنان ذیمدخل برای استفاده و بکارگیری این روش ها و استانداردها نیز ضرورت دارد.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا